Riga reisverslag

Door Kramer - A long time ago

Riga  reisverslag.

Dinsdagochtend 29 juli 2008 tegen 8.30 uur afgeladen vertrokken om via Hamburg en dan de noordelijke route langs Lubeck, Rostock en Greifswald de Poolse grens te passeren om vervolgens via Stettin naar Gdansk te rijden. Het is prachtig weer onderweg en in Noord Duitsland zelfs 34 graden dus het dak is de gehele reis open, voortreffelijk! Een petje en zonnebril zijn onmisbaar, het lijkt wel zeezeilen alleen gaat het gelukkig wel sneller. Tot de Poolse grens heb je een perfekte Autobahn die totaal niet druk is, dus de cruisecontrol hoeft er bij 150 km p/u eigenlijk nooit af. Dat is het grote voordeel van de noordelijke route omdat je dan de drukke toevoer naar Berlijn en Berlijn zelf kunt mijden. De week ervoor was ik nog naar Berlijn geweest via Hannover, dat is dan wel andere koek volgens mij kun je dan ook beter via Hamburg gaan hetgeen de TomTom overigens niet aangeeft omdat dat een kleine 50 km langer is.

Na de Poolse grens heb je nog een stukje vierbaans van 20 km maar dan is de weelde voorbij, dus verder op tweebaans wegen met om de haverklap snelheidsbeperkingen van 70 of zelfs 50 km p/u in de vele dorpen. Het zijn overigens wel brede tweebaans wegen die dan ook, je raadt het al als driebaans worden gebruikt en dat went weer heel snel ondanks dat wij dat al een tijdje niet meer beoefenen. Overigens is de limiet in heel Polen 90 km p/u, ook indien er een stukje vierbaans is. De wegen zijn behoorlijk bezet maar niet overvol en het verkeer loopt aardig door. Na twee keer een stop van 10 minuten kom ik om 20.30 uur in Gdansk aan met 1075 km op de teller. Ik had via internet een pension uitgezocht met een privé parkeer plek, echter niet gereserveerd omdat ik niet wist of ik het zou halen maar gelukkig was er nog plaats. Door onderweg genoten te hebben van de foerage zak van Sophie hoefde ik geen diner meer en ga een eindje wandelen met daarna een biertje op een terrasje in de buurt.

Woensdag na een goed ontbijt op weg naar de twee grote scheepswerven in Gdynia en Gdansk, die beide ook nog client zijn van Deloitte. Het is weer schitterend weer, dus het dak kan direkt weer open. De eerste scheepswerf is hermetisch afgesloten en wordt bewaakt door enige potige Polen en er is geen achteringang, dus de Finse oplossing vaalt!! Er werken 5000 man en het is een stadsdeel op zich, maar je ziet of hoort vanaf de slagbomen geen bouwactiviteiten. Dus dan maar naar de volgende, de TomTom is dan onontbeerlijk moet ik constateren. Deze werf zit tussen andere zware  industrie bedrijven gewoon aan de weg en steekt het achterschip bijna over de omheining heen. Hier hoor je nog staal op staal zoals vroeger aan het Winschoterdiep en er wordt aan meerdere nieuwbouwschepen tegelijk gewerkt en in het water liggen een paar voor de laatste werkzaamheden Alles dus in de buitenlucht. Als ik later aan de andere kant van de brede rivier rijd blijkt dat die terreinen ook nog tot de werf behoren waar onder ander jachtbouw en alubouw wordt verricht, dus al met al ook weer een gigantisch oppervlak. Toch leuk om gezien te hebben, ook al heeft mij dat toch 2 uren gekost.

Dus nu op naar Riga, ruim 500 km volgens de routeplanner!!! Eerste stuk is richting Warschau en dus druk, zodra ik naar het Noordoosten afsla is het zeer rustig met overigens uitstekende wegen, zelfs een geheel nieuwe tweebaans weg, hetgeen mij dus geen zorgen baart. Maar na ruim 100 km kom ik bij de grens aan van Kaliningrad, nu wist ik wel dat dat tot Rusland behoort maar dat daar min of meer de europese regels gelden. Dat min of meer geldt dus totaal niet voor het voor Rusland benodigde visum, een zeer vriendelijke douanebeambte legt mij omstandig uit dat er zonder visum geen doorkomen aan is. Dus of terug naar Gdansk om bij de Russische ambassade een visum te regelen of 300 km omrijden over slechte binnenwegen zoals de Rus mij uitvoerig uitlegt. Wij gaan met een ferme handdruk als vrienden uit elkaar en kies voor de extra kilometers. De TomTom vraagt of ik onverharde wegen wil vermijden, hetgeen ik bevestig en toch kom ik op wegen die geen bestrating kennen maar omdat het al een tijdje droog is van zichzelf droog en hard zijn geworden. Op sommige stukken is een snelheidslimiet van 40 km p/u maar ik rammel bij 20 km p/u al bijna uit de Saab. Alles blijft gelukkig heel en na een 100 km kom ik op een beter doorgaande weg, maar dat heeft al met al veel tijd gekost. Dus even een supermarkt aangedaan zodra ik Lithouwen weer uit ben en in Letland ben beland voor een broodje en een biertje. Dus maar weer geen diner. Ik haal de sleutel van het kantoor appartement bij de bewakingsdienst van kantoor op en rijd de laatste 4 km naar het appartement aan de andere kant van de grote rivier waar ik om 23.00 uur plaatselijke tijd aankom. Er is een uur tijdsverschil met Nederland, het is meer naar het Oosten dus de zon is eerder onder waardoor de klok ook een uur verder is. Ezelsbrug begrepen???

Dus na 25 uur rijden met open dak en 1980 kilometer op de teller heb ik zonder enige vermoeidheid mijn nieuwe vestigingsplaats bereikt.

Je kunt alleen reageren op dit bericht als je bent ingelogd.
Vandaag en morgen: gratis webinars over allerlei bestemmingen
Klik voor meer info!
Meld je nu gratis aan voor onze online infodag met presentaties en adviesgesprekken.
Klik voor meer info!
Kom naar onze infodag op 3 oktober in Zwolle.
Meld je gratis aan!