vervolg Brinkies in Canada

Door De Brinkies - 14-07-2008 05:55
Woensdag 2 juli 2008.

Het is weer stralend weer wanneer we opstaan. 8.00 uur waren we allemaal weer wakker. Ontbijt en hup de auto weer in. Het is hier prachtig in Manning Prov. Park. We zien herten de weg oversteken. Er zijn trails verboden, omdat er beren jonkies hebben. Fantastisch, wat een natuur.
We blijven ons verbazen over de grote auto’s. Wat hebben we in Nederland kleine autootjes. Het is weer vreselijk warm. We drinken koffie op een mooie P aan het water. We lunchen in een goudzoekerplaats in een wegrestaurant. Het is net een film waar we aan mee doen. Geweldig. Het enige nadeel vinden we allemaal, dat we te veel in de auto zitten.
We zoeken in camping in Osoyoos. Maar daar is het druk! Ze hebben hier 1 juli het grootste en mooiste vuurwerkspektakel gehad. Wat een auto’s en wat een gigantische caravans en campers. We vragen ons geld terug en rijden door naar Oliver. Hier vinden we een kleine camping met een hele lieve eigenaresse.
Het badmintonneet wordt voor ons opgehangen en daar maken we dan ook even gebruik van. Zo weinig bewegen in de vakantie zijn wij niet gewend. Het deel van Canada waar we nu zitten, vind ik ook niet het mooist. Onderweg passeren we een piepklein zadelmakerijtje. Daar moeten we naar binnen. De eigenaresse haar opa is Nederlandse. Het wereldje is klein. Ze heeft mooie zadeltassen hangen. Maar we durven de koop niet aan. Zelf is ze eigenaar van een Tenessee Walker. En ze is verzot op de Australische zadels.

Vrijdag en zaterdag 5 en 6 juli 2008.

We rijden vanaf Vernon naar Revelstoke. In Revelstoke is het weer Canada zoals we dat willen zien. Bergen en water. Mooi, man. We hopen hier een paar dagen te kunnen blijven staan. We kiezen voor Williamson Lake Campground om te overnachten. We hebben geluk. Er is nog een plek zonder vrij zonder elektrisch. Zaterdagochtend 9.00 uur mogen we ons weer melden voor een betere plek. Het is een redelijke camping. Ver van de drukte. Het NL-gehalte is erg groot.
We rijden zaterdagochtend op tijd richting Mount Revelstoke. Dit wordt ook geadviseerd ivm een mogelijk parkeerprobleem later op de dag. We rijden langer dan we hadden gehoopt de berg op, totdat we niet verder mogen. Wandelt over de weg komen we uit in de sneeuw. Natte voeten is het resultaat. Maar de wandeling was de moeite waard. Een prachtig uitzicht hadden we vanaf de Firetower.

Zaterdagochtend kunnen we verplaatsen naar een plek met electirciteit. Fijn. Een klein beetje luxe is af en toe wel aangenaam. En we hebben internet. Even een mailtje naar de thuisbasis is goedkoper dan bellen.
Na de wandeling op Mount Revelstoke gaan we op zoek naar een waterval. Hij s moeilijk te vinden. Op de highway 23c moet er een afslag zijn. We kiezen voor een wandelpas ri. een Creek. We komen uiteindelijk bij de parkeerplaats uit van de waterval. Het was een mooie wandeltocht.
Terug in Revelstoke bij het verlaten van de winkel komen we de familie Carraz uit Annen tegen. De wereld is klein.

Dinsdag 8 juli 2008.

We staan op de camping van Lake Louise. Een heel grote camping. Maar wel stil. Alleen de trein zal af en toe langs razen. De truck is ´s morgens op tijd een nieuwe slaapplaats zoeken en daarna iets ondernemen. De meeste campings mag je tot 11.00 uur staan en daarna moet je verkassen of verlengen. Meestal zijn er dan plekken vrij.

Zondag hebben we een hele lange wandeling gemaakt vanaf een schitterende camping Illecillewaet Campground. We liepen de wandeling the Calcier Crest 4.8 km, steiging 795m. Oeps, dit was wel een eind. Maar het was wel fantastisch. Weer geen beren gezien, maar misschien ook maar beter zo. Op elke camping worden we gewaarschuwd voor de beren. We staan p de camping aan een snelstromende rivier. Hier kan je ook een wasje doen. Jammer dat het niet droogt. Het blijft bewolkt weer. Vooral ´s nachts is het koud.

Maandag rijden we naar Field in het Yoho Nat. Park. Hier rijden we ook weer eerst naar een campground, The Kicking Horse. Een grote camping zonder stroom. Wel een heerlijke douche en dat is ook lekker na een paar dagen geen douche gezien te hebben. We rijden terug vanaf de camping naar het Emerald Lake. Het beloofd een vlakke wandeling te worden. Dat hebben we ook nodig om de spierpijn van gisteren er weer uit te lopen. Op de parkeerplaats is het druk, maar de wandeling rond het meer is voor velen te veel blijkbaar, want hier komen we niet veel mensen tegen.
We zijn in Field in het Infocentre geweest. Daar werd jan met behulp van een autootje en een kaart uitgelegd hoe je met een camper naar de Takakkaw Falls konden komen. Niet haalbaar; het zou inhouden stukken achteruit te moeten rijden.
Jan vroeg zich af of hij voor de gek gehouden werd. Maar het was echt waar.

