Uncluelet en Tofino

Door Ferry en Marielle in Canada - 05-07-2009 03:12 We hebben weer WIFI! Dus een bericht uit het verre Canada. Het gaat goed met ons. Helaas.....helaas hebben we ons huis nog maar drie nachten. Daarna een hotel in Vancouver. Maar we beleven zoveel dat het voelt alsof we nog ´weken´ voor de boeg hebben en al ´maanden´ onderweg zijn.
2 juli zijn we naar Port Alberni gereden. Het was een warme dag en rond het middaguur waren we er. Toen moesten we op zoek naar een camping. Dat bleek dit keer niet zo eenvoudig. We zijn iets verder gereden en zagen dat er een resort aan een meer was. Dat leek ons een goed plan. Daar aangekomen vonden we dat we niet teveel eisen meer moesten stellen en de plaats moesten nemen die ze ons zouden aanbieden. Zo gezegd zo gedaan...toen we op onze plaats stonden en al betaald hadden gingen we ´ineens´ ontzettend twijfelen! Deden we dit omdat het hier zo mooi was, of omdat we het warm hadden en geen zin hadden om verder te zoeken. Dat laatste was het geval! M. is terug gegaan naar het kantoor (lees: een ongelooflijke rotzooi in een klein hok met een jongen van een jaar of 15 die de administratie bij hield) en heeft het geld weer opgehaald. 2 km verder vonden we een camping in een provincial park (sproat lake) zonder faciliteiten weliswaar, maar op een top locatie. We hebben de hele middag lekker aan het meer gelegen. En 's avonds met een vuurtje genoten van de rust. De volgende ochtend ging de wekker vroeg omdat we met de Lady Rose op pad gingen. Even een wat moeizame opstart.....wat was het vroeg. En toen vertrokken we naar de boot. Strakblauwe lucht en direct al warm. Het bleek een dag met een gouden randje. We hebben onderweg de mooie natuur gezien. En toen we net de Broken Island group inkwamen kregen we via de kapitein te horen dat het bultruggen  (detalis moeten jullie maar aan Fer vragen) zaten. Op het dek waren ze direct goed te zien. Wat een enorme beesten! Na een paar minuten gebeurde er iets heel bijzonders, er sprong er één hoog uit het water en hij kwam met een klap weer neer. Wat een prachtig gezicht. De camera liet het op dat moment helaas even afweten....wel foto's van de splash, maar niet van de sprong. F. was nog meer onder de indruk dan M. Jacques had de dag van zijn leven. Want onderweg vloog er elke 5 minuten wel een eagle over. We zagen zeehonden en zeeleeuwen. M. vond het ook geweldig, aan boord was het warm en er was een heerlijk plekje uit de wind....de rest kunnen jullie zelf wel invullen. Van 8 tot 19.15 uur hebben we genoten van de zon, de Broken Islands en de beesten. De boot stopt steeds op plaatsen om te bevoorraden. En bij de laatste stop stonden een paar kleine huisjes...en ineens zag F dat er een grote zwarte beer voor de huisjes liep. En inderdaad, iedereen gauw foto's gemaakt. 's Avonds kwamen we 'bruin-rood' weer aan wal. Op de camping hebben we een vuurtje gemaakt, zeg maar gerust een flink vuur. Want....F kan geen kleine vuurtjes maken. Het werd een vuurtje voor vele uurtjes zullen we maar zeggen. Uiteindelijk hebben we er flink water overheen gegooid. Toen we om 23.00 in bed stapten en naar buiten keken zagen we dat het vuur weer was gaan branden. Onze buren waren nog wakker en we hebben niets meer gehoord. Veel later zagen we dat er een extreem hoge kans op bosbranden was en dat het verboden was om kampvuurtjes te maken... Trouwens wat een 'heerlijk' gezelschap, onze campingburen. Vader (160+ kg, lekkere vetschort in wit hemd), moeder (130+ kg en klein), 3 dochters en 2 zoontjes en een baby van 2! weken (ze stonden al een week op de camping....). Oudste dochter was 2 weken geleden bevallen...en na 7 dagen zijn ze met 3 tenten en 2 auto's naar de camping vertrokken. De Floddertjes waren er niets bij. We hebben er flink om gelachen. Vandaag zijn we naar Tofino gereden, heerlijk weer. Bizar om te zien hoe de mist van de pacific in stroken over het eiland komt. Soms volle zon en soms enorme mist. We hebben een paar uitzichtpunten bekeken en we vonden heel snel een prachtige camping aan de oceaan, met alle faciliteiten en internet. Prima dus! Jacques wandelt nu langs het strand en M. zorgt ervoor dat alle verhalen weer op het weblog staan. We beleven zoveel in een korte tijd dat we het straks in NL vast niet allemaal meer na kunnen vertellen. Het is goed om 'een paar' dingen op te schrijven, dan hebben we straks houvast als we een fotoboek gaan maken. (nu al 1150 foto's...). Morgen gaan we waarschijnlijk naar de hotsprings met een zodiac, een waterval van 41 graden midden in oerwoud tussen de rotsen en als we gaan en het weer is goed, dan vliegen we met een watervliegtuig terug. Toefje slagroom op de taart (en eigenlijk is die taart op zich al zo ontzettend lekker)zullen we maar zeggen.... We wachten even wat het weer doet...als het regent is deze tocht wat minder. Morgenavond hebben we een camping midden in de natuur gereserveerd. We spraken een stel die de zeehonden en de walvissen vanaf de camping konden zien. Als er mist is hebben we er niet veel aan, maar wie weet hebben we nog meer geluk (wat betreft "wildlife" hebben we niets te klagen hoor!). F. komt straks vast terug met mooie foto's, zeesterren en schelpen en niet te vergeten met het lijfje van een krab (dan kun je je voorstellen hoe groot die hier zijn...). Als laatste nog even de grap gisteren. Er zaten een paar hele "groenen" op de boot. Volgens F waren die in staat om van hun schaamhaar een trui te breien. Als F ze tijdens zijn vakantie groen vindt, nou dan weten jullie wel genoeg. Ik ga een flesje rosé open maken en een stokbroodje in de oven doen, geniet nog even van de luxe van een full-hook up plaats, morgen moet ik weer zuinig zijn met water... Liefs voor allemaal uit Canada!