verslag eerste week in USA

Door Margriet en Kees Nicolai - 24-05-2009 21:30

Dag 1, 15 mei

Eindelijk vertrek naar de VS!
Alles gepakt en dan kunnen we weg; vier tassen en dan nog de handbagage. We hebben vast veel te veel bij ons, maar beter mee verlegen dan onverlegen nietwaar! Natasja en Olga brengen ons weg, we droppen de bagage, drinken nog een kop koffie en dan lopen we richting de gate. We kunnen al om 11.55 boarden, terwijl we pas om 13.25 vertrekken. Als we bij de gate komen staan er inmiddels al lange rijen passagiers te wachten. We zijn benieuwd, maar het valt allemaal wel mee, geen vragen of we zelf de koffer ingepakt hebben; wel grondige controle van de handbagage.
Het vliegtuig vertrekt wel met enige vertraging, maar dat lopen we weer in dankzij de gunstige wind.

Bij aankomst in LA zijn we wel erg blij dat we geen overstap hebben: hoewel ook hier de douane controle erg meevalt, is een keer wel genoeg. Er worden van alle vingers een afdruk gemaakt en dan ook nog een foto, men krijgt er niet genoeg van!
Behalve het formulier dat we van te voren al ingevuld hebben, kregen we in het vliegtuig wederom een groen en een wit formulier met allerlei vragen over mogelijke ziektes, eventuele misdaden en het adres waar je te bereiken bent. Die moeten dan bij aankomst ingeleverd worden en als je het niet goed gedaan hebt mag je achteraan de rij aansluiten (nadat je het opnieuw ingevuld hebt). Tja..

Er loopt ook een hond rond die snuffelt aan de handbagage, op zoek naar fruit en drugs. Gelukkig valt er niets te halen en kunnen we naar het hotel.

We waren van plan om op een beetje normale VS tijd te gaan slapen, maar dat hebben we toch niet helemaal gered, nadat we wat gegeten hadden (dat was omgerekend 3 uur ’s nachts ned tijd ) konden we onze ogen nauwelijks meer open houden; dus lagen we er al om 7 uur lokale tijd in.

Dag 2. 16 mei

Lekker uitgerust, wel vroeg wakker. Prima hotel, ruime kamer en goed bed.
Hebben een tour geboekt via het hotel: de Ocean Express Trolley naar Manhatten Beach. Kost $3 pp, soort hop-on hop-off rondrit. Manhatten beach ziet er leuk uit: een boulevard met allemaal zijstraatjes die naar beneden lopen, naar het strand. Mooie huizen met prachtige bloeiende planten en struiken.
Veel surfers, lekkere golven.
We zijn uitgestapt bij manhatten village shopping center, heerlijke koffie gedronken, ja ja ze kunnen het wel hoor, koffie zetten! Bij “ the coffee bean and tea leaf”.

’s Middags hebben we een taxi genomen naar Santa Monica; volgens de reisgids een van de beste plaatsen om naar de zonsondergang te kijken, helaas weinig zon vandaag; niet koud verder, maar bewolkt.
We hebben gelopen over Third Street Promenade, een voetgangersgebied met veel winkels, eettentjes, grote boekwinkel en een heleboel aparte mensen. Je kijkt je ogen uit.
Ook erg leuk zijn alle straat artiesten. Natuurlijk ook gelopen over de Santa Monica Pier (uit 1908),met botsautootjes, draaimolen, reuzenrad, achtbaan.

We hebben heerlijk gegeten bij Trastevere, Italiaans met een lekker glaasje wijn en ook hier een goede espresso toe.

Dit was het voor vandaag, morgen verder!

Dag 3, laatste dag in LA!

Het weer: dag begon bewolkt, maar tegen middaguur volop zon en lekker warm.

Vandaag de “ grand Tour” met VIP bus door LA , bij hotel opgehaald om 9.00 uur en daar weer afgezet om 16.00 uur. Prima manier om heel veel van de stad te zien, met veel info over de stad, de geschiedenis en zijn bewoners.

Wat hebben we allemaal gezien:
  • Begonnen bij Marina del Rey met Marina Harbour, de grootste “ man made small boat harbour”, met erg veel luxe grote en nog grotere plezierjachten ( het contrast met de alom aanwezige zwervers is dan wel erg groot). Kun je vast lekker eten ’s avonds zo aan de waterkant. Wij waren er ’s morgens vroeg en reden door naar:
  • Fisherman’s village: heel leuk oud dorpje met schilderachtige huizen langs de “waterfront”
  • Venice beach: beetje vergane glorie, maar schijnt s’ middags erg gezellig te zijn. Is een van de grotere stranden van LA, veel surfers en prachtig strand.
  • Daarna door naar Hollywood:
  • Beverley Hills, waar de rich en famous wonen, of gewoond hebben, prachtige huizen, mooie oprijlanen en veel dure auto’s
  • Kerk gezien van de film “ sister act” en “my best friend’s wedding “
  • Heel groot huis van Michael Douglas, boven op een heuvel.
  • Sunset Strip: boulevard met allerlei restaurants en nachtclubs; voor de ingewijden onder ons: the Roxy (Bruce Springsteen trad hier op), the Viper Room (eigenaar was Johnny Depp, River Phoenix stierf er voor de deur), de Rainbow bar and grill (ontmoetingsplaats van Marilyn Monroe en Joe Dimaggio) en nog veel meer…..
  • Rodeo drive: exclusieve boutiques (Giorgio Armani, Gucci, Chanel, Dior); Jammer dat alle shops dicht waren ha ha! Het zag er wel allemaal erg verzorgd en netjes uit met veel bloeiende struiken, en mooie hanging baskets aan lantaarnpalen. Helaas daar geen stop, had graag wat foto’s gemaakt.
  • Wel gestopt bij de kunstmarkt die eens per jaar gehouden wordt op zaterdag en zondag in mei, grappig dat wij net dit weekend een toer maakten. Veel hele mooie spullen gezien, maar ja de prijs hè.
  • Lunch bij Farmer’s Market and the Grove: overdekte marktplaats, waar je allerlei lekkere spullen kunt kopen (groenten, fruit enz) en waar ook allerlei stalletjes / restaurantjes zijn waar je kunt eten. Er is voor elk wat wils: chinees, frans, thais, Mexicaans enz. Heel druk en je kijkt je ogen uit: jammer dat we maar een uur hadden, ik vermaak me wel op een terrasje!
·         Walk of fame, iedere ster zijn eigen ster!
·         Mann’s chinese theatre: groot theater met daarvoor allemaal grote tegels met footprints / handprints van heel veel beroemde filmsterren. Is kennelijk al lang een gebruik, zag de afdrukken van Gloria Swanson (volgens mij uit 1926)!

ik vond deze wel leuk: Harry Potter

Voor dit theater lopen allerlei vreemde figuren rond waarmee je dan tegen betaling op de foto kunt, Mickey Mouse, Pirates of de Caribean, Marilyn Monroe enz. Hele acts worden er op gevoerd. Ondertussen krijg je van alle kanten cd’s in je handen gedrukt, die je dan ook weer moet betalen als je ze houdt, kortom ’t is nogal commercieel allemaal, maar wel grappig om daar even te zijn.
·         Music Center: Walt Disney Concert Hall, prachtig modern uit staal opgetrokken concertzaal voor LA Philharmonisch Orkest
5 oktober infodag Texas Style
met rodeostier en extra presentaties over Texas
20 oktober: Roadshow in Breda
Zuidwest-Amerika, West-Canada en camper!