Shall I make a picture of the two of you ?
Door Ronald & Josée Haak - 20-06-2010 06:31 Zaterdag 19 juniWe hadden de wekker niet nodig want we werden spontaan wakker
zo tegen half acht. Ook de eerste vliegtuigen gingen pas rond acht
uur. Josee kon nog even genieten van het ochtendtoneel: mannen die
dringend hun ochtendplas kwijt moesten maar geen code voor het
toilet bij zich hadden. Degene die gisteren terug moest, kon
vanochtend de anderen helpen.
We verlaten onze mooie plek, zwaaien naar de zeeotter en
eenden en nemen met weemoed afscheid van Victoria. Het is een leuke
rit naar Schwartz Bay. Josee is helemaal autogek geworden, ze
schiet iedere dag tientallen foto’s van trucks, type Peterbilt met
twee hoge uitlaten. Tot op heden nog geen foto gelukt, misschien
wordt het vandaag wat.

Het valt ons op dat er heel erg veel Japanse personenauto’s
rijden, met name Toyota’s, de RAV is erg populair. Ook Chrysler
speelt zijn rol, we zien regelmatig een Henk en Jannie rijden in de
meest extreme kleuren en uitvoeringen.

Als we een paar kilometer van de ferry vandaan zijn staat
boven de weg aangegeven dat de boot voor 40% is gevuld. Dat is
fijn, want we hebben niet gereserveerd. De overtocht is relaxed en
veel mooier dan de heenweg, we varen voor het grootste deel tussen
eilanden door. Deze keer varen we op tijd, dus even na half twaalf
rijden we richting Vancouver. Ons doel is Granville Island; de
straten worden steeds smaller en drukker en uiteindelijk zijn we er
en rijden Granville binnen. Dit is een grote vergissing. Heel
Vancouver en omgeving is hier en zoekt een parkeerplaats voor z’n
personenauto. Wij zijn hier ernstig misplaatst met onze 9 meter
lange vrachtwagen en zo worden we ook bekeken. We hebben nog maar
één doel: hier levend en onbeschadigd weer uitkomen. Uiteindelijk
lukt dat en treedt plan B in werking: downtown Vancouver. In eerste
instantie ook geen succes maar uiteindelijk vinden we een ruime
plek vlak bij het BC Stadium. Voor $ 20,- mogen we hier tot
zondagochtend 6 uur staan wat we natuurlijk niet van plan zijn.
We lopen naar Gastown, het oudste deel van de stad. Eerst nog
door een straat met raar volk, maar na een paar blokken wordt het
beter. We lopen op de rand van Chinatown en bekijken de Chinese
tuin van dr. Sun. Mooi zo’n rustige plek in de stad.
Aan het eind van de straat komen we bij het standbeeld van
Gassy Jack. Dit was de bijnaam voor Capt. John Deighton. “To gas”
betekende in die tijd zoiets als heel veel praten. Hij heeft zich
hier als eerste gevestigd en een kroeg neergezet. Later is deze
wijk Gastown genoemd en verpauperd maar rond de zestiger jaren
gerestaureerd en populair geworden. Het barst er van de kroegen,
restaurants en artistieke winkeltjes. Natuurlijk maken we foto’s
bij de beroemde stoomklok, c.q. laten we foto’s maken, want ook
hier biedt iedereen dat aan.

Sinds negen uur hebben we niets meer gegeten dus is het rond
half vier tijd voor een glas en een bord. We ankeren bij de
Steamworks Brewery en doen ons tegoed aan Honey-Garlic Chicken
Wings en een geweldige Steamworks Burger.
Dan lopen we het shopping district binnen. Josee geniet van
alle winkels en er is geen ontkomen aan, we moeten de Bay Company
in, want we hebben nog cadeautjes nodig. We slagen en lopen terug
naar de auto.
Nog even een stukje naar de camping en onderweg een brood
kopen. We komen langs een Safeway en gelukkig ook langs een
benzinestation, want het lampje brandt al. Even rekenen hoeveel we
moeten tanken, want bij aflevering moet er nog een kwart tank
inzitten. We tanken 75 liter, dat moet genoeg zijn.
De weg naar Peace Arch RV Park is één rechte highway (99A),
maar we hebben bijna 2 uur nodig om er te komen. De receptie is om
half zeven al dicht. We nemen een half uur tijd om de beste plek te
zoeken, maar dan staan we er ook. Maandag is het van hier nog geen
half uur naar Canadream. We hebben dan ook een day use kamer in de
Comfort Inn vlakbij het vliegveld geboekt.
Wat we morgen gaan doen hangt voornamelijk van het weer af, de
verwachting is overigens nog steeds goed, alleen maandag wordt een
bui verwacht.