14. Jasper

Door BorkesBoermans - 15-06-2009 00:36

13 en 14/7

Vanaf Clearwater naar boven gereden en inkopen gedaan in Valmount. Hier kwamen we de eerste Canadesen tegen die niet vriendelijk waren. Kon ook eigenlijk niet als je in zo'n gat woont. Winkel personeel was zeer stug. Waren we nog niet eerder tegen gekomen. Bij een pauzeplaats zagen we opeens allemaal marmotten die aan het fluiten waren om elkaar te waarschuwen en stond op hun achterpoten met steun van hun staart en konden de boel zo mooi overzien. Ze waren nagenoeg handtam, want ze kwamen steeds dichterbij om ons brood uit de hand te pakken en dan als een speer naar hun hol te vluchten. Later ging dat beter en bleven zij bij ons zitten schooieren. Toen er een grote hond aan kwam was het bekeken, maar de hond kreeg ze niet. Ze waren veel te snel hun holen in. Vervolgens door gereden naar Mount Robsen en onder aan die berg overnacht op een camping voor 19 dollar maar zonder stroom. Wel was heerlijk water (het meeste water heeft een gloor smaak) en warme douches en twoiletten. We hebben de BBQ weer aangesmeten en nadien de kolen in een vuurplaats gegooid met hout, zodat we weer een mooi kampvuur hadden. Ook hier wat muggen, maar de spry help goed. Een keer een avond niet gekaart maar oude herinneringen opgehaald. Er werden menig familielid en collega "doorgehaald", maar we hebben welk veel gelachen. Nog gesproken met een Canadees van Duitse afkomst. Had een grote bus als camper en achter deze camper liep gewoon een kleine jeep aan een triagel mee. Dat was ik in Duitsland eenmaal tegen gekomen, maar dat zie je hier heel veel. De camper op de plaats zetten en met de daar achter hangende auto de buurt verkennen. Die man is nu 75 jr en kwam hier met een vriend in de jaren 50 om als metselaar aan de gang te gaan. Kon natuurlijk niet, omdat hier alleen hout te kappen viel. Hij richtte zijn eigen hout handel op en walla. Nu multimilionair. Heeft twee zoon en een dochter gekregen die de zaak hebben over genomen. Zij gaan geregeld met hun 5 kleinkinderen met de camper weg en in de winter gaan ze met dat ding naar Californie. Een geslaagd iemand dus, die blij is dat zijn kindereren en kleinkinderen bij hem in de buurt wonen. Nu begreep hij ook pas dat zijn ouders niet blij waren dat hij op zo'n jonge leeftijd weg was gegaan.

Vandaag 14/7 naar Jasper gegaan, weer over zeer mooie wegen en door mooie landschappen. Toen we het Jasperpark binnen wilden moesten we natuurlijk betalen. Aangezien we toch wel 5 nachten in deze aaneengesloten parken verblijven hebben we een jaarkaart gekocht. $136,00 en hoef je nergens meer $20,00 te betalen voor antree in een park. We mogen de kaart zelfs over dragen aan anderen die na ons op vakantgie hier naartoe gaan. Hebben direct gedacht aan de fam. Drent, dus we bewaren hem voor jullie. In Jasper aangekomen de Whistler campground opgezocht en 2 nachten geboekt. De eerste zonder stroom (was vol) en de tweede met stroom. Toen we de plaats even bekeken liep er gewoon weer een Moes (founetisch) rond. Een groot hert, maar dan nog groter. Gewoon op de camping, waar zie je dat. Jasper ingegaan waar we even een hapje gegeten hebben en toen begon het voor de dames. Allemaal souveniers winkels en kledingzaken. Na dit een uur te hebben aangekeken zijn Herman en ik maar naar het infopunt gegaan en hebben een internetcafe gezocht en gevonden als jullie kunnen zien. Wij hebben om 5 uur bij de camper afgesproken en gaan dus nu een heel groot glas bier kopen. Wij zijn daarmee goedkoper dan de dames.

Morgen gaan we met een kabelbaan de berg op en lopen dan via een mooi pad weer in 3 uur terug naar het dal.