Las Vegas, Grand Canyon en Monument Valley

Door Denise, Erik & Lars Koomen - 12-09-2008 19:47  Eerst dinsdag maar even naar de camperverhuurmaatschappij in Las Vegas gereden zodat ze de stroomkabel konden vervangen, de draden hingen wat los. Na een half uur was het rond.

Van Las Vegas naar de Grand Canyon passeerden we de Hoover Dam. Daar hebben we uitgebreid rondgewandeld maar het was wederom weer erg heet op het midden van de dag. Het is een van de grootste/hoogste dammen ter wereld. Heel indrukwekkend, ze zijn een brug aan het bouwen boven op de rotsen, echt iets voor het programma megastructures op national geographic channel. Het was een flink eind rijden, ongeveer 400 km en we stonden op een flintstone camping. Alles in de stijl van de flintstones gebouwd, grappig hoor. Lars in de emmer in de camper een sopje gegeven, want die zat onder de bonen…. Zwelgje wil het liefst zelf de lepel naar zijn mond brengen maar dat kunnen we overal zien in de camper. Hij heeft al sweet potatoes op, wortels, bonen, appelmoes, geprakte banaan en vind nog steeds alles lekker. O nee, de toetjes zijn om te griezelen, veel te zoet. Na meerdere keren proberen doen we die maar niet meer.

Woensdag zijn we de grand canyon ingegaan. Eerst maar ingecheckt op de camping want het scheen druk te zijn. Toen op weg naar de village, Denise verbaasde zich weer enorm over hetgeen er weer bijgebouwd is. Er rijdt nu zelfs een shuttle bus… Eerst gingen we naar het visitor center om de imax film van de grand canyon te zien, die was heel erg mooi. Lars heeft met wijd open ogen de film bekeken, veel geluid en prachtige beelden van in de canyon. Daarna hebben we ons af laten zetten en zijn toen een heel eind langs de south rim terug gelopen. Erik had Lars op zijn buik en die keek zijn ogen uit.  We wilden nog een deel van de westelijke south rim doen maar die weg was afgesloten dus misten we een aantal uitzichtpunten. Ondertussen hadden we ons goed kunnen orienteren waar we de zonsondergang wilden fotograferen. Terwijl Erik alvast aan het avondeten begon ging Denise met Lars in de kinderwagen alvast een mooi plekje zoeken en dit was goed gelukt. Binnen de kortste keren was het daar erg druk. Mooie plaatjes kunnen schieten. Lars hield het echter niet zo lang uit en die ging al vroeg slapen. Dat hebben wij ook maar gedaan omdat we donderdagochtend ook weer de zonsopgang wilden fotograferen…

Donderdag stond de wekker dus op 4.30 maar Lars wist het waarschijnlijk dus die maakte ons om 4.25 wakker. We moesten namelijk nog 25 mijl rijden naar het punt Desert View waar de zonsopgang het mooist is in het oosten van de zuid rim. Ook daar hadden we weer een perfekte plek  en werden we getrakteerd op een adembenemende zonsopgang. Er was een regenboog van grond tot diep in de Canyon, helemaal rond, geweldig mooi. Het begon ook kort dus even te regenen maar de wolken waren erg mooi. Daarna nog enkele uitzichtpunten bezocht waar we gisteren niet aan toe kwamen.

En toen konden we verder naar Monument Valley, dat was nog een flink stuk rijden. Onderweg kwamen door het indianen reservaat van de Navajo indianen. Overal verkopen ze armbandjes en kettinkjes aan de kant van de weg. We hebben nog in een park rondgelopen waar je woningen van 900 jaar geleden kon zien in de rotsen, wel bijzonder. De omgeving veranderd mooi naar het oranje gesteente.

In monument valley staan we op de camping aan de rand van de monuments bekend uit de films. Genoten van een wederom prachtige zonsondergang. Lars zat lekker buiten uit te waaien in de kinderstoel en kreeg zijn hapje. Er blijkt echter een scheur te zitten in de watertank (het afvoersysteem) dus lekt het weg als we afwassen onderuit de camper, we moeten maar kijken wat we daarmee doen. Lekker vroeg gaan slapen.

Vanochtend stond de wekker weer op 5.00 om het park in te rijden voor de zonsopgang. Het is een 17 mijl onverharde weg, dus als we al niet wakker waren dan zijn we het nu wel. Alleen Lars weet het klaar te spelen dat hij weer ligt te maffen. Allemaal prachtige uitzichtpunten en erg mooie foto’s kunnen maken. Een vervelend ding onderweg. We waren een weg ingereden voor een foto en toen we terug reden leek er een doos op de weg te liggen, wat bleek… dit was onze afvoer van de watertank… volledig afgescheurd… Nou ja, we zullen ze vandaag bellen en zien wat ze ervan zeggen, de scheur zat er al in en wij hebben verder geen rare dingen gedaan, buiten voorzichtig wat off road rijden.. Vanmiddag gaan we onderweg naar Page, dat ligt in Utah waar we proberen morgen een foto excursie te boeken in Antelope Canyon.