Vandaag dinsdag staan we op Lake Louise trailer. Vanaf hier rijden we naar Lake Louise. Dit is nog eens toeristisch, yes. Wat een verschillende culturen. Japanners, Joden, Italianen, Soedanezen, Amerikanen en nog meer. Aan het meer staat een heel groot chateau, een hotel met wel 200 kamers. De meeste mensen lopen ook hier weer niet verder dan 200m langs het meer. Wij niet. Wij gaan de trail six glaciers lopen. 6.6 km. Omhoog naar een theehuis. Het was niet zo steil als de wandeling van zondag, maar de lengte deed er niet voor onder. Moe maar voldaan, gaan we nog boodschappen doen in Lake Louise. Ik koop me een paar nieuwe schoenen. De dollar staat gunstig en de oude zijn lek en vies. Ik mag ze in de auto niet meer uit doen. Het lijkt wel munsterkaas!

Woensdag 9 juli 2008

We slapen uit vanmorgen. 9.00 Uur ontbijt. We zijn om 11.00 uur bij Lake Moraine. Het kleine zusje van Lake Louise, maar niet minder mooi. Wel minder toeristisch. We vinden nog een plek voor onze motorhome. De parkeerplaats is veel kleiner dan bij Lake Louise. We gaan een trip maken van 4.8 km heen naar The Larch Valley, 2400m. Het is geen mooi weer. Af en toe regen. Veel bewolking. Gelukkig wanneer we boven zijn klaart het op. Het is weer een prachtige wandeling. We zien alleen weinig wild. Wel heel veel bergen. Misschien komt het door mijn Bearbell, die ik bij me draag. Dat ding rinkelt bij elke stap die ik zet. Jan vindt het maar niks. Hij houdt van stilte. Maar ze waarschuwen voor stiltes. Je kunt daarmee de beren verrassen en dan kunnen ze agressief reageren.
Lake Moraine heeft prachtig blauw water. Groen vinden de mannen, blauw vinden de vrouwen; dus groen-blauw.
Morgen vertrekken we richting Jasper. Dit is een eind rijden en afhankelijk van het weer stoppen we onderweg en overnachten we op een kleine camping.

Zondag 13 juli 2008

Lang niks meer geschreven. Weinig stroom en al helemaal geen internet. Maar ik het de batterij vol, dus ik kan even vooruit. We staan nu op Wells Gray KOA campground. Een commerciële dus. Maar er is een zwembad en dat leek de kinderen wel een heerlijke afwisseling. De temperatuur is hier goed. Warm zelfs. Dat hebben we de laatste week niet veel gehad. Het was koud in de bergen. En veel regen.

Donderdag 10 juli zouden we vanuit lake Louise naar Jasper. Maar het weer was slecht. Veel regen. Heel jammer, want de Rockies zijn geweldig en nu zien we er niet veel van. We besluiten daarom niet door te rijden en te stoppen bij de eerste beste camping. Het werd the Honeymoon campground. Prachtig camping aan het Honeymoon Lake. Er was geen receptie. We moesten ons zelf inschrijven door een envelop met het betreffende bedrag in een daarvoor bestemde bus gooien. Jan en Wouter hebben een vuurtje gemaakt in een houtkachel in een schuilhut. We ontmoeten daar een echtpaar uit Oostenrijk. Zij kamperen in een klein tentje en maken heerlijk gebruik van de warmte die wij creëren. Gezellige jonge mensen uit Wenen. We eten hier onze warme maaltijd ook op.
We hebben af en toe nog goed uitzicht gehad. De Atabaska gletsjer hebben we met een heerlijke zon kunnen bekijken. Met al zijn gekte. Met een bus de gletsjer op, hoe bedenk je het. Heel toeristisch.

Vrijdag 11 juli vertrekken we op tijd richting Jasper. Onderweg bekijken we the Athabaska Falls. Ook erg toeristisch, parkachtig aangelegd. En toch weet er in 2002 een jongen van 21 jaar te verongelukken. Gewoon door over het hek te stappen en te verzuipen in de waterval. We nemen de 93A als alternatieve route ri. Jasper. Hier ontdekken we een prachtige P aan de rivier. Wat is het hier mooi.
We staan in Jasper op een hele grote camping met ongeveer 700 plaatsen, The Whistler. Het was een grote camping, maar daar merkte je niet veel. Het was heel ruim opgezet.
´s Middags gaan we Jasper onveilig maken. We gaan onze slag slaan. Souveniertjes voor thuis. Jan vindt eindelijk zijn cowboyhoed. Jasper is een mooi plaatsje, wel duur. Spijkerbroeken zijn hier even duur als bij ons.

Zaterdag 12 juli gaan we de Wistler Mountain bekijken. Met de tramway naar boven en daarna een einde de berg op. We waren mooi op tijd, want er was nog geen file. Daar werd wel voor gewaarschuwd. De wandeling was mooi, maar koud. We hebben prachtige plaatjes kunnen schieten van bergmarmotten. Ze liepen over Wouter´s schoenen.
´s Middags hebben we geluierd aan een onbelangrijk meertje. Het water is hier overal heerlijk schoon en dus helder.