Laatste dagen...Yellowstone

Door Denise, Erik & Lars Koomen - 22-09-2008 06:27  Woensdag vertrokken we vanuit Salt Lake City eerst naar de camperverhuurmaatschappij. Na een sight seeing tour door de stad waren we daar om 11.00 pas. Het is een enorme uitgestrekte stad. Bij de camperverhuurmaatschappij weet de manager echter van niets, van geen enkel contact dat wij hebben gehad telefonisch en dat we een nieuwe camper komen ophalen. Na een eerst wat vijandelijke stemming werd alles vriendelijker en begreep hij ook dat wij zo snel mogelijk verder wilden met onze vakantie. We hebben alle dingen besproken die we toch wel vervelend vonden betreffende de camper en waarschijnlijk wordt het zo dat we wat huurdagen terug krijgen en de schade aan de bumper moeten betalen. Dat zal zo ongeveer gelijk getrokken worden. Terwijl onze nieuwe camper klaargemaakt werd sloegen wij nog wat boodschappen in en na alles overgeladen te hebben konden we om 14.30 pas richting Yellowstone vertrekken, 300 mijl rijden… Dat was wel wat ver, echter we arriveerden rond 20.00 op de camping in west Yellowstone. Gelukkig was de receptie nog open en konden we nog heerlijk genieten van een prachtig indoor zwembad met hottub. Zo kon Lars ook nog wat genieten na de lange tocht. Het is koud buiten maar met de verwarming aan is het lekker.

Donderdagochtend moesten we even bijkomen van de wat drukke dag ervoor en gingen we pas na 12.00 op pad. Bij het visitor center wat informatie opgepikt. We besloten eerst het geyser gedeelte te gaan doen. Een wandeling van normaal zo’n 2 uur maar met al die foto’s die gemaakt moesten worden werd het al gauw 4 uur. Gelukkig gaat die wandeling over allemaal boardwalks dus kon Lars gewoon in de kinderwagen mee. We eindigden bij de Old Faithful, de geyser die zo voorspelbaar is dat hij eens in de 90 minuten uitbarst. Achter ons onweerde het maar regen hebben we niet gehad. Toen we op de parkeerplaats onze pizza’s zaten te verorberen kwam er ineens een vos langsgelopen.

Donderdag op vrijdagnacht stonden we op een camping zonder faciliteiten en daar was het berekoud. We hebben Lars vanaf 5.30 maar bij ons in bed gelegd omdat hij zulke koude handen en voeten had. Gelukkig viel hij bij ons weer lekker in slaap, wel wat krap zo met z’n drietjes…. Een druk programma vrijdag liet ons al om 8.15 rijden. Eerst op de camping een plekje bemachtigen want het is erg druk in het park. We hebben vele mooie uitzichtpunten gedaan watervallen gezien, elken, vossen, een coyote, vele vogels. De kleuren van de bomen zijn erg mooi, rood, oranje, geel en groen. De modderpoeltjes vallen een beetje tegen omdat ze droog liggen.

Zaterdag waren we alweer vroeg op pad. Gisteren waren we niet aan alles toegekomen wat we in het programma hadden gezet. In het geyser bassin was het mooi qua kleuren en gelukkig was het weer mooi weer zodat de kleuren nog beter over kwamen. Al gauw betrok de lucht. Denise zou even een rondje zelf lopen langs wat poeltjes, maar snel begon het licht te regenen. Natuurlijk kon ze geen genoeg krijgen van de blubberende modderpoeltjes die de mooiste vormen aannamen. Echter terug bij de camper was ze redelijk nat maar stond de warme soep al voor haar klaar. Lars lag lekker te spelen bovenin de camper in zijn speelparadijs en heeft weer genoten van zijn fruithap. We reden nog wat mooie routes langs prachtig gekleurde poeltjes, geysers en watervallen. Iedere keer gooiden we ons programma weer om omdat het na een regenbui weer zonnig was en de kleuren van de poelen dan mooier overkomen op de foto’s. De grand prismatic spring is een van de beroemdste in Yellowstone, als je ervoor staat is hij mooi maar te groot om te fotograferen wisten we van de vorige keer. Denise had gelezen dat je naar een heuvel erachter kon wandelen en dat deden toen de zon nog een beetje scheen. De foto’s met zon zijn dus ook fantastisch maar al gauw betrok het weer en werd het saai. Snel terug naar beneden gewandeld zagen we een gitzwarte lucht op ons afkomen en het lichtte en onweerde al. Het kwam met bakken uit de lucht, we reden door rivieren bij de supermarkt in het park. Het gaf wel prachtige luchten.  De rest van de wandelingen schoot er dus bij in omdat het op en af bleef regenen. We hebben ook lekkage door het dak in de badkamer dus de koffers die daar opgeslagen lagen zijn nat, gelukkig bleef het daarbij. Op de camping konden we genieten van een overheerlijke douche, na 2 dagen niet douchen hier in het park is dat ook wel weer fijn. Niet zo leuk het weer voor de laatste echte dag. De herfstkleuren zijn overigens wel prachtig.

Zondag was het terugrijden naar Salt Lake City door Grand Teton National Park. Maar na een goede nacht toch weer vroeg op, want de West Thumb regio hadden we gisteren laten schieten om lekker te douchen. Dus eerst naar dit laatste thermaal gebied van Yellowstone, waar we weer mooie pools vonden, helaas is het koud (rond vriespunt) en is het bewolkt dus maar weinig zon om de kleuren te optimaliseren. En toen Yellowstone uit door Grand Teton naar Jackson. Grand Teton brengt schilderachtige herfst plaatjes van groen-geel-rood… . Een mannelijke elk met zijn harem die de weg kruist en mooie plaatjes van de deels besneeuwde teton’s (drie bergen naast elkaar), maar ze liggen vnl in de wolken.

In Jackson boodschappen gedaan (de laatste), Lars heeft genoten als bestuurder van zijn karretje (zie onderaan) en Erik heeft een volledige warme maaltijd gemaakt en we konden weer op weg naar Salt Lake city (helaas de Tom Tom geeft aan dat we pas na 20:00 in SL city zullen zijn). Maar een lange stuk rijden zijn we wel gewend en onze geweldige vent ligt lekker te slapen, mamma rijdt en pappa organiseert de foto’s, maar een slordige 60 giga.

En inpakken in Salt Lake city en morgen weer vroeg op en jullie deze mail sturen. Om 9:00 de camper inleveren en naar vliegveld kijken wat we voor Lars kunnen organiseren.

Groet vanuit de VS en spoedig vanuit Nederland.