De laatste dagen

Door Familie de Waal - 16-08-2008 14:03
Dag 23: Twentynine Palms naar LA (Cascaic)
Redelijk op tijd vertrokken, zodat we ook op tijd in LA kunnen zijn. Vanaf de camping zijn we eerst (een deel van) Joshua Tree National Park doorgereden. Op zich wel een mooi park, maar ik denk dat we er in de verkeerde tijd waren. Joshua Tree heeft vooral een mooie flora, maar dan zal je voor de mooiste plaatjes waarschijnlijk in de lente het park door moeten rijden. De bomen en yuccastruiken waren wel mooi en ook de rotsformaties waren bijzonder. Echter, ik denk dat er bij ons allen nu een grens bereikt is aan wat we nog aan nieuwe indrukken kunnen verwerken . Wel nog een paar mooie plaatjes geschoten. De weg tussen 29 Palms en LA is wel een stuk leuker dan de weg die we gisteren bereden. We benaderden LA aan de oostzijde en moesten nog een flink stuk westwaarts en een beetje ten noorden van LA blijven. De snelwegen rondom en in LA zijn erg slecht en je blijft hobbelen, schommelen en trillen.
Ons middageten hebben we genoten bij Chili’s, een redelijk grote restaurantketen in de States. Het eten was er heerlijk, maar het was ook enorm veel. We hebben besloten dat dit de hoofdmaaltijd van de dag was, want we zaten nokkievol (en dat voor net $ 50,=).
We waren redelijk op tijd op de door ons besproken camping en dit bleek een mooie camping te zijn. Vanaf de camping ben ik eerst naar een autoverhuurbedrijf gegaan om daar een gewone auto te huren, zodat we niet met die grote camper LA in hoefden. De kosten voor de huur werden ook enigszins gedrukt omdat we met de camper al in de “overmijlen” zaten. We hadden namelijk 5 pakketten van 500 mijl ingekocht en elke mijl dat je daar boven zou komen zou $ 0,35 kosten . De wagen die we gehuurd hebben was een stoere Dodge pick-up van het type Dakota ( en dat voor $44,95/ dag + $29,99/ dag aan verzekeringen). Inclusief het verschil in brandstofverbruik met de camper denk ik dat we in de 2 dagen dat we hem gehuurd hebben bijna quitte gespeeld hebben.
Na terugkomst met de nieuwe wagen, zijn we naar Hollywood gereden en zijn we op zoek gegaan naar de HOLLYWOOD letters op de bergen. Deze zijn goed verstopt, maar we hebben ze gevonden en op de gevoelige plaat vastgelegd. Na deze historische gebeurtenis zijn we verder gegaan naar Hollywood Boulevard om daar de Walk of Fame te bekijken en af te lopen. Het eerste deel was allemaal een beetje saai, maar verderop op de boulevard werd het al gezelliger en zijn we toch wel aardig wat bekendere namen tegen gekomen. Een schatting is dat we van de namen die we tegen kwamen zo’n 90% niet kenden. Halverwege de avond zijn we even bij Starbucks binnengeschoten en hebben we een lekkere bak koffie en hot chocolate genomen, plus natuurlijk lekkere koeken. Terug op de camping zijn we redelijk snel naar bed gegaan, want het was wel weer een vermoeiende dag en zo aan het eind van de(ze) vakantie gaan de uurtjes wel meetellen.
Morgen gaan we naar Universal Studios.
Dag 24, LA
Vandaag is het Universal Studios dag. Niet al te laat er uit, want het park opent zijn deuren om 9.00 uur en ’s avonds om 20.00 uur gaat het weer dicht. Universal Studios bevindt zich in Universal City, inderdaad een hele stad rondom Universal Studios. Bij de ingang kaarten gekocht + voor 4 personen onbeperkt eten bij een aantal vooraf aangewezen restaurants. Ai, dat was weer een aardige rib uit het lijf . Op de plattegrond van het park word je geadviseerd eerst de Universal Studio Tour te doen, dus eigenwijs als we zijn, doen we dat gewoon. In eerste instantie lijkt het een beetje tegen te vallen, omdat je de studioruimtes alleen vanaf de buitenkant ziet. Maar op een gegeven moment kom je ook op een paar opnamelocaties, zoals die van Jaws en rijd je ook de metro van San Francisco binnen, waar op dat moment net een aardbeving plaatsvindt. Erg realistisch allemaal. Na de tour zijn we even gaan eten van onze “all-you-can-eat” passen en verder gegaan naar de special effects studios. Erg leuk en leerzaam. Verder hebben we de special effects gezien van de brandfilm “Backdraft”, zijn we de Jurassic Parc wildwaterbaan afgegaan, hebben Dexter en ik Mummy, the Ride gedaan, zijn we bij de Fear Factor geweest en hebben een stuntshow bij Waterworld gezien. De hele dag was heel erg leuk en leerzaam, maar ook heel erg vermoeiend.
