Aswolk-Amsterdam-San Francisco

Door Jan & Joke Kruiver - 22-04-2010 03:58

Hallo allemaal,

Ons  eerste bericht uit San Francisco.

Vandaag  (maandag) was de vraag voor ons vliegen  we wel of niet. Ieder uur zaten we voor de tv wachtend op het goede nieuws. Om 15.00 maar boodschappen gaan doen  want we begonnen er steeds minder in te geloven. Het reisburo gebeld  maar deze wisten ons ook niet meer te vertellen. Gevraagd aan ons reisburo wanneer we eventueel  weg konden als de vlucht geannuleerd zou worden. Dat zou misschien 28 april of anders half mei worden. Nu daar werden we ook niet vrolijk van. Maar om 20.10 uur werd er gezegd dat er die avond 3 vluchten zouden gaan en morgen vanaf 8.00 uur  werd het langzaam opgestart. Dus meteen naar de site van KLM helaas niets te zien misschien teletekst. Jawel  daar stond dat de KL 605 naar S.F.  nog niet was geannuleerd.  Snel de wasmachine aan, de laatste klusjes geklaard, iedere keer kijken of het nog door zou gaan.
De volgende morgen direkt gekeken op teletekst, gelukkig hij was nog niet geannuleerd.
Mark kwam ons om 6.30uur halen. Nog een laatste blik op teletekst. Toch wel vreemd hoe meer je bij Schiphol kwam hoe zenuwachtiger we werden. Ook raar dat je geen vliegtuig in de lucht zag.(logisch want er mocht pas v.a. 8.00 gevlogen worden).
Van Maaike en Dick kregen we een s.m.s. dat zij er al waren en ons in gingen checken. Bij aankomst konden we voor de deur parkeren wat  een luxe. In de vertrekhal weinig mensen. Het inchecken was niet helemaal gelukt ik stond niet op de lijst. Dus moest ik mij melden bij een balie. De andere 3 het nog een paarmaal geprobeerd en opnieuw een Esta formulier aangevraagd maar niets. Bij de balie zagen ze dat er 2 letters omgedraaid waren van mijn paspoort. Foutje van het reisburo. Opgelucht haalden we adem. Koffers afgegeven en op naar de koffie. Wat een rust op het vliegveld.
Bij de paspoortcontrole konden we gelijk doorlopen. Daar zagen we de veldbedden staan waar de mensen de nachten hadden doorgebracht.
Ook bij de douane erg rustig. Nadat mijn kleine rugzakje nauwkeurig was nagekeken moest het nog een keer door de scan. Boarding time was 10.55 vertrek 11.20 uur.
Nu dat lukte niet helemaal. Om 11.30 werden we toch wat onrustig gaan we of niet. Maar toen omgeroepen werd dat  de gate over 5 minuten zou open gaan werd er geapplaudiseerd.
Om 12.00 vertrokken we met een half leeg vliegtuig. Na het opstijgen kregen we te horen dat we overal mochten gaan zitten. Dus we hadden alle vier een plaats bij het raam en naast ons 2 lege zitplaatsen em lekker te gaan liggen wat de meesten passagiers ook deden. De bediening was uitstekend en de “meiden hadden alle tijd voor een kletspraatje”. Ook met de medepassagiers hebben we leuk kunnen praten. Iedereen was nieuwsgierig  van het hoe en wanneer je moest vliegen. Voorons (een van de weinigen) was het de echte vlucht.

Om 13.50 aankomst op S.F. De horror verhalen die we hadden gelezen over de lange wachttijden bij de controlen golden ook niet  voor ons. Wij waren het eerste vliegtuig uit Europa dat geland was. Alle deks waren geopend  en binnen 10 minuten stonden we op de koffers te wachten die 5 minuten later er al aankwamen. Voor we het doorhadden stonden we in een lege aankomsthal.
Na de nodige informatie, geld getapt te hebben zaten we in de taxi die ons naar het hotel bracht. Afgesproken dat we over een uurtje  de stad ingaan.  Beetje vermoeid maar we moeten toch een frisse neus halen. Na een lichte maaltijd en koffie bij Starbucks, die staan op iedere hoek van de straat, hebben we ons bed opgezocht na 25 uur op te zijn geweest.

Bedankt voor het meeleven door middel van telefoon, mail,sms'jes.