even na lange tijd weer een berichtje, dag 20 tot vandaag dus weer veel te lezen,

Door familie ketelaar - A long time ago

Dag  20

Vandaag zijn we op tijd vertrokken vanuit west glacier richting yellowstonepark.  We hebben voor de komende nacht geen camping geboekt en zien dus wel waar we gaan uitkomen.   We hebben de kids laten slapen en zijn vast vertrokken.  Zo rond een uur of half 10 wakker gamaakt om te ontbijten en om te kijken bij enkele viewpoints om te genieten van het prachtige landschap.   Ook zijn we gestopt bij  Garnet Ghosttown.  Een van de weinige ‘intact ‘ gebleven oude mijnwerkersdorpjes  die geheel verlaten zijn sinds jaren. Heel boeiend om te zien hoe de mensen hier hebben geleefd en hoe ze zijn vertrokken naar aanleiding van bosbrand. Enkele spullen zijn nog achtergebleven en zijn nog altijd daar waar ze zijn gevonden.  Vervolgens zijn we doorgereden naar Butte , waar we een camping hebben gevonden. Butte is ook een stad met veel mijnen. Ook hebben we het mariabeeld nog gezien die daar bovenop de berg staat .

Dag 21

Vanochtend zijn we vroeg gaan rijden, de kids laten slapen, om kwart voor zeven even winkelen in WalMart, grappig zo vroeg, je verwacht nog niet veel drukte in de winkel maar daar keken we toch wel van op dat er al velen zo vroeg inkopen deden. Daarna nog even tanken en in  de loop nog even heerlijke italiaanse capuchino meegenomen voor onderweg en toen op weg richting Yellowstone. We hebben een camping geboekt voor twee nachten aan de westingang van het park. We hebben gekozen om vandaag aan de noordingang te beginnen en zo naar west te rijden.

Yellowstone is echt een super park met heel veel variatie. Van heel bosrijk naar heel vlak en ook heel vulkanisch. Dus er is ook een grote variatie aan dieren die je kunt tegenkomen.

En als we aan het begin van het park eerst een wandeling hebben gemaakt bij het begin van het park en dan  rijden we verder het park in en ja hoor opeens heel hele rij auto’s aan de kant van de weg en iedereen staat te kijken. Nieuwsgierig als wij zijn ook even kijken natuurlijk en hier zien we dan ook een zwarte beer die zich van zijn toeschouwers weinig blijkt aan te trekken. Zal wel gedacht hebben, heb je weer een stel toeristen die zo nodig een opstopping in het park moeten veroorzaken.  Halverwege het park zien we ook nog een grizly beer boven op een heuvel, maar die was wel heel ver weg om goed te kunnen bekijken.  Maar dat maakt niet uit, we hebben er een gezien in elk geval. Verder nog mooie vogels, chipmunks, bisons en herten gezien. Rond hal 8 waren we op de camping, hebben nog lekker spagetty gemaakt en  lekker gedouchd en toen lekker gaan slapen.

Dag 22

Nog een dag in het park vandaag. Nu zijn we vanuit westelijke richting  naar oost gereden en toen via de zuidkant weer  terug naar de camping aan de westingang.

Deze route was ook heel mooi, het was vanmorgen bewolkt en dus minder mooi begin van de dag. En nog wel fris.  Maar in de loop van de dag weer volop zon en weer warm. Dit was meer de vulkanische kant van het park met veel geysers en warmwaterbronnen. Prachtig om te zien maar niet aangenaam om te ruiken. Er hangt hier een enorme zwavellucht , niet echt fijn dus. Maar dat mag de pret niet drukken. We genieten wel van de prachtige natuurlijke verschijnselen.

Nog een tweetal watervallen bekeken, wandelingen gemaakt  en op de parkeerplaats lag een bison helemaal verscholen lekker uit te rusten tussen de bomen. Een ideale mogelijkheid voor een aantal leuke plaatjes dus.  Weer een prachtige dag dus. Zo rond een uur op 5 waren we uit het park en voor vanavond hebben we kaartjes gekocht voor de Rodeo. Dit was ook een belevenis op zich.  Pa en Ma hadden al eens zo’n avond bijgewoond, maar wij dus niet. Het was heel gaaf. Marèl heeft ook nog meegedaan. Kinderen tot 12 jaar mochten meedoen met een spel. Het was de bedoeling dat ze een strik van de staart van een kalfje proberen te pakken. Fantastisch om te zien. Ze heeft niet gewonnen maar wel een dollar verdiend. Ze vond het prachtig om mee te doen dus haar avond was geslaagd. Niet alleen hierdoor maar ook van de show, als grootste paardengek van de familie heeft ze genoten.

Iedereen trouwens want het is echt amerikaans, geen busines  like showbusines. Ze kunnen er wat van hier.

Dag 23

Vandaag opniew op tijd vertrokken terwijl de kids nog even konden slapen. We rijden vandaag van de zuidingang  om vervolgens het park Grand Teton te bekijken. Eigenlijk lopen deze twee parken in elkaar over. Alleen is de laatste veel en veel kleiner. We rijden er in ongeveer anderhalf uur door. Ook een prachtig park met veel mooie overgangen van de natuur van heel veel bos naar kale vlaktes en grote meren.  Vervolgens komen we aan in Jackson. Dit is ook een prachtig stadje  in westernstijl. Heel mooi om te zien. We hebben hier iets gegeten en wat rondgelopen en natuurlijk wat winkeltjes bekeken.

We zijn doorgereden maar Montpelier en hebben hier een camping gevonden. We hadden niet gereserveerd maar in de meeste gevallen lukt het wel om er een te vinden. We hebben nu wel geluk want eigenlijk waren we te groot voor de pekken die ze hadden. Maar gelukt, elzo, mitchel en marèl hebben nog even gezwommen in het zwembadje op de camping. Marèl heeft zich vermaakt bij de buren die twee fredjes mee hadden op reis.  Ze mocht ze even op de arm en heeft er mee gewandeld aan een lijntje. Bear en Bandit waren de namen.

Dag 24

vandaag gaan we naar Salt Lake City waar we een camping hebben gereserveerd voor twee nachten.

Smiddags  rond een uur of 3 zijn we aangekomen, toe we uitstapten was het wel even van `wow`  wat heet, ineens een heel andere temperatuur.  Zo’n 38 gr.  Hebben eerst het  visitor center bezocht en toen het parlementsgebouw , heel indrukwekkend, daarna  “square temple” Waar we  een museum hebben bezocht van het ontstaan van Salt Lake City, daarna nog in het conventiecentrum gekeken, en daar  een rondleiding gehad. Prachtige zaal  waar zo’n 50.000 mensen inkunnen.

Toen de camping opgezicht , en ’s avonds nog even gezwommen.

Dag 25

We hebben een bezoek gebracht aan xango  franky had voor ons een afspraak gemaakt om langs te kunnen komen en zo zijn we dus rond half 11 daar aangekomen. Vivianne (een Finse van oorsprong) heeft ons zeer goed ontvangen en we hebben er een rondleiding  van ongeveer twee uur gehad. Super dus, alles gezien we hebben nog twee founders ontmoet, Brian Davis en Gorden Morton. W

Kom naar onze infodag op 9 oktober in Zwolle.
Kom naar onze infodag XL op zondag 17 oktober in Zwolle.
Win een reistegoed van 2022 euro. Klik hier voor meer info!
Kom naar onze infodag op 3 oktober in Zwolle.