YOSIMITE (MARIPOSA)

Door Nico en Heleen Mensen - 06-09-2008 06:31
4 september:

Vandaag vertrokken naar Yosemite-park, en ons Hotel ligt in Mariposa ,dit ligt vlakbij, zo’n 30 miles, van Yosemite-park. De weg was weer lang en er was zoals gewoonlijk weinig verkeer onderweg te zien. We hebben gefilmd en heel veel gezien, want wat je onderweg ziet is echt fantastisch, wat een land is dit toch zo groot en zo weids. Onderweg zag ik dat er een signaal op het scherm kwam van de auto maar ik wist niet precies wat het betekende, echter bij een benzinestation hoorde ik dat de motor nagekeken moest worden, dus gebeld naar de verhuurcentrale, en die wist me te vertellen dat ik gewoon door kon rijden. Bij Yosemite moesten we door de Tioga-Pass rijden, deze was best wel stijl , maar ook wel leuk  om door te rijden, het was weer  een hele ervaring om dit te doen. Het park is ontzettend groot , maar er is wel ontzettend veel te zien, waar je naar kijkt is natuurlijk ook of je beren of mountain-lions ziet, echter deze komen natuurlijk alleen maar als het avond wordt te voorschijn.

De natuur is er ontzettend mooi en je kunt er verschrikkelijk veel en lang door het park rijden, gewoon genieten van de natuur. Wat een park en hoe groot is dit toch.

We zijn door gereden naar ons hotel in Mariposa, en hier kwamen we aan na een rit door de heuvels en ineens zagen we Mariposa liggen en vonden we ons Hotel, wat de TomTom al niet voor goeds voor ons kan doen.

Morgen gaan we weer terug naar Yosemite park en gaan we naar de Valley en naar mariposa-groove.

De rest komt er weer aan. Oh ja, we hebben in het resturant van het hotel hier een heerlijk diner gehad. Morgen het ontbijt hier maar even afwachten, want dat stelt in Amerika niet veel voor, maar we zijn er wel op voorbereid, want we hebben zelf ingekocht voor een eventueel goed ontbijt of anders lunch onderweg.

Helaas konden we vandaag geen internet ontvangen, Dat is hier echt slecht, dus we zijn nu zo goed als onbereikbaar, wat we niet zo fijn vinden. We hebben wel het reisverslag in Word gemaakt om maar niets te vergeten. Zodra we weer op internet kunnen willen we ook dit verslag plaatsen.

5 september:

Toch weer gelukt om (misschien maar even) op internet te komen. Dus meteen aan de slag met ons verslag. Vanmorgen hebben we toch een heerlijk ontbijt gehad en dat voor Amerika! Daarna dachten we via de zuidelijke ingang bij Mariposa Grove te komen om de sequioa-bomen te bekijken. Maar 7 kim voor het park veranderde de verharde weg in een onbegaanbare zandweg vol met keien. Dus dachten we laten we dat nou maar niet doen, dus terug naar de andere ingang. Overigens is de Tiogaroad in dit park de hoogte weg ter wereld. Onderweg hadden we ook nog een omleiding omdat er een heel stuk weg door neerstorten van stenen onbegaanbaar geworden was. Maar we zijn er toch gekomen, het was een lange zeer bochtige en erg hoge weg. De sequioa bomen zijn erg oud, de oudste is wel 3700 jaar en ze zijn enorm groot en hoog. Wel 65 meter hoog. Indrukwekkend is dat! De zwakte van deze bomen zijn de wortels. Als er overheen gelopen wordt dan worden deze al snel kapot getrapt waardoor de boom zal omvallen, maar dan duurt het toch nog even voordat de boom helemaal dood is (zit een bepaalde vloeistof in waardoor deze omgevallen een tijdje kan doorleven. We hebben voor zo'n omgevallen boom gestaan en foto's gemaakt en als het allemaal lukken wil komen hierbij ook nog foto's, Verder hebben we de Yosimite Valley bezocht, alleen de watervallen waren door de erge warmte opgedroogd. Het was ook vandaag weer rond de 40 graden C. Al met al is dit park een schitterend groen park, met mooie steile granietwanden en meren waarin ook gezwommen kon worden. We zagen onderweg ook nog de gevolgen van de branden die hier enkele weken geleden woedden. Hoge zwartgeblakerde kale bomen, erg zonde. Ook toen we naar de diepe Valley wilden gaan was deze zeer waarschijnlijk daardoor afgesloten. Maar goed we hebben toch weer erg veel moois gezien. Dieren komen hier zeer zeker voor, maar de beren en bergleeuwen lieten zich niet zien. Die liggen overdag te luieren hoger in de bergen en komen 's avonds tot leven om te jagen. Wel zagen we weer veel chipmunks en ineens moesten we hard remmen, want midden op de weg stond een werkelijk erg groot soort hert. Hij bleef even staan en liep op zijn gemak daarna de bossen in. Ook een chipmunkje met een dennenappel in zijn bek had weinig zin om van de weg te gaan. Schitterend te zien die dieren. We hebben de dag weer afgesloten met een goed en lekker diner en we zijn ons nu aan het voorbereiden op de rit van morgen naar San Francisco. Dat wordt na alle natuurparken weer leven in de tent. We kijken ook hier weer erg naar uit. Jullie zullen het wel weer horen. Talk to you tomorrow. Greatings and hugs from the yankees again.