Na de Universal Studios weer teruggegaan naar de camping en afspraken gemaakt over wat er morgen op het programma staat. Dat wordt het bezoeken van Factory Outlet Stores en daarna nog even naar Malibu Beach. Na Malibu Beach moeten we de camper schoonmaken.
Dag 25, LA
Vandaag naar de outletstores gegaan. Ook meteen even gekeken hoe we moesten rijden om de camper morgen weg te kunnen brengen. Dat laatste lijkt allemaal niet zo erg moeilijk, alleen zullen we echt op tijd weg moeten, want het zijn in de ochtenduren vrij drukke wegen.
De outletstores zijn in vergelijking met die in Las Vegas wat tegenvallend. Anja en Thalassa hebben nog wel wat kleren gekocht, maar voor de rest was het niet veel. Dus op naar Malibu Beach. Ik heb vandaag geen camera meegenomen, dus weinig foto’s. Anja heeft wel onze kleine camera meegenomen en daar zijn nog wel wat fotootjes mee gemaakt. Ik heb ze alleen nog niet gezien en weet dus niet of ze geschikt zijn voor publicatie. De weg naar Malibu Beach was erg mooi en ook het strand was de moeite waard. Alleen hadden we niet zoveel tijd meer, want ook de auto moest nog op tijd teruggebracht worden en de camper moest nog worden schoongemaakt. Dus na iets meer dan een uurtje snel weer terug naar de camping. Vlak daarvoor nog even in een sneltreinvaart boodschapjes gehaald (de klok tikte door…) en getankt. Anja en de kinderen afgezet bij de camper en zelf door gereden naar het autoverhuurbedrijf.
Teruggebracht naar de camping, even avondeten en daarna aan de slag met inpakken en schoonmaken. Na de arbeid nog even met z’n viertjes gechilled, zoveel mogelijk van de restanten opgemaakt en wat verhalen van vroeger verteld. Daarna op tijd naar bed, want morgen willen we er weer op tijd uit om de camper weg te brengen.
Dag 26 (14 augustus), LA naar huis.
Zoals gezegd, waren we er vanmorgen weer op tijd bij (kwart voor zeven). Even ons laatste ontbijtje op Amerikaanse bodem genoten en de laatste puntjes op de i gezet. Dan om kwart voor negen vertrokken op weg naar Roadbear. De drukte onderweg viel erg mee, zodat we ruim op tijd bij Roadbear aankwamen. De wagen mankeerde gelukkig niets, dus ook het inleveren verliep redelijk probleemloos.
Rond kwart over elf/ half twaalf gingen we met de shuttle op weg naar het vliegveld, waar we om ca. half één aan kwamen. Veel te vroeg, want we vliegen pas om 17.25 uur. Op het vliegveld brengen we dus onze tijd door met hamburgertje eten bij de Burger King, (een paar) winkeltjes bekijken, lezen en het reisverslag afronden. Nu is het tijd voor koffie bij Starbucks.
Het vliegtuig vertrekt iets later dan gepland, omdat er wat problemen zouden zijn met een aantal stoelen. De piloot vertelt dat de vertraging tijdens de vlucht makkelijk ingehaald wordt.
Dag 27 (15 augustus), weer thuis
We landen, i.v.m. veel vliegbewegingen, iets later dan op schema namelijk om 13.05. De vlucht is redelijk vlot verlopen en we hebben af en toe wat kunnen slapen. Het blijft echter toch wel een vermoeiend stuk. De douane wordt snel gepasseerd en ook alle bagage komt vlot binnen. Er is geen controle op de bagage, dus ook dat gaat vlot. Minder vlot gaat het vervoer naar de RAI. De bus van Safe Parking is waarschijnlijk net vertrokken als we ons bij busbaan C opstellen, dus we moeten daar bijna 3 kwartier wachten. De auto opgepikt en weer naar huis rijden. Ik merk toch wel dat ik bijna een maand en zo’n 5000 kilometer in een automaat gereden heb. Het is weer even wennen dat ook de linkervoet weer mee moet doen. Maar als we de ring van Amsterdam weer oprijden is het wennen ook weer afgerond. Nu nog even via Utrecht naar huis.
Om 16.00 komen we moe maar voldaan weer thuis. Er staan bloemen en krentenbollen van onze buurtjes Ben en Annie als welkom op ons te wachten. Hartstikke leuk en het geeft je meteen weer het gevoel echt weer thuis te zijn.  De vakantie zit er nu definitief op en we kunnen de komende tijd nagenieten van al onze belevenissen. Het was een geweldige vakantie, waarvan we eigenlijk niets negatiefs kunnen melden. Voor ons allen de mooiste vakantie tot nog toe.
Tioga bedankt voor het eerste routevoorstel, waarmee wij onze vakantie verder hebben kunnen voorbereiden.
Voor degenen die onze belevenisse