MOAB ARCHES / DEAD HORSE POINT

Door Nico en Heleen Mensen - 30-08-2008 08:09

29 augustus 2008:
Vandaag, 2e dag in Moab, De dag begonnen we met Arches National Park. We hadden ons voorgenomen om zeker Delicate Arche te zien en begonnen de rit door het park met allerlei zeer mooie vieuws. De natuur lijkt alleen maar steeds mooier te worden. We besloten een trail te nemen naar Delicate Arch. Dat hebben we wel geweten. Het was een lange wandeling van 5 km over vrij onbegaanbaar gebied. Het was ook nog eens erg heet, weer zo'n 40 graden. We moesten de voettocht veelal klimmen en hadden geen schaduw, alleen de brandende zon. Gelukkig hadden we voldoende water bij. We kwamen over grote plateau's die steil omhoog liepen. Steeds dachten we, nu zijn we er eindelijk, maar nee hoor weer niet. Onderweg kwamen we grote stukken niemand tegen en was het doodstil om ons heen. Toen we dachten, we redden het niet meer en draaien om, kwam er een Amerikaan en die zei nog even volhouden, het is nog maar een minuut of 3 lopen. Dus gaf het ons weer moed. Dat laatste stuk was wel even scarry. We moesten langs de rand van een zeer hoge rots lopen over een niet al te breed pad. Was wel even trillen, maar uiteindelijk was het de moeite allemaal waard. We kwamen de mooiste Arch ter wereld, de Delicate Arch, tegen. Een enorme boog, schitterend. We lieten ons van een rots afglijden om nog dichterbij de Arch te kunnen komen, maar dat was te gevaarlijk want het liep schuin af. We besloten terug te gaan, maar van een rots afglijden is natuurlijk makkelijker als er weer terug op klimmen. Gelukkig waren er mensen die een handje geholpen hebben. We vervolgden de lange route weer terug en waren blij in onze airco auto te kunnen stappen. We wilden nog wel de rest van het park zien, maar geen trail meer afleggen. We reden tot einde park en dachten die bogen liggen niet zover van de trail af, dus toch maar weer proberen te wandelen. Helaas het bleek weer ver te zijn, 6,8 km enkele reis over weer vrij onbegaanbaar terrein. Dus keerden we om. We besloten een andere weg in het park te nemen en jawel we kregen nog een aantal erg mooie bogen te zien. Na bezoek van het park gingen we een hapje eten, zeg maar een grote hap, want alles is hier big. We deden nog wat inkopen en besloten nog een rit te doen, naar Dead Horse :Point. Ook dit was zeer de moeite waard, schitterende vieuws. We hebben daar tenslotte de zonsondergang gefilmd. Net voor het donker konden we terug zijn, maar beter ook want de wegen zijn allemaal aardedonker. De dag sloten we af met een duik in het zwembad en een overheerlijke hottube. Morgen weer op naar Capitol Reef, We zullen eerst de auto maar even naar de carwash brengen, want die is veranderd van grijs naar rood.
Ook deze keer worden foto's toegevoegd, we hebben er ondertussen al zo'n 750 gemaakt.