Een beer!

Door John en Gina - 18-09-2009 18:12

Eindelijk weer een bericht!

We hebben dagen door de Natuurparken gereden en gewandeld, en die draadloze verbindingen zijn hier erg schaars, bijna net zo schaars als de wilde dieren! Maar daarover straks meer.

Een ingekort verhaal dus maar, om de afgelopen dagen een beetje samen te vatten en wat plaatjes te laten zien. De afgelopen dagen hebben we alleen maar prachtig weer gehad, strakblauwe luchten en lekker warm, korte broeken-weer. Dus de foto’s zijn ook een soort ansichtkaarten geworden, wordt nog moeilijk om een keuze te maken welke we uit laten vergroten, als we thuis zijn.

Op donderdag 10 september maken we een prachtige wandeling langs het Slocan Lake in het Valhalla Provincial Park. We worden gevolgd door een Steller’s Jay, een prachtige blauwe vogel. We vinden hem heel bijzonder, maar de komende dagen komen we hem nog veel vaker tegen! Nog eens wat anders dan een huismus!

We nemen de veerboot van Galena Bay naar Shelter Bay, een gratis dienst die daar waar nodig, wegen met elkaar verbindt. We komen in ons eerste echte park, Revelstoke.

We bekijken de Revelstoke Dam, een indrukwekkend bouwwerk, maar hebben uiteindelijk meer oog voor de bald eagle die daar rondvliegt. Wat een enorm beest!!

Op vrijdag 11 september staan we heel vroeg op en vertrekken we om 7 uur van de camping!!! We zijn de eersten, een unicum! Het is steenkoud, maar we hadden in Nederland gehoord dat we op dit vroege uur op de Skunk Cabbage Trail beren zouden kunnen zien … eh nee dus. Het valt ons ook erg tegen, hoe de tocht eruitziet, op een paar van dit soort momenten na.

Er moeten ook allemaal vogels zitten, bevers, kikkers, noem maar op, maar wij zijn de enige gekken die in deze kou rondlopen!

Daarna lopen we de Giant Cedars Boardwalk, die wel erg mooi is. Dierenscore: veel eekhoorns.

En nu gaan we ook sneeuw op de bergen zien, benieuwd wat ons nog te wachten staat.

Hier ook een betere foto van de Steller’s Jay, de blauwe schoonheid.

Hij blijft met ons meevliegen en naar ons schreeuwen als we hem tijdens een wandeling tegenkomen: blijkbaar komen we te dicht in zijn gebied. Als we later bij de camper zijn, komt hij daar ook rondstappen.

Zaterdag 12 september kan de boeken in als DE DAG VAN DE BEER.

We hebben hem gezien. Maar eerst nog even over onze overnachting: toen we uit het Glacier Park reden, wilden we zo snel mogelijk een camping vinden. Er stond er één aangekondigd, maar toen we de weg opdraaiden, bleek die zó verschrikkelijk slecht te zijn, dat we van plan waren weer om te keren. De bordjes langs de weg (hou vol, je bent er bijna, het is de slechte rit echt waard!) deden ons echter besluiten door te rijden. En wat een geluk zeg: een schitterende plek aan het Kinbasket Lake was de beloning.

We zien ook een Clark’s Nutcracker, een vogel die erg zeldzaam schijnt te zijn volgens de boekjes, maar hier steeds om ons heen vliegt, in welk gebied we ook zijn.

Maar dan gebeurt het: op de weg van Golden naar Radium Hot Springs ziet John in de berm een zwarte beer. John zet de camper snel aan de kant, maar de beer is er al van geschrokken. Terwijl Gina de filmcamera pakt, vlucht de beer achter een struik. Als in een Disneyfilm komt hij even later weer voorzichtig tevoorschijn. Als hij ziet dat dat grote gevaarte er nog steeds staat, besluit hij om te keren en het bos weer in te rennen. Dit heeft Gina gefilmd, maar ze is zo ondersteboven van het zien van DE BEER, dat het lijkt alsof het arme dier Parkinson heeft. Die film is verpest.

Maar gelukkig heeft John een vastere hand en maakt hij deze foto:

We hopen dat er nog meer zullen volgen!! Wat schitterend is dit!

Op zaterdag 13 september gaan we via Radium Hot Springs het Kootenay Park in.

We zoeken ons weer suf naar watervallen, die aan het begin zouden moeten liggen, maar vinden dit ook wel mooi:

Vervolgens komen we bij het ondiepe water van Olive Lake uit, waar forellen zwemmen en belletjes vanuit de bodem omhoog komen, waar de bronnen zitten.

John rijdt het grootste gedeelte van de tijd, en Gina probeert foto’s te maken en te filmen vanuit de rijdende auto. Soms levert dit mooie plaatjes op, zoals hier op weg naar Banff:

Een indrukwekkende stop maken we bij Marble Canyon: water wordt tussen de kloof doorgeperst met een enorm geweld. Het is een heel desolaat gebied, waar de natuur zich na een grote brand in 2003 weer probeert te herstellen.