Mono lake tufa's en brandstoflampjes

Door Ted Ober - 17-07-2009 23:21

Lekker ontbeten en ingepakt (dat gaat steeds sneller ;-) ).

De route naar tioga is geweldig. Weer een verscheidenheid die je versteld doet staan . Bij verschillende viewpoints hebben we ons vergaapt aan al het moois. Vooral Olmsted poit is een aanrader, als je je daar (letterlijk) omdraait heb je gelijk een prachtig gezicht op tenaya lake.

Tuolumne meadows was ook prachtig. Een soort alpage maar dan volgens amerikaans recept groter en groener ;-)

De weg naar mono lake is ook zeer de moeite waard. Onderweg op een parkeerplaats stond nog een andere toerist naast ons van het uitzicht te genieten. Toen hij zich omdraaide zag ik een wel heel bekend logo op zijn t-shirt. Het bleek een ex-hagenees die inmiddels in duitsland woonde maar nog steeds de wereld overtrok met een shirt waarop prijkt 'Den Haag, holland' Een echt Dè Hâght dus... :-)

De Tufa's van Mono lake waren surrealistisch. Alsof een kompleet koraalrif ineens is drooggelegd. De Tufa's zijn echter geen koraal maar het gevolg van kalksteenafzettingen door onderwater bronnen.

Hierna doorgereden naar Bishop. Gelijk weer vergeten. Wat een gehucht zeg. Nog geen 4000 inwoners maar wat een gekte. De mainstreet is volledig autogericht (dat viel te verwachten) Zelfs de starbucks was een 'drive trough'.
 Er zit een 'nederlandse' bakker genaamd Erick Schat. Nou ja nederlands, hij had in 1938 ter plaatse het Sheepherder brood geintroduceerd (gewoon een vloerplaat) dus hij verblijft al minstens sinds die tijd in de States. In de winkel was een allegaartje bijelkaar geraapt om maar een nederlandse indruk te wekken. Baboesjka poppen nederlands ? I think not! Het was duidelijk dat de man al enige tijd niet meer in nederland was geweest. Grappig detail overigens, Angela Visser (miss Universe 1990) was er schijnbaar ook geweest want haar gesingeerde portret hing uitvergroot achter de toog....

Vanuit Bishop naar Beatty gereden. Een prachtige rit door een hele dorre woestijnomgeving waar niemand woont. In feite rijdt je hierdoor met een hele grote boog om Death Valley heen. Er is nogal wat hoogte verschil te overbruggen en de wegen zijn kronkelig en op sommige plaatsen slechts 'single lane' voor beide richtingen. Hoewel de weg werd afgeraden voor zwaar verkeer kwamen we met name vrachtwagens tegen. Blijf het knap vinden hoe die mensen met die grote bakken overweg kunnen.

Halverwege sloeg het 'noodlot' toe. Met nog een halve tank waren we vanuit Bishop vertrokken. na een bergachtig gebied begon echter het reserve lampje te branden. Ineens was ik meer dan een kwart tank kwijt, en dat met nog zo'n 90 mijl door bergachtig gebied te gaan..... Hoe ik ook keek op de kaart er was binnen geen velden of wegen een tankstation te vinden. We hebben van alles gedaan om zoveel mogelijk energie uit die laatste druppels diesel te halen. Airco uit, zoveel mogelijk 'vrije val' energie gebruiken (we gingen tenslotte weer van 6500 ft naar beneden. Maar het leek wel heel erg ver, de nog te rijden 60 mijl naar Beatty. Nergens onderweg was er een plaats waar diesel (of uberhaupt mensen) te vinden was. Volgens Mappoint was de eerstvolgende tankmogelijkheid pas in Beatty zelf. Allerlei scenario's gingen door mijn hoofd. Zo ver mogelijk zien te komen met de resterende diesel, Nu op een plek gaan staan (want er aas vrijwel nergens een berm, en zonder brandstof midden op US-95 komen staan leek me ook geen pretje....)

De US-95 loopt door het meest verlaten gebied van de VS. Links en rechts van de snelweg alleen maar Sagebush en op de horizon de Sierra Nevada. Zouden we het uberhaupt halen? De mededelingen langs de weg dat er vanuit de lucht werd gepatrouilleerd wekte ook geen vertrouwen, ik heb geen heli of vliegtuig gezien. Uiteindelijk heeft de gok gewerkt. We hebben het gehaald en nu tik ik dit berichtje vanaf een RV site in Beatty. Was het nou een veel te scherp afgesteld reserve lampje of had de helling van de bergweg er ook iets mee te maken. Feit blijft dat ik in Beatty 23 gallon heb getankt in een tank waar volgens de opgave normaliter 20 gallon ingaat. Driving on fumes I guess.

Vandaag is sowieso een wet van mmurphy dag. Ook hier doet de free wifi niet wat er beloofd wordt... namelijk verbinding maken met internet.

 

Je kunt alleen reageren op dit bericht als je bent ingelogd.
Kom naar onze Reizigersbeurs in Zwolle.
Op zaterdag 23 maart of zondag 24 maart.
Kom zaterdag 15 juni naar onze Mini-Infodag in Zwolle.
Meer informatie