18 08 09 Rocky Mountains Nat. Park

Door Geertje Norma en Wim - 19-08-2009 06:18

Vanmorgen om 07.00 uur op na een hele koude nacht. Een deken was niet voldoende, bovenop lagen diverse jassen gestapeld.  Konden we eindelijk het  RV-park en het fantastische uitzicht op de bergen bekijken. Eerst onder een hele lekkere verwarmde en zeer schone douche gestaan in een prachtige verwarmde ruimte. Dit genot hebben we niet bij elke camping. Sommige zijn vies, oud of heel klein.  Zeker op de camping waar we nu op staan. Het gebouw is verweerd dat je niet weet of het nou echt schoon is. Maar goed. We hebben dus ook een aantal zeer uitstekende ruimtes gehad.

Om 09.00 vertrokken naar het Rocky Mountains National Park. Deze rit tot aan het park duurde ongeveer 2 uur en was ook al de moeite waard. We reden door een aantal ski-dorpjes, zoals oa Winter Park. Een groot skigebied. Om 12.00 uur kwamen we in het park aan.

Nog even bij het visitor center nagevraagd of we met de camper van 30 feet omhoog konden. Dit was echter geen probleem, maar we moesten we voorzichtig zijn, want sommige gedeelte van de weg waren nauw, maar er paste wel twee auto op. Onze eerste stop was bij Holzwarth-site. Dit waren duitse pioniers die hier als een van de eerste in de Rocky Mountains land hadden gekregen van de regering vanwege de drooglegging (de familie runde eerst nl. een bar). Zij maakte er  een vakantieverblijf van wat uitgroeide tot ongeveer 100 gasten. En dan te bedenken dat dit 150 jaar geleden heeft plaatsgevonden. Hier kregen we van een Ranger een uitleg over de geschiedenis van de familie en de logde en een rondleiding. Daarna lekker geluncht op d parkeerplaats.

Hierna vertrokken we verder de 68 km mooie route door de Rocky Mountains. De mooiste route van Amerika, volgens de boekjes.  Bij de eerste opstopping zagen we een elk (een hert).  Vanaf dat punt zijn we zo’n 18 km flink gaan stijgen. Onderweg zagen we dus zeer mooie vergezichten, wat een beetje weg heeft van de Oostenrijkse Alpen. We gingen zo hoog dat we tussen de eeuwige  sneeuw reden. Het  hoogte punt op deze route was dan ook 3713 m. Bovenaan gekomen bij het visitor  center begon het licht te sneeuwen, gelukkig hadden we geen sneeuwkettingen nodig. We zaten zo hoog dat de zakken chips helemaal bol stonden.

Tijdens de afdaling zagen we een kudde herten (zeker wel 50 stuks).

Rond 16.00 uur kwamen we op deze verschrikkelijke campground aan. Ooit neergezet en nooit meer wat aan gedaan. Ook niet de douchcabines en wc. Wij verheugen ons morgen al op de douchepartij. Om 17.30 uur toen de zon achter de wolken ging, hebben we ons verwarmd met een fantastische kampvuur. Onze oppervuurstokerranger Norma heeft Wim de fijne kneepjes van het vuurtje stoken geleerd. Tijdens het eten rond het kampvuur zag Geertje een vijftal herten vlak langs de camper lopen. Gauw het fototoestel gepakt, maar ze hadden ons in de gaten en liepen gauw door. Dus alleen nog de witte achterkantjes liggen nu vast op het kodakmomentje. Later op de avond, tijdens een goed gesprek met een piloot van United Airlines  zagen we een ander stel herten lopen. We hebben de foto’s weer gedownload en verslag gemaakt. De camping ligt op 2500 meter hoogte en de sterren staan aan de hemel, dus……… het wordt vast weer een hele koude nacht.