Dag 4, 5 & 6 San Francisco

Door Amerika droom 2009 - 27-04-2009 07:09
Hallo lezers,

Dag 4 San Francisco

Vandaag vroeg op, 5.00. Om 5.45 worden we opgehaald door de taxi.
De rit naar het vliegveld verloopt voorspoedig, net zoals het inchecken.
De vlucht is wat minder er is veel turbulentie.

Aangekomen in San Francisco gaan we richting het Renoir Hotel.
Even inchecken, de camper bevestigen en dan richting Union Square.
We hebben lekker gegeten en rondgelopen in de omgeving van Union square.
Pa heeft toen wij naar Macy’s gingen in het zonnetje gezeten. Al vrij snel konden we bij hem gaan zitten want het brandalarm in Macy’s ging af en iedereen moest natuurlijk naar buiten. Loos alarm bleek later.
Het verschil tussen de twee steden New York en San Francisco is enorm. Het verschil tussen arm en rijk is duidelijk zichtbaar, er zijn hier veel zwervers.
Voor vanavond gaan we voor een lichte maaltijd, yoghurt met vers fruit. Morgen hebben we de Alcatraz & City Tour, om 9 uur worden we opgehaald bij het hotel.

Dag 5, Alcatraz en San Francisco.

Vanmorgen hebben wij Alcatraz “The Rock” bezocht, het was erg indrukwekkend.
Niet alleen het cellencomplex maar alles eromheen is ook de moeite waard.
Met een audiotour zijn we door het cellencomplex gegaan, de cellen zijn erg klein. De levensomstandigheden voor de gevangenen waren mensonterend. Wat hebben we in het cellenblock gezien, de: cellen(isoleer), visitatieafdeling, administratie, eetzaal, bibliotheek, buitenplaats, en luchtplaats, ontsnappingsplekken/gaten.
Door middel van de audiotour werden we door het gebouw heengeleid. De spreker was een oudgediende, hij vertelde over allerlei gebeurtenissen, over de angsten van de gevangenen, het dagelijks leven in The Rock, de ontsnapping, enz.

Terug op het vaste land even geluncht en toen verder met de city tour.
De hoogtepunten waren:
Chinatown, de Golden Gate Bridge, Twin Peaks heuveltop(prachtig uitzicht over de stad), North Beach, Victoriaanse Huizen, de voorgevels van sommige huizen worden/werden in films gebruikt, Golden Gate Park, Financial district, Union Square, Nob Hill, Lombard Street, en als laatste Fischerman’s Warf.
Hier zijn we na de tour gebleven en hebben er rondgewandeld, dit was een leuke afsluiting van de dag. We zijn met de Trolly teruggegaan, het is ongelofelijk hoeveel mensen ze hier in laten stappen.

Morgen gaan we Chinatown en Lombard Street wat uitgebreider bekijken en natuurlijk een tochtje maken in de Cablecar. En verder zien we wel waar we terechtkomen.

Dag 6 San Francisco:

Lombard Street, Union Square, Victorian houses, City Hall en China Town.

Vanochtend ontbeten met een supergrote, dus typisch Amerikaanse croissant. De koffie, ja geen Starbucks Coffee. Pa vindt het naar jodium smaken.
Na het ontbijt gaan we in de richting van Union Square en halen we dagtickets voor het openbaar vervoer. Met deze tickets kun je de hele dag gebruik maken van het openbaar vervoer, dus ook van de Cable Car. We beginnen bij het keerpunt van de Cable Car, en gaan naar boven. Het draaien van de Cable Car is behoorlijk zwaar, het wordt nog handmatig op een draaiplateau gedaan.

We gaan met de bus verder richting de lombard Street.
Een gedeelte moeten we te voet afleggen, (eerst een steil stuk straat en daarna nog 247 traptreden, beklimming van 27%). Pa blijft beneden, hij gaat lekker op een terrasje aan de cappuccino. De straat is heel mooi aangelegd, de auto’s rijden heel langzaam omlaag. Er staan huizen aan beide kanten, je zult er maar wonen! Het is een super toeristisch stuk straat en zeker de moeite van het traplopen waard.
Als we beneden komen schuiven we aan op het terras, met een heerlijk koud glas dieet coke (ter compensatie van de mega croissant, van vanmorgen). Daarna gaan we richting het hotel, bij Union Square stappen we uit, nemen wat foto’s en gaan dan verder. Naast ons hotel is een markt, hier halen we wat fruit, de aardbeien zijn hier erg lekker. We eten fruit in het hotel en lopen dan richting City hall. Het is vlak achter ons hotel. De City Hall is een prachtig gebouw, morgen gaan we even terug om binnen te kijken.

We vervolgen onze tocht te voet richting Alamo Square, dit is het gebeid waar de Victoriaanse huizen staan. Het gaat hier vrij steil omhoog. De huizen zijn hier belachelijk duur. Er is openhuis in een van de huizen en wij(pa en ik) maken hier gebruik van(sanitaire stop). Het huis kost 3.390.000 dollar. Dit maakt ons wel nieuwsgierig. Het ziet er allemaal erg mooi uit, er hangt veel kunst en de inrichting is strak.
Aan Alamo Square staan de huizen waarvan de voorgevels vaak voor films of tv series gebruikt worden. We zien het huis waar de film Kinder Garden Copp opgenomen is. Tegenover deze huizen is een park, hier gaan we even in het zonnetje zitten. Om het park heen staan allemaal prachtige huizen, sommige zijn verdeeld in appartementen en sommige beslaan alle drie de verdiepingen. Als de keuze van een film regisseur op een huis valt dan gaan de mensen soms voor een hele tijd naar een hotel en krijgen er een forse betaling voor, moet je maar willen! Want daarna lopen de toeristen constant om je huis heen.

We wandelen een stukje naar beneden en gaan daarna verder met de bus richting de klapper van vandaag: China Town. Het is één groot circus, het één glimt nog harder dan het ander. Het zijn allemaal een beetje de zelfde winkels, eten, souvenirs, draken, meubels, tassen, enz. We vragen aan een meisje in een van de winkels waar we lekker kunnen eten, ze noemt het restaurant R&J een typisch Chinees Restaurant. In het restaurant is het erg druk, de meeste gasten zijn Chinezen en af en toe een verdwaalde toerist. Het bestellen gaat een beetje moeizaam, afwachten maar? Als het eten komt ziet het er allemaal lekker uit. Er liggen alleen stokjes op tafel, we proberen het wel maar vragen na een aantal verwoede pogingen en wat uitleg toch om bestek. Als we weggaan krijgen we een tas en een kaart van het restaurant als souvenir. Ma is hier zo van onder de indruk dat ze tot twee keer toe bijna valt. Ze komt op handen en voeten boven.
We vervolgen onze tocht in China Town, langzaam aan gaan de winkels dicht. We besluiten terug te gaan. We stappen uit bij Union Square, om nog een stukje te wandelen. Dan even langs Sarbuks voor een kop koffie en dan richting het hotel.

Een stukje schrijven voor de weblog, en deze samen met de vorige twee dagen versturen.
Voor ons zit er weer een heel avontuur op in deze stad. Morgen halen we de camper op en dan begint het volgende grote avontuur, de rondreis per camper.