Yosemite, San Francisco

Door Annie, Henk, Esther en Femke - A long time ago
Woensdag 22 juli: Zo weer even een update van onze belevenissen van de afgelopen dagen. We zijn de hele dag op pad geweest en liggen nu uitgeteld op bed en hebben even tijd om een en ander bij te werken. Bovendien hebben we nu weer een goede verbinding met internet.

Zondag 19 juli: Na het ontbijt uit Visalia (bij Sequoia-park) weggereden richting Yosemite-park. We hebben een hotel in het plaatsje Mariposa (zuid westelijk van het park). De afstand is niet zo groot, dus we zijn te vroeg om in te checken. We vragen de damen van de receptie naar een plek om te zwemmen, want het wederom erg warm (rond 40 graden). Zij tipt ons op een plek in de rivier en legt uit hoe we moeten rijden. Het is iets verder dan de dachten (zoals alles eigenlijk), maar vinden het uiteindelijk wel. Heerlijke plek om te zwemmen, wel behoorlijke stroming. Maar van alles gezien: dikke vissen, grote kikkervissen, etc. Dammetjes gebouwd en gelukkig hadden we wat beschutting van wat boompjes en struiken, zodat we ook nog een beetje schaduw konden zoeken. Hier hebben we dus heerlijk de middag doorgebracht. De auto is inmiddels voorzien van een dikke laag stof. Vervolgens terug naar het hotel gereden, ingechecked en nog even in het zwembad geplonst. Daarna eten, drinken en plat, want de volgende ochtend willen we op tijd het Yosemite-park in.

Maandag 20 juli: Vroeg op pad richting Yosemite-park. Druk en dus enig oponthoud bij de toegangspoort. Maar wel de moeite waard. De meiden vinden 1 van de eerste plekken waar gezwommen kan worden in de rivier, natuurlijk bijzonder aantrekkelijk. En dat was het natuurlijk ook. Dus plons! De omgeving is echt fantastisch; de bergen, rotsen en watervallen en alle bossen met wederom grote bomen zijn echt prachtig. We moeten ook deze keer weer keuzes maken wat we gaan doen. Want er is zoveel te zien en te doen, dat we alles niet in 1 dag kunnen behappen en het is wederom behoorlijk warm. Eerst het bezoekerscentrum bezocht en daar een bus gepakt naar een waterval. Hier moest geklommen en geklauterd worden over grote ruige stenen naar het begin van de rivier, waar de waterval in de rivier valt. Werkelijk prachtig en het geeft wederom de broodnodige verkoeling. Het water bovenaan, direct van de waterval, was zelf zo koud dat de meiden het er geen minuut in uithouden. Dus maar weer naar beneden en opwarmen. De meiden hebben nog een tijd in de rivier gespeeld. De middag was zo weer om. Na een meloen weggehapt te hebben, zijn we terugggereden en onderweg een iets gegeten. Bij het hotel nog even gezwommen en daarna gauw naar bed. Eigenlijk zijn we de warmte wel een beetje zat, maar de berichten zijn dat San Francisco hier wat aan gaat doen.

Dinsdag 21 juli: Van Mariposa richting San Francisco. In 3 uur rijden zijn we over. En inderdaad de temperatuur is van 40 graden, gezakt naar rond de 20 graden, met een stevige westen wind van zee. Dus lekkerrrrr koud!!!! Dus eerst de lange broeken en vesten uit de tassen. En nog was het behoorlijk fris. We zijn wederom zeer op tijd, vinden het hotel eigelijk direct (dus we weten waar het is) en rijden door naar de Golden Gate – bridge, de beroemste brug hier. We kunnen de brug nu nog niet helemaal zien vanwege de (zee-)mist (en dat schijnt meest van de tijd zo te zijn). Maar goed het blijft een indrukwekkend bouwwerk. Nadat we hem gezien hebben, besluiten we naar Fishermen’s Warff te gaan. Een gezellig plek in de oude haven waar van alles te doen is. Erg toeristisch en dus druk. Ook zitten hier zeeleeuwen op een bepaalde plek, heel maf en ze stinken. Maar er liggen er een paar honderd. Onbegrijpelijk eigenlijk waarom ze hier liggen, maar wel leuk. Vervolgens lopen we nog wat rond en huren we fietsen om de Golden Gate – brigde op te fietsen. Het weer klaart steeds verder op, dus de brug wordt steeds beter zichtbaar. Het was nog een behoorlijk trap naar de brug toe vanwege de straffe tegenwind. Op de brug zelf was het fietsen aan de ene kant fantastisch, maar aan de andere kant vanwege de wind en het razende verkeer een enorme herrie. Maar nu we de brug in z’n volle omvang kunnen zien, zie je pas wat voor enorm bouwwerk het is. We fietsen eigenlijk dezelfde weg terug (nu met de wind mee) en gaan wat eten. We komen terecht in Hooters. Het motto van deze tent is: “wat is er nou meer te wensen dan: lekker eten, een koud glas bier en dat geserveerd door prachtige dames” (in veel te kleine knal-oranje broekjes). Lachen hoor. Het eten was goed en ze hadden zowaar mayo!!!!!!! Daarna naar het hotel Embassy. Chique en oud hotel, gebouwd in 1929 en heeft nu nog veel authentieke elementen. Wel sfeervol, alles kraakt als een gek, lift piept (dus Esther gaat met de trap naar de 5e verdieping), krap, maar verder wel netjes.

Woensdag 22 juli: Vanmorgen redelijk op tijd opgestaan. Na het ontbijt de trolleybus genomen richting China-town, een complete chineze wijk middag in de stad. Werkelijk onvoorstelbaar. Maar wat een rommel wordt hier verkocht, niet te filmen. En alles wat bij ons in winkels ligt, ligt hier ook. Na een paar uur slenteren, krijgen we toch wat trek en besluiten een chineze “snack-bar” in te gaan om wat te eten. Midden tussen de chinezen en op de gok iets besteld. Esther en Femke hadden dit keer de beste keus. Maar goed het vult en eten het op. Daarna slenteren we nog wat rond, kijken nog even bij de Transamerica Pyramid en lopen helemaal naar Lombard-street. Hier is een gedeelte van de weg omgebouwd. Er zit een slinger in de weg, door een soort park met allemaal hortensia’s en andere mooie planten. Dit stuk weg is vaak in films gebruikt (o.a. James Bond). Leuk om te zien. We lopen door naar Fishermen’s Warff en onderweg zien we een aantal artiesten op de Boulevard. Altijd leuk. We nemen de trolleybus terug en stappen halverwege nog eens uit. We lopen hier ook nog wat rond en verbazen ons in Bloomingdales (erg chique). We eten wat en gaan terug naar het hotel. We zijn behoorlijk uitgeteld, maar San Francisco is zeker een bezoek waard.

Zo we zijn weer bij. Welterusten.

Onderstaand nog een paar foto’s.

Yosimeti, waterval

Zaterdag 29 januari: kom langs op onze infodag!
Kom naar onze corona-proof infodag op zaterdag 27 november in Zwolle.
Win een reistegoed van 2022 euro. Klik hier voor meer info!
Kom naar onze infodag op 3 oktober in Zwolle.