Dag 14+15

Door Douma / Moret - 18-08-2008 02:18
Dag 14; 15 augustus 2008. Reisdoel: Grand Canyon – Flagstaff; afstand 160 km.
Wij vertrekken van deze mooie bosrijke camping naar Flagstaff. Het is een korte route vandaag via een fraaie weg. Onderweg vlakbij Flagstaff stoppen we voor een bezichtiging aan een museum over Noord Arizona gedurende eeuwen. Interessant om te zien wat er in die loop van de tijd totaal veranderd is: van onderwater tot wat we nu zelf gezien hebben. Bovendien zie je ook de ontwikkelingen van de Indiaanse geschiedenis, die van oorsprong Aziaten zijn.
Na inschrijving van een KOA camping even buiten Flagstaff gaan we de dames een groot plezier doen om te kunnen winkelen vanmiddag. Een ieder die mee leeft weet wat dat betekent voor mannen! Daarna hebben we Downtown Flagstaff bezocht.                           Een onweersbui vlak in de omgeving heeft ervoor gezorgd dat het flink kouder is geworden ( van ruim 30* naar 20*).
Gelukkig is er Free Internet op de camping, maar volgens de beheerder “ vandaag in onderhoud”. Daarom wijken we uit naar een winkelboulevard, waar we wel het verhaal van 4 dagen kunnen mailen.
Dag 15; 16 augustus 2008. Reisafstand: 180 km.
Vanmorgen is het prachtig weer en de temperatuur loopt in de loop van de dag weer flink op.Later krijgen we een behoorlijke regenval met onweer, waardoor de temperatuur weer flink daalt.                                                                                                                                                    Het ontbijt laten wij dit keer klaar maken door een mevrouw, die hier op de camping een stand heeft en elke morgen op verzoek een engels ontbijt klaar maakt. Het smaakt prima! Eindelijk ben ik er achter gekomen, dat er iets aan de frequentie van mijn mobiel veranderd moest worden, waardoor ik nu wel weer verbinding heb.
We gaan een rondrit maken ten zuiden van Flagstaff. Onze km stand geeft aan dat wij nu na 14 dagen 3000 km. hebben gereden. Flagstaff is in onze reisplanning opgenomen om de prachtige Oak Creek Canyon ten zuiden van het stadje te bekijken.
We volgen de oude HW 89A, die zich door de Oak Creek Canyon naar het stadjeSedonaslingert, aangegeven als een Scenic route. Het is een schitterende weg, aanvankelijk door bossen, wat later tussen de steile kliffen van de kloof.Voordat de weg met scherpe bochten naar beneden gaat, is er echter nog een uitkijkpost. Van hieruit hebben wij een fantastisch uitzicht op de Canyon. Door de bebossing lijkt het wel wat op een diepe Alpenvallei, alleen is de tint van het gesteente rood in plaats van grijs.Waar toeristen komen, is er natuurlijk ook een handeltje opgezet. Hier zien wij en kopen ook iets van  Indiaanse vrouwen die allerlei sieraden en handwerk verkopen. Eens weer beneden in de Canyon opent de vallei zich steeds meer en meer en rijden we door een ‘wildwest’-panorama met rode rotsformaties.Geweldig mooi en in dit dal ligt dan het kleine stadje  Sedona, grotendeels gebouwd in de rood/bruine kleur van het omliggende landschap. Tiaquepaquc is een bekoorlijke wijk in Sedona, met gebouwen in Mexicaanse stijl, pittoreske pleinen, stille hofjes en tal van winkels en restaurants, maar wij zien dat niet, omdat we er al voorbij zijn, voordat wij het weten en het regenachtige weer ineens, doet ons besluiten het te laten voor wat het is .
We blijven de 89A volgen tot de afslag naar het berggehucht Jerome, 25 jaar geleden nog een ghosttown, maar nu terug bewoond door een 400-tal mensen. Dit voormalige kopermijnstadje ligt op de rand van een berg en doet echt niet meer armoedig aan, wat we wel veronderstelden. We bezoeken het museum en zien hoe er vroeger gezwoegd is om koper te delven en met wat voor materialen dat moest gebeuren.
We keren terug en slaan in Cottonwoodaf naar Montezuma Castle, één van de best bewaarde prehistorische Indiaanse nederzettingen van geheel Arizona. Montezuma Castle is slechts een miniparkje, maar beslist de moeite van het bezoeken waard. Deze rotswoningen, gebouwd in de 11e en 12e eeuw door de Sinagua-Indianen, spreekt tot de verbeelding. Opmerkelijk is dat ze op ongeveer 30 meter hoogte tegen de rotswand een kasteel bouwden van wel 5 verdiepingen. Een foto laat zien hoe zij daar zo hoog konden bouwen en wonen, waarbij trappen onmisbaar bleken.Het bekijken meer dan waard! Toch blijken deze indianen in de 15e eeuw plotseling verdwenen te zijn en de oorzaak is niet bekend.                                                                                                                                                  Weer op pad, gaan we terug richting Sedona, maar dan via HW 79. We rijden hier tussen de fascinerende rode rotsen van het Red Rock State Park. Ook nu blijkt dat deze rode bergen er weer fascinerender uitzien dan vanmorgen. Via de heenweg vanaf Sedona naar Flagstaff zijn we voor het donker van ruim 19.00 uur (!) weer op de camping, waar het nog steeds regent.