Dag 7+8+9

Door Douma / Moret - 11-08-2008 06:02
Dag 7; 8 augustus 2008. Reisafstand: 350 km.
Route: Las Vegas – Zion National Park.                                                                                                    Wat een hete nacht in Las Vegas!We sliepen met alle ramen en de deur open – om maar een zuchtje wind op te vangen!De airco maakt teveel lawaai om ’s nachts te laten draaien.                 Jippe was weer als eerste wakker. Hij besteedt deze vroege uren om het verslag van de vorige dagen af te ronden (de komende dagen kan hij dus uitslapen).                                                 Na het ontbijt –binnen met de airco aan vanwege de nu al hoge temperatuur– vertrekken we richting Highway 95.Het vinden van de juiste richting is wat lastig; we rijden South i.p.v. North. Barend blijft relaxed en vindt met hulp van Jippe en Greet de juiste weg. Ik houd wijselijk m’n mond, aangezien mijn richtinggevoel onderontwikkeld is. Greet zit vandaag voorin – we wisselen elkaar af. Ook achter in de RV zit het prima – ik kan zelfs liggen…! We rijden nog steeds door vlak, woestijnachtig land, met als skyline de Sierra Nevada.
We pauzeren in Musquite, een dorp midden in de woestijn, tanken (gratis koffie) en slaan een voorraad proviand in – in een supermarket met zoveel verschillende producten, dat je niet meer weet, wat je moet kiezen!                                                                                           Terwijl we onze weg vervolgen tussen kale rotswanden door, rekenen we uit, wat we nu eigenlijk aan benzine kwijt zijn.We komen uit op 30 eurocent per kilometer. Veel tijd om ons hierover te verbazen hebben we niet; we pakken snel onze fototoestellen om al rijdende foto’s te maken van de woeste rotspartijen, waar we tussendoor rijden. Zo mooi – woest – groots! Hierna ontvouwt zich een eindeloos weids landschap – alweer prachtig!                           Vanuit de staat Nevada (waar Las Vegas dus in ligt) rijden we even door Arizona naar Utah in r het Zion National Park. Het tijdsverschil met Arizona is één uur later.                                            Bij de ingang laten we onze parkpas zien, maar we moeten toch nog extra betalen om door de tunnel te rijden. Omdat wij in een RV rijden, wordt al het verkeer tegengehouden om ons door de tunnel te laten rijden. Twee RV’s naast elkaar zou te smal zijn! Het Zion National Park ligt in het Colorado Plateau – een groot gebergte. De bergen bestaan uit verschillende aardlagen, wat duidelijk te zien is aan de kleurrijke strepen. Het gesteente is voornamelijk rood van kleur. Dit prachtige park dankt zijn uiterlijke kenmerken voor een groot deel aan de Virgin River. Een groot ravijn, zijkloven, rijke vegetatie, steile rotswanden en diepe ravijnen zijn de ingrediënten van dit gebied. In 1919 kreeg het park zijn status en het heeft een oppervlakte van 592 vierkante kilometer. Het belangrijkste kenmerk, en tevens de voornaamste trekpleister, is Zion Canyon. Een 24 km lange en 800 meter diepe kleurige Canyon.
Daarna zijn wij op de camping in Bryce Canyon aangekomen; de eerste camping op gras! Het dreigt nog steeds met regen en onweer, maar het valt reuze mee. Deze dag hebben we totaal 260 miles erop zitten.
 Dag 8; 9 augustus 2008. Route: Bryce Canyon - Page Reisafstand: 220 km.
( ik heb evenals hierboven ook bij de vorige dagen nog even de route aangegeven)
We gaan zoals gewoonlijk rond 8.30 uur na van een heerlijk ontbijt buiten genoten te hebben een nieuwe belevenis tegemoet.Hebben we elke dag opnieuw genoten van het vele mooie in de natuur, vandaag overtreft dat onze verwachtingen in het Bryce Canyon Park!                           Even een stukje historie vooraf:                                                                                                               “Dit prachtige park ligt in een gebied wat alleen te bereiken is via bossen van pijnbomen, sparren, dennen en espen. Het gaat hier om een bassin waarvan de wanden bestaan uit meer dan 50 verschillende lagen kalksteen. De vorm vertoont gelijkenissen met een amfitheater. Zuilen, torens, omhoogstekende punten in veel verschillende kleuren kenmerken dit gebied. De kalksteenformaties waarin ze zijn ontstaan zijn de beroemde Pink Cliffs van de staat Utah. De prachtig en kleurrijke vormen van dit gebied zijn een lust voor het oog. De kleuren veranderen onder de weersomstandigheden constant. Bezoekers kunnen vrijwel het gehele park bereiken met de auto en hoeven enkel naar viewpoints te lopen om dit prachtige gebeuren te bewonderen. In 1928 kreeg het park zijn status en het bestaat uit een oppervlakte van 145 vierkante kilometer. Velen denken dat de wind de belangrijkste factor is voor de uiterlijke kenmerken van Bryce Canyon. Niets is minder waar. Water is in dit geval de verantwoordelijke factor geweest in de vorm van regen, sneeuw en ijs. Het gebied is tevens onderhevig aan constante opstuwing. Bryce Canyon stond miljoenen jaren geleden volledig onder water want het was namelijk een deel van een gigantisch meer. De zomer brengt hier een aangename temperatuur met zich mee. Dit park op een hoogte van 2500 m liggend, kan nagenoeg geheel met de auto worden bezichtigd over een afstand van 27 km. Deze route ligt over de hele lengte van het park, met parkings in de buurt met de mooiste uitzichtspunten.”
Wij worden bij de ingang van het park weer voorzien van folders met routebeschrijving en al; nu is het eenvoudig hun aandachtspunten te volgen en je te verbazen wat hier te zien is! Er worden 12 uitzichtspunten aangegeven, die we allen bekijken met meer dan gewone verbazing. De éne is nog mooier dan de andere. Twee uitzonderlijk mooie vergezichten zijn:                                                                                      Bryce Point Dit is niet een gewone Canyon, maar een immens amfitheater, met rotsformaties die door de wind, regen en sneeuw zijn uitgeschuurd tot grillige torens, de zogenaamde Hoodoos! Een verbluffend panorama in warme kleuren als baksteen en vanille. Je hebt hier ook een ontzettend mooi uitzicht over de wijde omgeving; natuur alom, in de verte een eenzaam gebergte, uitgestrektheid en een prachtige blauwe hemel! Wat zien we hier Gods grote schepping op ons af komen.                                                                                            &nb