maine

Door Ton en Bernadette - 16-06-2008 16:33 Na enkele dagen verstookt te zijn van een pc kunnen we nu weer verder ons reisverslag doen. Op 10 juni zijn we naar Clousester gegaan (de amerikanen spreken het uit als Clousta). Daar hebben we een camping aan the Alantic street. We kijken zo uit op the Atlantic. Een eenvoudige camping met hele vriendelijke eigenaren (man typisch  amerikaan: omtrek van minimaal 1,50 meter en doet alles met de auto) en een prachtig uitzicht. Na een snelle installatie van de camper, lekker naar het strand gelopen en heerlijk genieten van de zee. De volgende dag een rondrit gemaakt aan Cape Ann.  Daar het hele mooie plaatsje Rockport aangedaan en daar o.a. gezien hoe ze Fudge maken, een soort toffee van zout water. ' s middags hebben we een hele mooie oceaantocht gemaakt en walvissen gezien. Het was werkelijk geweldig. We hebben hiervan veel foto' s en film gemaakt, maar je moet het echt zien om een indruk te krijgen van de eenheid die bijv. een moeder en kind walvis met elkaar vormen. Vaak gaan ze synchroon met elkaar duiken. We kregen tijdens de tocht ook constant uitleg over het gedrag van de verschillende soorten walvissen. De organisator van deze tocht was verbonden aan een wetenschappelijk instituut dat onderzoek doet naar walvissen, dus voldoende interessante info. Na deze tocht hebben we heelrlijk in de haven vis gegeten.
Op 12 juni zijn we weer vertrokken van deze camping richting Pourtmouth. In Newsbury, een geweldig leuk plaatsje, lieflijk en omdat de zon natuurlijk schijnt is het een gezellige drukte. Hier hebben we bij Starbucks een lekker kopje koffie gedronken, zittend in een heerlijke fauteuille, zoals het hoort bij Starbucks. Doorgereden naar Kittery waar een geweldige grote outlet mal is. 120 Winkeltjes waar je je uit kunt leven, wat we dan ook deden. Van Ralph Lauren, Calvin Klein tot aan Samsonite en alles tegen goede prijzen. Ik zal niet vernoemen wat we gekocht hebben maar het is in ieder geval erg overweldigend allemaal.  In York hebben we een mooie camping. Hier bleven we 2 dagen.
op 13 juni gingen we smorgens even bij de zee kijken voor het ontbijt, komen we een vriendelijke mevrouw tegen met een arm in een mitella. Zegt ze dat ze gevallen is op de rotsen. Dat is een keer eerder gebeurd toen ze 9 jaar oud was en nu weer(ik schat dat ze nu tegen de 60 is). We hebben met haar staan te praten en zodoende vroeg ze op we gebruik wilde maken van haar Catamarang. Dat leek mij niet zo'n geweldig idee, dus we bedankt haar vriendelijk maar toch maar niet. Oke fine, of we dan vanavond bij het kampvuur bij haar en haar man Joe wilde komen zitten, nou dat leek ons geweldig. Dus na een dagje toeren en na het diner, togen we met een fles wijn onder de arm naar die mevrouw met haar man Joe. Toen we daar aankwamen zagen we veel, maar geen kampvuur. Dus Ton klopte op de deur en een vriendelijke Joe komt naar buiten. Ton melde even wie wij waren en dat we waren uitgenodigd voor het kampvuur. Oh Oh, Problems. Joe vertelde dat zijn vrouw in bed lag, zij heeft een erg probleem, ze is namelijk vanmiddag weer gevallen, ze is namelijk alcoholverslaafd. We kregen het hele verhaal, afkickklinieken, weer terugval, afgelopen week was ze er weer uit en nu is het al weer mis. Dus....die fles onder de arm was niet zo'n goed idee. Die hebben we zelf onder het genot van een spel kaarten (of is het andersom) maar opgedronken.
14 juni.  Om half vijf vanmorgen werd ik wakker en het was al licht aan het worden. Ik bedacht ineens dat het geweldig zou zijn om de zon op te zien komen. (ik ben dus Bernadette) gevraagd aan Ton of hij meeging, maar halfsuf als hij was ging hij niet mee. Ik mijn kleren snel aan en straatje oversteken naar het strand. Ik heb daar in de stilte onder het genot van het gefluit van de vogels zitten kijken. Zitten kijken hoe de kleur veranderd rood oranje blauw, oranje enz..... de vogels in het water. Een geweldig uitzicht. Daar bij Nubble Lighthous (de bekendste vuurtoren van Amerika, deze staat op iedere kalender of kaart) daar heb ik de zon zien opkomen. Ik heb er een video van gemaakt en foto's. GEWELDIG MOOI. Daarna terug naar bed, straks weer verder rijden.
Vandaag gaan we richting noorden via Freeport en wat gebeurd daar, zien we weer een Outlet met allerlei winkels. Maar een was heel bijzonder: de L.L. Bean. Deze heeft vroegen de Rijglaars met Rubber voet uitgevonden. Hij heeft een database van 100 miljoen klanten. Wie de laars koopt krijgt levenslang garantie. Als er iets kapot is of je wilt iets vervangen hebben, kan dat zonder vragen te stellen. Dus wij naar die enorme grote winkel om te kijken. Prachtig..
We kwamen daarna terecht op de Camping Lake Pemaquid Camps. Dit was een caping voor het ruigere volk, allemaal cowboys zoals ze er uitzagen. Maar de camping was geweldig netjes. 's Avonds dansen bij life muziek. We vielen wel uit de toon bij die mensen maar het was toch wel een ervaring, allemaal grote kampvuren in de bossen en al die kermisverlichting. Super leuke ervaring. De volgende morgen was het donker en regenachtig. Het weer is omgeslagen. Hopelijk duurt dit niet te lang. De vooruitzichten zijn niet echt geweldig. We hebben vandaag gereden richting zuid. Toch weer terug richting strand. Dat vinden we geweldig. Dus via Cape Elizabeth en cape Porpoise naar het zuiden.

Tot zover deze berichtgeving vanuit een ietwat donker zuiden. Maar ondanks dat genieten we met volle teugen.