Vertrek naar USA

Door Daniels - 25-04-2010 18:40
Slecht geslapen, veel piekeren over hoe het thuis zou gaan als we eenmaal op vakantie zijn.
Het is voor mij moeilijk om Maaike achter te laten, maar ze zal hopelijk veel in het gezelschap van Leroy zijn, maar toch. Ja die moedergevoelens wat kun je daar aan doen?
We vertrekken thuis om 6:30uur naar Den Bosch, waar Maaike ons afzet bij het station. Het afscheid valt me zwaar, ook Maaike heeft het er zichtbaar moeilijk mee, maar we moeten snel verder naar de trein die ons dan in een goed uur naar Schiphol brengt.
Op Schiphol aangekomen om 8:15uur, zien we dat het 6 daagse vliegverbod door de vulkanische aswolk uit IJsland nog geen einde heeft gebracht aan de grote mensenmassa in o.a. vertrekhal 2.
Het is enorm druk en we worden buitenom naar hal 2 gedirigeerd, daar staan we dan een kleine 2 ½ uur om in te checken en onze bagage kwijt te raken.
We hebben een e-ticket gekregen, maar kunnen op de een of andere manier toch niet zelf inchecken.
Het is inmiddels 10:45uur en we gaan snel naar de gate, daar moeten we nog door de veiligheidscontrole, Stelt niet veel voor, alleen werden we nog gefouilleerd, verder werd er niks bijzonders gecheckt. Snel naar de gate, we zijn net op tijd een paar minuten later wordt de gate gesloten. Ruim 3 uur van te voren op Schiphol en dan nog op het nippertje het vliegtuig in.
We zitten naast elkaar in het KLM 777-200 vliegtuig, na wat onderling plaatsen te hebben geruild. We vertrekken om 11:40uur omdat er nog iemand niet door de douane mag en zijn bagage al wel in het vliegtuig zit.
We hebben een goede vlucht, we kunnen genoeg films kijken en gaan toch zo veel mogelijk even staan/lopen. We krijgen 2 lekkere maaltijden tijdens de vlucht en genoeg drinken, chipjes, ijs en  zelfs chocolade.
Na een vlucht van elf uur landen we heelhuids op San Francisco airport rond de locale tijd van 13:25uur, het is hier nm. 9 uur vroeger!! (thuis is het dan 22:25uur).
Bij de douane aangekomen, nemen ze digitaal onze vingerafdrukken van beide handen en een foto van de ogen. Dan krijgen we een stempel in ons paspoort en kunnen we doorlopen naar de bagageband.
Binnen 5 minuten zijn alle 2 onze koffers er en we kunnen door naar de uitgang.
In eerste instantie willen we met de ondergrondse, maar na wat vraagwerk stuurt iemand ons weer naar buiten naar de shuttleservice. Hier staan allerlei busjes gereed en ze willen ons naar het hotel brengen voor $ 17,- pp. Dit is nogal wat, maar we hebben het wel gehad en we laten ons met dit busje wegbrengen naar het Nobb Hill Hotel in Hydestreet.
Het hotel ligt middenin San Francisco en is een historisch gebouw van 104 jaar oud.
Het ziet er apart uit in Victoriaanse stijl ingericht en de kamer is klein met donkerrode muren en een smal klein bedje, allemaal in stijl.
Ik moet even wennen, maar dit hotel heeft toch wel wat.
Eerst even douchen en daarna om 16:00uur de stad in. Het is een stad die tegen de bergen is gebouwd en daarom heel veel steile straten heeft. Er rijden ook hele leuke oude trammetjes die voortgestuwd worden door een ondergrondse kabel!
We gaan wat eten in Chinatown, zo’n 15 minuten lopen van ons hotel. We vinden daar een chinees eettentje niet duur, maar de zit is ook niet zo gezellig. Toch wel lekker gegeten en het is inmiddels 18:00uur besluiten we terug te gaan naar het hotel. We hebben het nu toch wel gehad en uiteindelijk liggen we om 19:15uur op bed. Lekker vroeg, maar het is dan Nederlandse tijd 4 uur s/morgens!

23 april 2010: San Francisco = dag 2

Goed geslapen, alleen zijn we om 3uur s’nachts wakker. We kunnen dit rekken en om 7uur zitten we aan het ontbijt, bestaande uit geroosterd brood met jam (beleg doen ze daar niet aan), jus en koffie, er gaan 3 mokken in, voordat ik een beetje bij kom.

Om 8:30uur lopen we eerst stijl omhoog daarna weer steil naar beneden naar Fishermans warf. Heel leuk en sfeervolle haven met een aantal historische schepen, die we voor nop (natuurlijk) bekijken en dan hebben we toch weer zin in koffie.

Die drinken we in een heel gezellige bakkerij annex cafe, waar ze heerlijke cappucino schenken (lekker veel) en hele lekkere koeken en gebak.

Daarna lopen we naar pier 39 waar de robben liggen op losse plateus in de haven.

Ze maken veel kabaal en liggen heerlijk te zonnen, het is inmiddels toch wel rond de 23º,

er staat echter wel een flinke wind die het kouder doet aanvoelen.

We lopen door naar pier 33 waar we kaartjes kopen voor een bezoek aan Alcatraz, de voormalige gevangenis voor zware criminelen zoals o.a. Alcapone. We kunnen mee met de boot van 12:35uur en zijn er dan binnen een kwartiertje. Het eiland ligt op een afstand van 3 km in een baai voor de kust van San Francisco. Op het eiland aangekomen krijgen we een korte uitleg en we beginnen met een film over de historie van het eiland.

In 1854 werd er een fort gebouwd, in 1934 werd het een gevangenis en in 1963 werd de gevangenis gesloten ivm de te hoge onderhoudskosten en de verouderde systemen.

Via een audiotour hebben we de gevangenis gevolgd en dit was zeer indrukwekkend.

De hele kleine cellen en het strenge gevangenisregime was geen pretje.

Na zo’n 2 ½ daar rondgelopen te hebben nemen we om 15:00uut de boot terug.

Het was de moeite waard. Daarna nog koffie gedronken en een fiets gehuurd.

We wilden graag over de Golden Gate Bridge fietsen, gebouwd in 1937. Het koste 4 jaar om deze rood/roze brug te bouwen. Wat een prachtige brug, het fietsen was bijzonder ook omdat er altijd een krachtige wind waait en je bijna van de fiets wordt gerukt.

We zijn naar de overkant gefietst en weer terug langs de kust via een prachtig park.

Om 19;00uur de fietsen weer ingeleverd en op weg naar het historische trammetje dat ons via de steile straten naar Chinatown brengt waar we weer lekker chinees eten.

Terug naar het hotel, want we moeten morgen weer om 6uur op.

San Francisco is een hele bijzondere stad en we hebben genoten.