Dag 1+2+3

Door Douma / Moret - 07-08-2008 05:54
Rondreis ZW Amerika 2008

Dag 1; 2 augustus 2008
 Reisroute: Amasterdam- San Fransisco
Om 8.00 uur in de morgen vertrekken wij met de trein vanuit Rotterdam-Alexander; 21 uur later lopen wij - 10.000 km in zuidwestelijke richting - door de straten van San Fransisco, wanneer Nederland in diepe slaap verzonken is ( 9 uur tijdsverschil), maar wij gaan na een pilsje gedronken te hebben gauw naar bed…….local time 21.00 uur….
Voor de genen die graag wat details willen horen, is de afstand tussen Amsterdam en de overstapplaats Cincinnati precies 6789 km en naar San Fransisco 3333 km! De vliegreis zelf was totaal 13 uur. De reis was precies op tijd op de bestemde plaatsen, comfortabel en zeer ontspannend ….en met snelle vaart komen wij met een oude brik van een taxi veilig op ons hotel in San Fransisco aan.

Dag 2; 3 augustus 2008
Reisroute: San Fransisco stad
Om iets van de stad te weten en er tijdens de wandeltochten van te profiteren vermelden we allereerst een klein stukje historie:
Historie stad San Fransisco:
De stad ligt op ongeveer 40 heuvels, omringd door de oceaan en de baai.In 1776 gesticht als Spaanse legerpost met de naam EL Paraje de Yerba Buena, vlakbij kwam de missiepost van “San Francisco de Asis”. In 1835 werd het officieel een stad en nog iets later werd de naam gewijzigd in San Francisco. De grote stroom bewoners kwam rond 1848/49 op gang na het ontdekken van goud in de American River ( Gold Rush).Hierna volgden om diverse redenen Chinezen, Japanners, Zuid Amerikanen en Europeanen. Deze mix geeft de stad een speciale sfeer. (Vandaag is het bevestigd dat er nog zeer veel chinezen en Japanners rondlopen). Het inwoneraantal van San Francisco ligt nu op ruim 750.000. SF heeft een zware aardbeving en de daaropvolgende verwoestende brand in 1906 meegemaakt, waarbij vrijwel de hele stad verwoest is.Voor Amerikaanse begrippen heeft SF een compact centrum, maar als alles te voet zou moeten, slaat de moeheid gauw toe, zeker als je ziet de diverse hoogteverschillen!
Het is vandaag, en zeker in de ochtend, koud en winderig, zoals gebruikelijk voor deze stad. Wij pakken als eerste de Cablecar, (een kabeltram; kabel zit in het wegdek verwerkt). Het vroegere net ( 1873) bestaat nog maar uit 3 lijnen: Vanaf Powell/Market naar Fishermans Wharf v.v., Powell/Market naar Beach/Hyde v.v. en California/Market naar Van Ness v.v. (Langs Chinatown). Ons hotel ligt vlakbij het beginpunt in de Powellstreet. Het is interessant te zien, dat de Cablecar nog op een ouderwetse handmatige manier wordt bediend. De Cablecar wordt op een plateau gereden en dan handmatig door 2 medewerkers gedraaid en geduwd om weer in de goede richting te staan. We moeten om 9.30 uur al in een lange rij staan, maar de belevenis van het meerijden in zo’n tram doet het wachten gauw vergeten. We rijden via 2 steile heuvels, de Nobb Hill en de Russion Hill en stappen uit bij de Lombard Street en zien met eigen ogen een steil stuk weg rechts, dat aangelegd is met 8 bochten, zodanig dat op deze manier de auto’s de hellingen afkunnen. Dit “bochtigste straatje ter wereld” is mooi aangelegd met veel bloemen en lage heggen, waarachter zeer fraaie huizen schuil gaan, ieder met een eigen oprit en garage voor hun auto. Wij nemen de trappen naar beneden en komen zo bij de Fisherman’s Wharf. Vooral Pier 39 is zeer de moeite waard om er eens rustig door heen te lopen en aan de ene kant de stinkende zeeleeuwen op houten aanlegsteigers in de haven te zien ravotten en ruzie met elkaar te maken, terwijl anderzijds er wel wat anders te beleven valt in en om de winkeltjes op de pier zelf. Ook hebben wij zicht op Alcatraz, waar nog steeds gevangen vast zitten. Ontsnappen schijnt onmogelijk te zijn via het water, omdat die temperatuur veel te koud is.
Regelmatig zien wij meer eigentijdse cable cars, die niet door stalen kabels worden voortgetrokken, maar op banden en evenmin op een vast spoor moeten blijven. Trouwens S.F. kent ook trolleybussen en metrolijnen, maar daar hebben we geen gebruik van gemaakt.
