Woensdag 14 juli 2010, Sneeuw,sneeuw en nog een sneeuw

Door Nico & Mireille - 15-07-2010 04:52 Voor vandaag hadden we een flinke hike in Mount Revelstoke National Park gepland. Dus zo gezegd zo gedaan. We zijn vroeg op pad gegaan, want we wisten dat we, om bij het beginpunt te komen, 26 km. moesten rijden. Over deze 26 km. zouden we zeker 1 uur doen! De weg die we moeten nemen is er eentje waar je maximaal 50 km. per uur mag rijden en in de bochten, en dat zijn er heel veel, maar 20 km. per uur. Harder wil je ook echt niet, want het is behoorlijk stijl en de ravijnen onder je zijn erg diep. Eenmaal boven heb je keuze uit verschillende wandelingen. Wij hadden gekozen om naar Jade Lake te wandelen en zijn er dan ook vol goede moed aan begonnen. Toen we een klein eindje op pad waren, en we door een bocht kwamen, waren we maar wat verbaast. Er lag nog wat sneeuw, gauw een foto maken, want da's toch wel erg leuk. Even verderop, lag nog meer sneeuw. Oeps, als dat maar goed gaat. We gingen vol goede moed verder, de paden lagen op zich erg goed, maar er lag op sommige stukken wel erg veel sneeuw. Erg mooi om te zien, maar sneeuw in Juli? Later bleek, nadat we met een parkwacht hadden gesproken, dat Canada de koudste zomer ooit heeft. Afgelopen maandag heeft het in de Rocky Mountains (daar gaan we nog naar toe) 60 cm. gesneeuwd. Enkele wegen zijn afgesloten, maar nu weer geopend. Afwachten dus, maar de weersverwachtingen zijn nu goed, de zomer lijkt begonnen. De uitzichten tijdens de wandeling werden steeds mooier en mooier. Op een gegeven moment liep ik voorop en waarschuwde Nico nog, pas op want hier vertrouw ik het niet helemaal. Net toen ik het zei, stapte ik op een stuk sneeuw waaronder blijkbaar geen ondergrond (steen/grond) lag, dus ik zwikte om, en jawel viel zowat voorover. Tja, dat krijg je ervan hé als je iemand anders wil waarschuwen. De schade viel nog wel mee, dus we vervolgden onze wandeling. Op de heenweg kwamen we welgeteld 2 andere wandelaars tegen. We moesten natuurlijk ook weer hele stukken klimmen, en met alle sneeuw op de paden viel dat soms niet mee, en de sneeuw hield ons tempo behoorlijk tegen. We besloten dan ook om niet naar Jade Lake (9 km. enkele reis) te lopen maar naar Eva Lake (6 km. enkele reis), want we moesten ook nog eens terug. Eva Lake was prachtig om te zien, rondom sneeuw echt een plaatje. Alleen, en dat hebben wij weer, een van de wandelaars die we tegenkwamen, een Duitser, was ook bij het meer, alleen....., niet bij het meer maar in het meer en dan nog wel in z'n blootje! Wij zijn maar gauw naar de andere kant van het meer gelopen, want in dat uitzicht hadden we allebei geen zin. Je moet er maar zin in hebben om in zo'n koud meer te gaan plonsen. Bij het meer hebben we onze boterhammen opgegeten, want na 2,5 uur wandelen heb je trek! Daarna aan de terugtocht begonnen. Het weer werd steeds beter, de zon kwam van achter de wolken, en de lucht werd helemaal blauw. Super! De terugtocht ging super snel. In minder dan 2 uur waren we terug bij de beginplaats. Viel ons mee, zeker gezien mijn enkel toch wat pijnlijker werd (gaat nu wel beter hoor, dus geen paniek). Eenmaal terug bij de camper zijn we aan de 26 km. lange terugweg begonnen. Halverwege zijn we lekker gestopt. Da's het gemak van een camper, je hebt alles bij je. Op een mooie plek hebben we lekker thee gezet, en van het uitzicht genoten. Terug in Revelstoke hebben we nog wat boodschappen gedaan, de kaarten voor het thuisfront gepost en zijn we lekker uit eten gegaan, want we hadden na deze wandeling geen zin meer om te koken.
Nu zitten we lekker buiten in de ondergaande zon onze dag te overpeinzen, en we zijn het er weer over eens dat het een dag om nooit te vergeten is. Wat hebben we weer veel moois gezien!
Morgen laten we Revelstoke National Park achter ons, en gaan we richting Kamloops.