Yosemite en San Francisco

Door Elly en Coen - 10-04-2009 06:52
De volgende dag hadden we een hele dag om de Yosemite valley te bekijken. Het weer was prima. Zon en toch nog een lekkere temperatuur.
Na binnenkomst in het park gelijk links af geslagen naar de valley. Op de kaart lijkt het niet ver, maar het is ongeveer 31 mijl met een weg vol met bochten. Ook moet er soms flink gestegen en gedaald worden. Het kost ongeveer 1 uur rijden.
Nou was het geen hoogseizoen, maar toch stonden de parkeerplaatsen vol. Gelukkig ging er net iemand weg toen wij kwamen aanrijden, zodat we een prachtig plaatsje hadden.
Eerst maar even wat drinken en eten. We stonden vlak naast een bocht in de rivier en zijn bij die rivier gaan zitten. Heerlijk stil. Hoe bestaat het in al die drukte.
Na het eten naar het visitorcentrum gegaan om daar wat te bekijken, met name de film. Prachtige opnames. Je waande je midden in de natuur. Leek veel op een Imax-theater, maar was het niet.
Dan weer naar buiten. We waren even voor binnenkomst bij de "Bride veil" waterval geweest. Deze is twee maal zo hoog als de Niagara waterval. Het  water komt echt met donderend lawaai naar beneden. Je kunt er echt dichtbij komen, maar dat levert wel een nat pak op.
Niet getreurd. Het is echt de moeite waard. Het jack kan wel weer drogen in de auto. Met de camera moet je veel voorzichtiger zijn. Snel een opname maken en dan weer snel opbergen.
Ook de andere watervallen zijn imponerend. Je kunt je nu ook een beeld vormen van de enorme kracht van het water.
En dit gaat dag in dag uit door. Geen wonder dat de rotsen daar niet tegen kunnen en in de loop van de tijd eroderen.
De rotsen bewegen trouwens ook nog. Niet echt veel, maar toch een voet per eeuw stijgen de bergen.
Ook nu konden we het niet laten om met de shuttle een rondje te maken en op het verste punt een wandeling te maken naar twee afgelegen meren. Schitterend.
Terwijl we hier liepen, hoorden we gerommel. De lucht was blauw met hier en daar een wolkje.
Hoorde jij dat ook? Ja, maar er is geen wolkje aan de lucht. Nou ja. Het zal wel iets anders zijn.
Na een minuut weer gedonder. Leek toch echt op onweer. Niets te zien.
Het was reeds 16.00 uur geweest en gezien de lange terugreis, besloten om maar weer terug te rijden.
Waren nog maar net weg en de tunnel door of we doken de wolken in, waardoor het zicht erg beperkt werd.
Op een paar minuten afstand van het hotel begon het zachtjes te regenen. Onze eerste regen van de hele reis.
Tijdens het uitstappen weer dat gerommel, maar nu ging deze vooraf gepaard met een flits. Dus toch onweer.
Dan de gehele avond regenbuien met en zonder onweer.
Vroeg naar bed gegaan.

Na een uitgebreid ontbijt weer in de auto op weg naar San Francisco. Mooie rustige route tot we de stad bereikten.
Wat een verkeer. Ook hier bracht Tom ons vlekkeloos naar het hotel.
Het was nog vroeg in de middag en wij besloten nog wat te gaan lopen.
Uiteraard zijn we naar Fishermans Wharf gelopen. Juist naar het begin van de Cable Car.
Daar stond me toch een rij mensen te wachten. De wachttijd was zeker een uur.
Nou dan gaan we toch lopen. Zo gezegd zo gedaan. Nou dat was pas een helling. Daar is Oostenrijk of andere door ons gelopen hellingen niets bij vergeleken. Toch doorgezet. De beloning was schitterend. Wat een uitzicht daarboven.
Afgedaald naar China Town, want we wilden weleens gaan Chinezen in China Town. Kwamen terecht ergens in een kleine gelegenheid.
Allemaal chinezen. Wij waren de enige blank uitziende mensen. Een menuutje besteld. Lekker joh!
Na het eten terug gelopen!!!!!!
Kwamen bij toeval terecht op de "Crookedest Street". Dit is een steil eenrichtingsweggetje met een aantal haarspeldbochten. Het is eigenlijk een weg, die totaal is aangelegd met bloemperken, waardor de straat kronkelt, met aan weerszijden een voetgangerstrap.
Het  hellingspercentage is 40%.
Wij naar boven gelopen. 252 treden.
Aan de andere kant via een normale weg weer naar beneden gelopen naar het hotel, waar we moe en weer voldaan aankwamen.
Jullie begrijpen het al?
Het was dus laat naar bed.

De volgende morgen zijn we weer naar de Cable Car gegaan en hebben een dag ticket gekocht. Hiermee konden we de gehele dag met het openbaar vervoer reizen. Nou en dat hebben ze geweten. Boven bij het Civic Center wat gewinkeld. Dan naar Castro met de oude tram en weer terug. Weer met de Cable Car terug naar beneden en met de bus naar de Golden Gate Bridge geweest.
Tot halverwege de brug gelopen. Ja hoor. Regen. Weer terug naar de bus.
De Chinees van gisteren trok ons wel weer. Dus ook nu met de bus en trollybus naar China Town. Bij dezelfde Chinees weer heerlijk gegeten.
We waren het zat voor vandaag. Terug met de trollybus en naar onze kamer gegaan.
Het was reeds donker en moesten nog wat voorbereidingen treffen voor de reis van morgen naar Monterey.
Hoe dat allemaal gegaan is lezen jullie de volgende keer.