26-09-2009 Moab - Durango

Door André en Thea Booi - 27-09-2009 05:50
Vanmorgen begon de dag met een laatste praatje met de “Groningers”. Daarna op weg naar Durango. Onderweg in het plaatsje Cortez een grote winkel aangedaan waar we twee spijkerbroeken voor André kochten.
We zijn nu op het meest zuidelijke deel van onze reis aangekomen. Dit gebied schampt tegen het meest noordelijke deel van onze reis van vorig jaar aan. Dat kun je zien aan het landschap, het lijkt op het gebied waar o.a. Monument Valley in ligt. Er waren ook een paar afslagen in de weg die naar Hanksville en naar Blanding gingen, plaatsen waar we vorig jaar zijn geweest.

Het Nationaal Park Mesa Verde stond op het programma. In dit park zijn overblijfselen te zien van rotswoningen van de indianenstammen Anasazi en Pueblo. Deze stammen bouwden de woningen 800 jaar geleden en bewoonden ze gedurende ongeveer 100 jaar. Daarna hebben de indianen het gebied verlaten en pas na 600 jaar heeft men deze plekken ontdekt en is alles in de oorspronkelijke stijl herbouwd.

We moesten eerst 32 kilometer rijden voordat er iets te zien was. Een enorme rit waarbij de camper flink heeft moeten klimmen en dalen. We reden op een hoogte tussen de 2400 en 2600 meter. Eenmaal bij de rotswoningen gekomen hebben we alles vanaf een grote hoogte bekeken want om alles van dichtbij te bekijken moesten we ons aansluiten bij een gids. Zo’n rondleiding duurde ons te lang en we hadden daar ook niet veel zin in. Er waren verschillende plaatsen waar ik foto’s heb kunnen nemen.

Toen we het park weer uitreden hadden we er in totaal 90 km. op zitten en waren we 3 ½ uur in het park geweest.
Na 50 kilometer kwamen we aan in het plaatsje Durango, waar nodig getankt moest worden.
Deze zuipschuit van een camper lust wel een slokje, nou die kreeg hij dan ook weer.
Daarna op naar de camping en moe maar voldaan hebben we ons getrakteerd op een heerlijk koel biertje.