5 mei 2010: Van Mesa Verde, Silverton, naar Durango = dag 14

Door Daniels - 06-05-2010 05:38

Vanmorgen om half 8 opgestaan en ontbijten met uitzicht op een speeltuin en paardenstal. Mooie camping dichtbij Mesa Verde, de campingbaas in allervriendelijkst en we krijgen nog een aantal suggesties voor mooie routes.

We rijden rond half negen weg, nadat de camper bij het wegrijden toch een aantal keren weer is afgeslagen, net als gisteren. Het zal wel over gaan denken we dan maar.

We volgen de 160 naar Durango en gaan dan naar het noorden via de 550 naar het mijnstadje Silverton. We rijden eerst door graslandgebied met veel ranches, daarna rijden we in de voorlopers van de Rocky Mountains, bergen van zo’n 3.800m hoogte. Skigebieden zijn hier dus volop. Er ligt hier nog heel veel sneeuw langs de kanten en op de bergen, we rijden via de 3.243m hoge Coalbank Pass naar de op een hoogte van 2.836m geleden Silverton.

Even na elven zijn we in Silverton. We drinken eerst koffie en gaan dan naar het informatie centrum vooraan in het stadje. Een leuk oud huis met leuke oude foto’s van tussen 1882 en 1918. toen hier in de mijnen veel goud, zilver, lood, zink en koper werd gevonden.

We missen helaas de historische stoomtrein, met gerestaureerde wagons, die op een smalspoor een keer per dag van Durango naar Silverton rijd. Dez rijd pas vanaf 10 mei, we zijn hier net een paar dagen te vroeg, jammer.

Verder is het een leuk oud stadje met een sfeer van 100 jaar geleden. We lopen nog wat rond en na nog wat gegeten te hebben, rijden we weer dezelfde weg terug. Een andere weg is niet te doen met de camper, omdat we dan gaan vastlopen op onverharde wegen.

Het is een mooie tocht terug en wanneer we in Durango zijn om weer koffie te drinken, slaat  de motor steeds af bij elk stoplicht die we passeren. We hebben dan grote moeite om weer op gang te komen en besluiten eerst maar eens langs een garage te gaan.

We denken zelf dat het probleem snel verholpen kan worden door de motor harder stationair af te stellen. We rijden eerst bij een Ford dealer langs, maar die zegt dat een paar km terug een Chevrolet dealer zit en deze het probleem beter kan verhelpen.

Wij weer met horten en stoten verder gereden en bij de Chevrolet dealer kregen we nul op ons rekest. Hij ging niet aan een camper sleutelen want hij had er de spullen niet voor.

Dan gebeld naar de camperverhuurder El Monte RV en die verwees ons door naar een andere garage Mac.Neal, die wel campers kon maken.

Nog 5 miles teruggereden, ook weer met afslaande motor en ik was blij dat we er waren.

De computer van de auto werd uitgelezen en gestart en de conclusie was dat de transmissie kapot was.

Er werd dus weer gebeld met El Monte en het kon drie dagen duren voordat er een nieuwe transmissie zou zijn en dan nog monteren of een andere camper!

Na een half uur werd er teruggebeld door El Monte met de mededeling dat morgenochtend uit Denver een andere camper naar Durango werd gereden en dat we dan weer door kunnen met onze tocht. Het is 6 uur rijden vanuit Denver hier naar toe en we verliezen dan wel bijna een hele dag, maar ja we kunnen dan in ieder geval weer verder.

We mogen op hun kosten in een hotel of op een camping overnachten, en bij navraag bij de garagehouder is niet zo ver weg een camping met alle faciliteiten.

We besluiten om op de camping te gaan staan en even later zitten we bij de camper in de zon met een wijntje en een sigaartje, dus ook niet slecht.

Wij zijn bijna de enige kampeerders hier, dus er is ruimte zat om te gaan staan.

Het is even balen, maar morgen kunnen we in ieder geval weer verder.

Morgen gaan we s’ochtends de stad Durango onveilig maken.