6e bericht (15-05-2010)

Door Dirk en Manuela - 19-08-2010 14:01 Hallo luitjes,

Het is inmiddels 4 uur en we zitten te wachten op het vliegveld van Orlando voor onze vlucht naar Atlanta.
We hebben een internetverbinding en we moeten een beetje onze tijd doden dus we dachten; laten we jullie nog maar een keer lastig vallen met een mailtje.

Vrijdag 14 mei (67 miles - KOA Kissimmee Orlando)
's Nachts onrustig geslapen want je ligt toch met de gedachte te malen "zouden we morgen een plekje vinden, zijn we op tijd, zullen we het kunnen zien, etc". Eindelijk was het 5.30 uur en ging de wekker. Overbodig dus want we waren beide allang wakker. Gauw de kleren, de electra en water afgesloten en als een dief in de nacht vertrokken.
Naar de snelweg gereden waar je volgens de informatie van Kennedy Space Center een goed zicht had. Hier stonden ook al meerdere campers dus de plek kon niet missen. De camper neergezet en weer in bed gekropen. Valt niet mee om nog een oog dicht te doen langs de snelweg met toeterende vrachtauto's. Zou ik zelf ook doen, zei Dirk !
Om half 8 zijn we maar gaan ontbijten en een beetje de spullen klaarzoeken voor morgen.
Beetje over het terrein rondgelopen waar we een certificaat kregen van vrijwilligers die bij elke lancering stonden. Hierop staat dat we bij de lancering aanwezig waren. Ze vonden het geweldig dat wij uit Nederland kwamen; we kwamen van ver en waren hiermee de winnaars van deze lancering.
De hele dag konden we via de spiekers van de NASA-camper de countdown en de verrichtingen live volgen.
Alles ging voorspoedig en de lancering was on time. Hoe later het werd, hoe drukker het werd van de toeschouwers. Er komt op een lancering ong. 300.000 mensen af.
De vreet+ijskraampjes en T-shirten verkopen deden ook goede zaken.
Dirk ging op de camper staan om te filmen en ik mocht bij de buurman Kevin op de toolbox in de pickup staan. Keek ik in ieder geval over de mensen heen en kreeg ik een goed zicht op het lanceringspunt. We stonden op onze plek 14 mijl van het platform af dus met vrij zicht over het water. Daarna begon over de luidspekers de countdown:
10-9-8-7……..2-1, tijdje niets, rook, tijdje niets, spaceshuttle met een baan vuur.
De Atlantis klom snel omhoog. Binnen 2 minuten zit-ie op 20 mijl hoogte.

Heb nog wel de parachut naar beneden zien komen met de hulpraketten.
Daarna begon de grote uittocht van de toeschouwers. Gelukkig hadden we de camper al gekeerd en stonden we met de neus de goede kant op. De hele vakantie gelukkig nog niet in de file gestaan maar nu dus wel. Het hele verkeer op 4 banen stond stil.

We zijn daarna doorgereden naar Orlando – Kissimmee. Hier stonden we op een camping (de duurste van deze vakantie) met een hottub en zwembad. Hier hebben we dus maar even gebruik van gemaakt.
Zaterdag 15 mei
De hele nacht met de airco aan geslapen. Werkt goed dus een goede nachtrust gehad.
Om 7.30 uur eruit, rustig aan ons laatste ontbijtje, rustig de tassen ingepakt, gedoucht en de camper ingeleverd bij Cruise America.

Hier waren we met nog 2 Nederlandse stellen. Een taxibus gedeeld en naar het vliegveld gebracht. Ons zelf ingecheckt. We hadden (hoe kan het ook anders) weer veel te veel gekocht deze vakantie dus we hadden al een tas extra maar een andere tas woog 28 kilo.
Max. 23kg dus we moesten even wat spullen overpakken en weggooien. Is ons gelukt en de tassen zijn doorgelabbeld naar Amsterdam. Daarna konden wij door de zware controle en zitten nu dus achter de gate te wachten. Over een uur gaan we dus de lucht in.

Groetjes uit een heel warm Orlando (90 Fahrenheit) en tot gauw in koel Nederland