Black Hills en Badlands

Door Wiebe, Lianne,Kevin en Stefan in the USA - 29-07-2008 06:03 Vanuit TenSleep zijn we vrij vlot naar de Black Hills gereden. We hebben hier een campground gevonden met zwembad, winkel en internet dus iedereen tevreden. Na een aantal dagen vrij veel in de auto gezeten te hebben besluiten we dan ook om hier onze extra dag [ die we eerder in de reis ingehaald hebben weer terug te nemen].  We zijn er wel aan toe om even niet in de auto te zitten.
De eerste dag gaan we dan ook fietsen. In Custer zijn mountainbikes te huur en daarmee gaan we de Mickelson trail op. Dit is een oude spoorbaan die buiten dienst is en in de loop der jaren is omgebouwd tot een fietspad. Een prachtige route door de bergen die ons naar Crazy Horse Monument brengt. Hier zijn mensen bezig om in de rotsen een monument uit te hakken ter ere van de Lakota Indianen die hier altijd geleefd hebben. Er wordt al tientallen jaren aan gewerkt en het is nog lang niet af. Publiek trekt het wel.
Terug in Custer zien we in de winkelstraat veel reclame en verkoop van souvenirs voor de Sturgis Bike Week. Dit is een enorm motor-evenement welke over een week in Sturgis [vlak boven Custer] wordt gehouden. Er komen duizenden bikers en hun motoren op af. Wij komen een paar dagen later al heel wat motoren tegen die op weg zijn naar Sturgis. Een mooi gezicht. Grote Harleys, in T-shirt en korte broek op de motor, bandana op het hoofd en een grote zonnebril op. Stoere mannen (wat denken jullie dat Wiebe heeft gekocht?).
Dag 2 in de Black Hills is rustig, Lianne heeft last van hoofdpijn en duizeligheid dus blijven we lekker op de camping. 's Middags gaat het alweer beter en de volgende dag is het leed weer geleden en zijn we op weg naar de Badlands.
Onderweg bezoeken we Mount Rushmore, hét nationale monument van Amerika. Beter bekend als de 4 presidents- koppen uitgehakt in de rotsen. Wel een echt amerikaans gebeuren; veel vlagvertoon en ceremonie. Je moet het een keer gezien hebben maar als niet-amerikaan is het voor ons daarmee ook voldoende.

In Badlands vinden we een mooie camping met veel bomen en een zwembad. Het is er warm dus dat is prima; helaas zitten er wel veel mosquito's. Lianne wordt tijdens een wandeling op de prairie om wat foto's te nemen bijna lekgeprikt.
Dag 2 in de Badlands brengen we een bezoek aan het park en gaan we naar de Wall Drug Store. Een wereldberoemde winkel in een piepklein dorpje.

Morgen beginnen we aan de verplaatsing naar Kansas naar de prairie gebieden. Dat zal wel twee dagen autorijden worden.

Groetjes van een ietwat bulterige Lianne, Wiebe, Kevin en Stefan.