San Francisco

Door Bastiaan & Evianne in Amerika - 17-07-2009 07:30
Dag 1: China Town
Hallo iedereen, eergisteren (de 14de) waren we rond half 3 op het vliegveld geland. Na een leuk praatje met de douane ambtenaar, vergaven wij ons naar de taxi’s. Gelukkig is de taxi branche hier beter geregeld dan in Nederland. Elke taxichauffeur moet voor vertrek zijn pasje halen langs een scanner, waar het goed voor is weten we niet maar het klinkt wel veiligerJ. Ook is er een persoon die alle taxi’s en klanten regelt. Je kunt namelijk niet je eigen taxi uitkiezen. Ook was het heet op het vliegveld en was er geen wolkje aan de lucht. Onze taxichauffeur vertelde ons over het uitzonderlijk warme weer en dat het waarschijnlijk morgen, waar wij onze fietstocht hadden gepland, net zo heet zou zijn en dus niet geschikt om te gaan fietsen. Liever heet dan zwaarbewolkt dachten wij zo.
Toen we eenmaal in het hotel waren. Waren we beiden bekaf. Maar nu slapen zou niet zo slim zijn dus hebben we ons omgekleed (korte broek, shirtje) en zijn we naar chinatown gelopen. We waren de eerste straat nog niet over of we hadden al kippenvel van de kou. De wind was zo koud dat het aanvoelde als 15 graden. We zijn snel naar onze kamer teruggerend om onze jas te pakken en voor Evianne kans om toch maar een iets langere broek aan te doen. Chinatown zelf is erg gezellig en hoe logisch deze openbaring ook klinkt, er lopen echt veel Aziatische mensen rond in Chinatown. Maar helaas is geen enkel plekje op aarde gevrijwaard van Nederlanders want zelfs hier kwamen we er een paar tegen(het zullen er waarschijnlijk nog veel meer worden).
Even iets geografisch: ons Hotel; het Fairmont hotel, ligt in het midden van Nob Hill. Met nadruk op Hill. Want wat ze hier een heuvel noemen zou in Nederland een berg heten. Ten oosten van ons hotel begint direct Chinatown, naar beneden lopen is leuk maar naar boven des te moeilijker.. Zie hier onze eerste ontmoeting met de heuvels van San Francisco. Gelukkig heb ik Evianne niet hoeven tillen. Eenmaal terug op onze kamer zijn we direct gaan slapen, maar eerste het weer gecontroleerd voor morgen: 25 graden en zonnig, wij gingen dus met een gerust hart slapen. Avondeten hebben we trouwens niet echt gehad, het vliegtuig voedsel was namelijk lekker voor zover kant-en-klare maaltijden lekker kunnen zijn.
Dag 2: Fietsen in San Francisco
De dag begon goed met lekker zonnig weer. Dus besloten we om maar naar de pier waar wij onze fiets gingen halen te lopen. Eenmaal aan het fietsen richting de Golden Gate Bridge werd het weer snel slechter (koud en een dikke mist). Bij de brug die we haast niet zagen door de mist maar even wat gegeten. Gelukkig was het zonnig aan de andere kant van de brug en ook ineens een aantal graden warmer.

De fietstocht door Sausolito en Tiburon was ronduit geweldig. In Tiburon hebben we gegeten en uiteindelijk op een haar na onze ferry gemist. Gelukkig was het niet de laatste en ging er anderhalf uur later nog een. Na het inleveren van de fietsen hebben we nog gratis een ritje gekregen op de cable car. Het was namelijk zijn laatste rit en hij ging maar tot chinatown. Voor ons een klein stukje lopen maar scheelt toch weer 10 dollar.
Dag 3: Onze tour met Dylan
We hebben ontbeten op onze hotelkamer van de broodjes die we in Tiburon bij de supermarkt hebben gekocht. Dylan heeft ons veel van de stad laten zijn die je anders nooit zou hebben gezien. Helaas hadden we de gebruikelijke dingen ook nog niet gezien en bleven die dus op ons lijstje staan. De tour eindigde rond 3 uur.

We werden afgezet in het Financial district en zijn gelopen naar Coit Tower voor mooie vergezichten over de stad( de brug stond nog wel in de mist maar de rest van de stad gelukkig niet. Van hier uit waren we val plan om een bus te nemen naar Lombard Street. Echter rijden er over die straat alleen bussen van noord naar zuid en niet van oost naar west. Uiteindelijke hebben we dus de hele weg gelopen. Iets waar we best wel trots op kunnen zijn. Uiteindelijk ook nog de hele weg van Lombard Street naar ons hotel gelopen omdat alle cablecars die langs kwamen vol zaten met toeristen.
Morgenvroeg gaan we de auto ophalen en rijden we nog even naar de painted ladies voordat we richting Yosemite vertrekken. Onze laatste locatie op ons “must-see” lijstje.
We sluiten af met een beroemd citaat van Mark Twain: “ The coldest winter I ever witnessed was a summer in San Francisco”

PS: hier nogmaals de link naar de foto’s\
PPS: foto’s van Evianne’s camera volgen nog.

ppps: als je wilt reageren doe dat hier:  http://bastiaanenevianne.waarbenjij.nu/