Monument Valley, Antelope Canyon, Zion en Bryce

Door Denise, Erik & Lars Koomen - 16-09-2008 04:40  Vanuit Monument Valley zijn we naar Page gegaan vrijdag. Daar hadden we een goede camping gevonden. Onderweg er naar toe passeerden we Antelope Canyon waar we al vele mooie foto’s van hadden zien hangen in galerieen, we hebben daar een fototour voor vrijdag ochtend geboekt. Erik had even gebeld met Cruise America om te vragen wat we nu moesten doen met de tank die er ondertussen onderuit was gevallen. We moesten naar een auto bedrijf dat nog geen ½ kilometer van de camping af lag. Daar werd geconcludeerd dat het niet gerepareerd kon worden. Wederom overleg met Cruise America leverde op dat we als we in Salt Lake City zijn een nieuwe camper kunnen ophalen, dat zal helaas alleen pas waarschijnlijk woensdag zijn. Dus kunnen we niets door de spoelbak spoelen, erg vervelend. Terwijl Denise wachtte tot het reservoir weer onder de camper werd bevestigd is Erik met Lars terug gelopen naar de camping en lekker gaan zwemmen. We hebben nog even bij de Glen Canyon Dam gekeken, nog een grote dam die in Lake Powell ligt.

Zaterdag om 11.00 hadden we de tour in Antelope canyon, eerst 3 mijl in een jeep door het zand (leek wel de sahara) tot we bij de canyon waren. Wat een toeristisch geheel daar, vele groepen die tussen de rotsen heen moesten wat een meter breed was op de meeste plaatsen. Iedereen die natuurlijk dezelfde mooie foto’s wil maken dus lastig. Gelukkig kregen wij doordat we de fototour geboekt hadden een uur om zelf foto’s te maken extra maar dat nam niet weg dat er continue mensen over je statief struikelden…

Om 13.30 reden we weg richting de North Rim van de Grand Canyon. Dat was eerst niet de planning maar het is maar 100 mijl om heen en weer en het leek ons leuk te zien wat het verschil is tussen de north en south rim. De north rim is veel meer begroeid met dennebomen en je hebt een heel wijds uitzicht over de south rim . We hebben daar wederom genoten van een mooie zonsondergang, Lars heeft op het uitzichtpunt zijn worteltjes gegeten en ging daarna lekker slapen zodat wij nog wat uurtjes richting Zion National Park konden rijden. Onderweg veel hertjes gezien dus het was rustig rijden in het donker. Om 22.00 waren we in Kanab, 31 mijl van Zion. Daar de camper neergezet en gaan slapen.

Zondagochtend bleek het een camping te zijn van een brabander die hier al 13 jaar woont. Het blijkt hier overigens ook een uur later te zijn want we zijn de tijdzone gepasseerd. Naar Zion gereden, daar moesten we nog even wachten voor we de tunnel door mochten want dit is een zeer nauwe tunnel waar je als camper midden door moet en waar je begeleiding bij krijgt. In het visitor center hebben we bepaald wat we wilden zien hier in het park. Er rijdt hier een shuttle bus rond waarmee we naar het laatste punt reden en een wandeling maakten tussen de enorme rotswanden. Drie keer het water moeten doorkruisen wat koud was maar aangenaam. Verder nog wat uitzichtpunten bekeken, het is erg mooi. Enorm hoge rotswanden met dennebomen ertussen.

Het weer is nog steeds boven de 30 graden. Lars heeft iets ondefinierbaars gegeten maar vond het wel lekker, het zat weer overal, het heette squash….  Midden in het park hebben we overnacht zonder faciliteiten, de hertjes liepen tussen de RV’s en de tenten door. Het afwassen begint wel irritant te worden zonder opvangreservoir  in een emmer…

Na lekker uitgeslapen te zijn, nou ja uitgeslapen.. de camper stond scheef waardoor Denise iedere keer naar Erik rolde. We konden op zijn vroegst pas om 8.00 door de tunnel begeleid terug. Net achter de tunnel was nog een mooie wandeling steil omhoog, de canyon overlook. De naam zegt het al een prachtig overzicht over het park en de weg omlaag het dal in waar we waren geweest. Toen op weg naar Bryce Canyon NP, dat is maar 61 mijl rijden. We hadden een heel plan gemaakt toen we het kaartje kregen bij de ingang maar die plannen moeten we in het visitor center wijzigen omdat ze bezig zijn met gecontroleerde branden naar het laatste uitzichtpunt in het park.  We kunnen daar dinsdag wel weer naar toe. Dus de wandeling die we voor dinsdag hadden gepland hebben we maandag gedaan. Erg mooi tussen de oranje, rode, gele, paarse en witte pijlers door in de canyon. Dat was heftig dalen en stijgen maar zeer de moeite waard, Lars vond het fantastisch en had natuurlijk weer alle aandacht. Aangezien de camping weer geen faciliteiten heeft namen we een douche op een centraal punt in het park. Het had alleen tot gevolg dat Lars om 17.30 al gecrasht was. Dat gaf ons de gelegenheid om hier te koken en de was te doen en een planning te maken voor de komende dagen. Er vliegen hier blauwe en rode vogeltjes in het rond. We zitten hier overigens op 2700 meter en de nachttemperatuur is voorspeld 1 graad celsius. Overdag was het heerlijk, zo’n 24 graden.