Wij gaan met buslijn 30 en 28 naar The Golden Gate brug waar deze de oversteek maakt naar Marin County; de brug verbindt daarmee de twee schiereilanden die de natuurlijke ingang vormen van de oceaan tot de San Francisco Bay.De brug is gebouwd in 1937 door Josef Strauss als grootste bouwwerk ter wereld! Het is fantastisch om hier nu te staan en met eigen ogen het beroemde Amerikaanse symbool te aanschouwen. De Golden Gate brug is niet de oudste, noch de spectaculairste van de vijf bruggen die de stad telt, maar wel de meest opvallende, dankzij de oranjerode kleur; de 2e brug is de bekende Bay-brug! We hebben gelukkig onze jassen en truien aan, want is hier altijd winderig en koud. Helaas zien ook wij dat de top van de brug helaas (weer) in nevelen gehuld is. Jammer! We lopen een ¼ stuk over de brug die een lengte heeft van 2,7 km, de overspanning is 1.280 meter. De bovenkabels hebben een middellijn van een meter dik! De rijstroken voor auto’s en onze voetgangersweg ligt 67 meter boven het water. Een grote belevenis zoiets te zien!
Daarna pakken we de bus 28 en 30 om weer een ander deel van S.F. te bekijken. Wij stappen uit bij het Pioneer Park vlak bij Embarcadero in het noordoosten van de stad. Eerst gebruiken wij onze lunch en gaan dan de St.Petrus en Paul Paris kerk bekijken. We maken een doop mee en kunnen tussendoor toch nog wel een foto maken van dit fraaie gebouw, dat aan de ene kant tegen het zakencentrum aanligt en aan de andere kant grenst aan Fishermans Wharf. Daarna gaan we naar boven met de bus naar het fraaie uitgangspunt Coit Tower. Het is van hier een geweldig mooi uitzicht over de stad met zijn hoge veelal nieuwe gebouwen.Vlakbij zien we een hoog puntig gebouw, de Transamerica Pyramid, midden in het gebied dat Manhatten genoemd wordt. Met trappen gaan we naar beneden en komen weer uit bij de kerk die we bezichtigd hebben. Na een noodzakelijke rustpauze gaan we China town in en eten later vlak bij het hotel.
Eén dag S.F. te bekijken is niet genoeg om er een persoonlijk oordeel over te geven, maar de indruk is echter wel, dat we er andere gedachten op na houden dan vele verhalen ons deden geloven. Wij vinden de stad, de oude gebouwen wat armoedig aan doen. Het is niet een stad om die voor de 2e keer te gaan bezoeken, deze i.t.t. bv.Victoria in Vancouver Island.Toch zullen we van deze stad zeker een goede indruk overhouden…….
We kunnen alleen internetten, wanneer we een maandabonnement nemen van Cyberdon. Dat doen we maar niet, ondanks dat wij onze (klein)kinderen, familie en vrienden hoog hebben zitten!
Dag 3; 4 augustus 2008.
Reisroute: San Fransisco- Yosemitepark
Om even voor achten lopen we een eindje de stad in en merken dat het toch veel bedrijveriger isdan de zondag ervoor. We kregen nl. gisteren de indruk dat hier totaal geen zondagsrust geldt en kerken zelf zie je ook niet…….dit in tegenstelling tot de dorpen die wij vandaag passeren richtingYosemitepark, waar we in ieder dorp meerdere kerken van diverse pluimage tegenkomen……
Hoewel we vroeg aanwezig zijn om onze Motorhome te halen is het toch al ruim 14.00 uur voor we kunnen vertrekken. Het weer wordt steeds mooier en even later rijden wij met tropische temperaturen een mooie route, vaak met steile wegen die overigens onze camper zonder problemen neemt. Dan naderen wij na een heuvellandschap met grasland en enkele boerderijen al gauw de Sierra Nevada. Door een bebost gebied komen we vlakbij Yosemite National Park, Big Oak Flat Entrance. We stoppen bij een pleisterplaats, 40 mile vóór Yosemite bij Moccasin Point aan het stuwmeer.en maken een foto                                                                                                                                    Het wordt daarna tijd de camping op te zoeken: 15 km vóór de ingang van het Yosemite park aan de westzijde, staat er één die al goed aangegeven is via Highway 120.                                    Wij komen toch pas om 17.30 uur aan op camping Yosemite Lakes. De camper wordt van binnen op orde gemaakt, de koffers uitgepakt, om morgen te gaan genieten van wat Yosemite park ons zal bieden……