Shall I make a picture of the two of you ?

Door Ronald & Josée Haak - 20-06-2010 06:31 Zaterdag 19 juni

We hadden de wekker niet nodig want we werden spontaan wakker zo tegen half acht. Ook de eerste vliegtuigen gingen pas rond acht uur. Josee kon nog even genieten van het ochtendtoneel: mannen die dringend hun ochtendplas kwijt moesten maar geen code voor het toilet bij zich hadden. Degene die gisteren terug moest, kon vanochtend de anderen helpen.

We verlaten onze mooie plek, zwaaien naar de zeeotter en eenden en nemen met weemoed afscheid van Victoria. Het is een leuke rit naar Schwartz Bay. Josee is helemaal autogek geworden, ze schiet iedere dag tientallen foto’s van trucks, type Peterbilt met twee hoge uitlaten. Tot op heden nog geen foto gelukt, misschien wordt het vandaag wat.

Het valt ons op dat er heel erg veel Japanse personenauto’s rijden, met name Toyota’s, de RAV is erg populair. Ook Chrysler speelt zijn rol, we zien regelmatig een Henk en Jannie rijden in de meest extreme kleuren en uitvoeringen.

Als we een paar kilometer van de ferry vandaan zijn staat boven de weg aangegeven dat de boot voor 40% is gevuld. Dat is fijn, want we hebben niet gereserveerd. De overtocht is relaxed en veel mooier dan de heenweg, we varen voor het grootste deel tussen eilanden door. Deze keer varen we op tijd, dus even na half twaalf rijden we richting Vancouver. Ons doel is Granville Island; de straten worden steeds smaller en drukker en uiteindelijk zijn we er en rijden Granville binnen. Dit is een grote vergissing. Heel Vancouver en omgeving is hier en zoekt een parkeerplaats voor z’n personenauto. Wij zijn hier ernstig misplaatst met onze 9 meter lange vrachtwagen en zo worden we ook bekeken. We hebben nog maar één doel: hier levend en onbeschadigd weer uitkomen. Uiteindelijk lukt dat en treedt plan B in werking: downtown Vancouver. In eerste instantie ook geen succes maar uiteindelijk vinden we een ruime plek vlak bij het BC Stadium. Voor $ 20,- mogen we hier tot zondagochtend 6 uur staan wat we natuurlijk niet van plan zijn.

We lopen naar Gastown, het oudste deel van de stad. Eerst nog door een straat met raar volk, maar na een paar blokken wordt het beter. We lopen op de rand van Chinatown en bekijken de Chinese tuin van dr. Sun. Mooi zo’n rustige plek in de stad.
Aan het eind van de straat komen we bij het standbeeld van Gassy Jack. Dit was de bijnaam voor Capt. John Deighton. “To gas” betekende in die tijd zoiets als heel veel praten. Hij heeft zich hier als eerste gevestigd en een kroeg neergezet. Later is deze wijk Gastown genoemd en verpauperd maar rond de zestiger jaren gerestaureerd en populair geworden. Het barst er van de kroegen, restaurants en artistieke winkeltjes. Natuurlijk maken we foto’s bij de beroemde stoomklok, c.q. laten we foto’s maken, want ook hier biedt iedereen dat aan.

Sinds negen uur hebben we niets meer gegeten dus is het rond half vier tijd voor een glas en een bord. We ankeren bij de Steamworks Brewery en doen ons tegoed aan Honey-Garlic Chicken Wings en een geweldige Steamworks Burger.

Dan lopen we het shopping district binnen. Josee geniet van alle winkels en er is geen ontkomen aan, we moeten de Bay Company in, want we hebben nog cadeautjes nodig. We slagen en lopen terug naar de auto.

Nog even een stukje naar de camping en onderweg een brood kopen. We komen langs een Safeway en gelukkig ook langs een benzinestation, want het lampje brandt al. Even rekenen hoeveel we moeten tanken, want bij aflevering moet er nog een kwart tank inzitten. We tanken 75 liter, dat moet genoeg zijn.

De weg naar Peace Arch RV Park is één rechte highway (99A), maar we hebben bijna 2 uur nodig om er te komen. De receptie is om half zeven al dicht. We nemen een half uur tijd om de beste plek te zoeken, maar dan staan we er ook. Maandag is het van hier nog geen half uur naar Canadream. We hebben dan ook een day use kamer in de Comfort Inn vlakbij het vliegveld geboekt.
Wat we morgen gaan doen hangt voornamelijk van het weer af, de verwachting is overigens nog steeds goed, alleen maandag wordt een bui verwacht.