Dag 21, maandag 16 juni 2008

Door Kramer - A long time ago Wij rijden een stuk over de Blue Ridge Rarkway, dat mag je niet missen als je daar in de buurt bent. Aan de ene kant valt het tegen omdat je steeds in bosrijk gebied rijdt en daardoor beperkt uitzicht hebt naar het dal, maar van de andere kant is het toch bijzonder op de bergtop te rijden die in totaal bijna 1.000 mijl lang is naar het ziuiden. Vanaf de Interstate daar rnaar toe betekent dan ook dat je een forse stijging moet overbruggen die in een lage versnelling en via haarspeldbochten genomen moet worden indien je niet de gebruikelijke weg wilt volgen. De Parkway ligt gemiddeld op een hoogte van tussen de 800 en 1300 meter. Afgezien van het commentaar van de dames op mijn rijstijl in de bergen door het niet willen gebruiken van de remmen en alles op de versnelling te willen doen met overigens een automatische versnellingsbak, is het een mooie tocht. Wij krijgen enige forse regenbuien te verwerken terwijl later blijkt dat er beneden geen regen is gevallen.
Op de afgesproken tijd komen wij bij de mensen aan waarmee wij hebben afgesproken, die wij in 1986 in Winston Salem hebben ontmoet en later bij ons in Groningen zijn geweest. Zij wonen echt prachtig aan een meer met alles erop en eraan en het water is zelfs voor mij op temperatuur, ik schat zo'n 27 graden terwijl het buiten ruim 30 graden is dus echt heerlijk. Het meer is ontstaan doordat er 40 jaar geleden de beswlissing is genomen om de vallei tussen twee bergketns vol te laten lopen door een dam te bouwen en daarmee dan energie op te wekken. Het is een heel groot oppervlak geworden met 500 mijl aan oever door de zeer vele inhammen die er zijn. De bomen die tot minder dan 3 meter onder water zouden komen zijn gekapt, maar de rest dus niet hetgeen betekent dat als er een schip naar de bodem verdwijnt het vaak moeilijk is dat schip te bergen omdat het op de "bodem" vaak in de bomen verstrikt is geraakt. De energieopwekking is met de huidige prijzen natuurlijk een prima investring gebleken en bovendien wordt er nog een extra slag mee gemaakt, een soort hefboomwerking. De energie die overdag nodig is wordt opgewekt met deze witte steenkool en daarnaasst met stoomturbines. De eigenschap van stoomturbines is dat die onder volledige belasting het beste rendement geven, dus die worden 24 uur per dag volledig belast. Indien in de nachturen de stroom niet wordt afgenomen wordt het water van de witte steenkool weer terug gepompt in het meer om overdag weer gebruikt te worden voor de dure energie. Dat is dus toch ook weer Amerika!!!
Het gaat om grote hoeveelheden water, die afhankelijk van het seizoen wel een hoogteverschil van 4 meter kan veroorzaken. Dus alle botensteigers moeten drijvend zijn met alle gevolgen van dien.
Iedereen heeft een groot buiten terras boven het water, het zogenaamde dock. Dat is zover boven water dat de motorboot of zelfs de motorboten eronder kunnen hangen. Hoe groot dan ook, die worden op een stellage gevaren en daarna omhoog gelieerd zodat zij uit het water zijn. Bij het gaan varen stap je ook eerst in alvorens de boot in het water wordt gelaten ook al ben je met 10 man.
Je kunt alleen reageren op dit bericht als je bent ingelogd.
Vandaag en morgen: gratis webinars over allerlei bestemmingen
Klik voor meer info!
Meld je nu gratis aan voor onze online infodag met presentaties en adviesgesprekken.
Klik voor meer info!
Kom naar onze infodag op 3 oktober in Zwolle.
Meld je gratis aan!