Yosemite park en de beren

Door de Meesters in Californië - 24-08-2008 05:19 Na Las Vegas zijn we naar Mono Lake bij Lee Vines gereden. Ook weeer héle lange rechte wegen, dwars door de woestijn met behoorlijk veel zijwind, niet saai om te rijden .......... .
 Na de woestijn kwam het landschap van het 'wilde westen' aan de beurt. Om de vijf à 10 minuten kwamen we een auto tegen voor de rest was het behoorlijk verlaten landschap.
Het laatste gedeelte naar Lee Vines bestond uit heel veel bochten en een wegdek waarbij je je op een achtbaan (zonder dat je over de kop gaat) waande.
Bij aankomst op de RC camp smaakte een pilsje toen wel.

Op de RV camp in Lee Vines overnacht en de volgende dag hebben we de Tioga pas genomen. Onze joekel van een camper kon het aan en we zijn dus bovengekomen. De hoogte van de Tioga pas is 3000 meter.
Daarna rijd je het Yosemite Park vanzelf in. Veel hoge bomen, meren en waarschuwingen dat er beren rondlopen.
Na een rit van bijna 2,5 uur door het Yosemite park, aangekomen bij de camping north pines.
Eindelijk een plaats met veel schaduw en amerikaanse buren met een nederlandse achtergrond.
Van onze buren hoorden we al wat 'berenverhalen'. 's Avonds om zes uur was het zover, een heleboel kabaal op ongeveer 35 meter van onze camper (wij stonden vlakbij de bosrand ) verschenen moeder en kind beer..... een paar langsfietsende kinderen hadden ze als eerste gespot. Dan volgt er een heleboel lawaai, iedereen begint te schreeuwen, de dapperen pakken een stok en gaan richtig de beren en van dit theater schrikken de beren en maken dat ze wegkomen.

Op de camping bschikt elke plaats over een speciale voedselbox, daar moet al het eten in bewaard worden. Er wordt ook dringend geadviseerd niet in de tent te koken, dit om te voorkomen dat er etensluchten blijven hangen, daar kunnen de beren ook op afkomen.

Naast de beren hebben we ook elanden gezien en de chipmonk was overvloedig aanwezig!
Verder hebben we nog een wandeling gemaakt naar watervallen zonder water en er is ook nog in een behoorlijk koude rivier gezwommen.

Gisteren via de redwoods, bomen met een enorme omtrek,  vertrokken naar de kust. Bij Chowchilla hebben we overnacht. Op een zeer luxe golfresort, waar enorme campers stonden (wij waren een kleintje) konden we weer eens douchen en hebben ons eerst in het zwembad helemaal schoon gespoeld.

Vandaag hebben we de Grote Oceaan gezien! In een zeer leuk plaatsje Carmel met aparte architectuur, vonden we de weg naar de zee. Er was één probleem het plaatsje was niet berekend op campers.......!

Voor de camping moesten we weer een stukje landinwaarts en daar staan we nu. Het is een beetje duffe camping en daarnaast is de temperatuur  gezakt naar ca. 23 graden C. Voor het eerst hebben we het koud.. en dat is niet van de airco.

Morgen gaan we weer verder!