Wells gray en Whistler

Door Ferry en Marielle in Canada - 29-06-2009 06:54 Gisteren zijn we vanaf Jasper ´s ochtends vroeg gaan rijden voor een lange trip naar Clearwater. Onderweg zat het allemaal erg mee en we waren rond de middag in Clearwater. Een uurtje tijdsverschil...het is nu weer negen uur vroeger dan in Nederland. We hebben het visitors centre bezocht en besloten om die dag Wells Gray al te bezoeken, dan hadden we wat meer tijd om Whistler te bezoeken. We zijn op pad gegaan en hebben de vele watervallen bekeken. Na een aantal kilometers trapte Jacques op de rem, hij zag een beer, hij wist het zeker. We zijn op de weg omgedraaid en reden langzaam terug. En toen.....we schrokken ons wild, stond er een beer NAAST onze camper. Mariël heeft als Joop heel snel foto's gemaakt en we hielden uiteraard het raam dicht. Verder rijden was de eerste reactie van Mariël, maar Fer wilde uiteraard het beest nogmaals bekijken, dus weer omgedraaid en nog een keer langs gereden, maar vanaf de andere kant van de weg is het minder goed te zien. Dus...nog een keer gekeerd en nog een keer goed gekeken. Met een bonzend hart.....want dit was wel heel dichtbij. Het lijkt nog steeds of deze beesten geen vlieg kwaad doen, een hoog aaibaarheidsgehalte zullen we maar zeggen. Maar de werkeijkheid is wel anders. Nadat we de Helmkenfalls hadden bekeken zijn we terug gereden naar Clearwater. Daar vonden we een mooie camping aan een meer, waar we 's avonds heerlijk aan het meer een fles rosé hebben leeggedronken. Vanochtend zijn we om 8 uur vertrokken voor wederom een lange trip naar Whistler. Daar wordt een deel van de olympische spelen gehouden in 2010. Kortom: een groot theater. Alles draait om "The Olympics". De enige camping in het dorp was vol, maar uiteindeijk hadden ze toch nog een prachtige plaats voor ons. Geluk! Onderweg  hebben we met de i-pod aan flink meegezongen met alle nummers. Fer moest zelfs aan onze buurtjes denken bij het horen van Jan Smit en Nick en Simon. Heerlijk vakantie!!  De weg vandaag was lang, onderweg kwamen we een man tegen van een jaar of 80. Hij vertelde dat er een mooie route door de bergen was, maar de weg was voor een groot deel onverhard en het percentage om te dalen was soms zelfs 17%. Nou...die nemen we niet zei Fer, dat is niet zo handig met een camper, en dat vindt de verzekering niet goed. Oh, wat moest die man lachen. En ja hoor....na een km of 20 kwam F erachter dat we 100 km over een onverharde weg moesten rijden, soms 17% daling, met een prachtig uitzicht......de verkeerde of juist de goede route. Oh...wat hebben we gelachen en de verzekering, daar hebben we het maar niet meer over gehad.  De camping die we nu hebben heeft WIFI, dus we kunnen ons weblog goed bijhouden. We hebben vanavond tot 21.30 uur buiten gezeten met een vuurtje aan. Rooksignalen voor de hele camping zullen we maar zeggen. Er is hier ook een 18 holes golfcourse om te leren "putten". Dus daar gaan we morgenavond eens gebruik van maken, kijken of we al aan ons GVB toe zijn. Morgen gaan we wederom iets 'spannends' doen. Er is hier een Peak 2 Peak gondola. Een gondel van 4,4 km lang die je over een dal brengt op 436 meter hoogte. En om het extra spannend te maken, de vloer van sommige gondels is van glas. We hebben hem al gezien in de verte en het ziet er zeer indrukwekkend uit. De baan is vanaf 6 juni "in betrieb" en gebouwd door doppelmayer (wel bekend en zeer veilig...hopen we dan maar). Fer ziet het helemaal zitten, Mariël moet er nog een nachtje over slapen. Maar we gaan er gewoon voor....straks in 2010 tijdens de winterspelen zal hij vast vaak in beeld zijn. En dan is het toch stoer als wij er in hebben gezeten. Verder weten we nog niet wat we hier gaan doen. Morgen wordt een mooie zonnige dag, dus we zullen wel zien. Overmorgen vertrekken we vroeg, want dan gaan we naar Vancouver Island. De overtocht konden we helaas niet meer reserveren, dus.....first come, first serve...eens zien of we op tijd zullen zijn. Voor Vancouver Island staat er weer vanalles op het programma. In ieder geval Orka's en grijze walvissen spotten en we hopen dat we met de ladyrosemarine mee kunnen. Dat is een vrachtschip die allerlei dorpjes bevoorraad (daar kom je normaal gesproken niet....). We hopen dat er plaats is....wachten op een bevestiging via de email en gaan morgen nog een keer bellen. Jacques kan zich dan volledig storten op het Marine life, zijn specialiteit! Jullie lezen het al...deze reis zit weer vol belevenissen en we genieten hier volop. Jacques ziet de hele dag bijzondere vogels, marmotten, eekhoorns enz. enz. en vandaag zelfs een lepelaar. En Mariël...die geniet van het NIETS doen, uitrusten en is oh zo blij dat het zonnetje weer schijnt. De boeken vliegen er doorheen en het is zo fijn om buiten te zijn. En....ze weet niet eens wat een lepelaar is, dacht dat die een grote zak onder zijn snavel had. Dom dom dom, och wat maakt het uit, daar heb je vakantie voor zullen we maar zeggen. Toch!? Lieve allemaal, we hopen dat alles in NL goed gaat. En we denken ook echt weleens aan jullie hoor .  En als alles goed gaat vertellen we morgen over de Peak 2 Peak.....maar nu eerst lekker slapen!!! Dikke zoen uit Canada!!