Zaterdag 17 juli, Wells Grey Provincial Park

Door Nico & Mireille - 18-07-2010 04:47 Vanmorgen hebben we na het ontbijt eerst de afvalwatertanks van onze camper geleegd, en vervolgens de verswatertank gevuld. Dat is vandaag zeker noodzakelijk aangezien we vandaag richting Wells Grey Park vertrekken. Dit park staat bekend om zijn wildernis dus we weten niet zeker of we de komende paar dagen de tanks kunnen legen of vullen.
Onderweg richting Clearwater, kregen we de schrik van ons leven, want opeens was er een kei hard getoeter te horen. Maar… er  was geen truck die aan het inhalen was en die een seintje gaf dat we teveel naar links reden of zo iets dergelijks. Nee, het was een trein die opeens langs het linkerruitje tevoorschijn kwam! Nou, je krijgt dan zowat een hartverzakking, geloof ons maar! Maar ja, als je denkt dat dat alles was voor vandaag……, nou lees dan maar gauw verder. Enfin, we vervolgden gestaag onze weg, het was ongeveer 60 km. naar Clearwater, en de weg was weer een plaatje. Onderweg zijn we een paar keer gestopt om van het mooie uitzicht te genieten. Eenmaal in Clearwater eerst natuurlijk het visitorscentrum opgezocht. En ook hier werden we weer super geholpen. De camping waar we de komende 2 nachten willen kamperen werd direct voor ons gereserveerd, zodat we de hele dag in het park konden genieten en ons geen zorgen moesten maken om een kampeerplaats voor vanavond. We willen morgen graag een guided hike gaan doen. Met onze camper mogen we eigenlijk niet de onverharde wegen op, maar we willen toch ook nog enkele stukken verkennen waar je met de camper niet mag komen. Dan is zo´n guided hike een uitkomst. Met een gids en natuurlijk zijn auto ga je een halve dag door Wells Grey Park rijden en wandelen en kom je op plaatsen die voor toeristen normaal gezien niet toegankelijk zijn. De gids die deze hike morgen loopt, was jammer genoeg vanmorgen al op pad en zodoende konden we niets concreets afspreken. In het centrum zouden ze vandaag alles proberen regelen en als wij aan het eind van de dag even zouden bellen zouden ze ons vertellen of we morgen met de gids op pad kunnen en de verdere informatie aan ons doorgeven. Vol goede moed gingen we op pad, want het is hier toch prachtig, het weer is geweldig, dus wat willen we nog meer. Een van de eerste watervallen waar we voor konden stoppen was Spahats Falls. Een mooie waterval, die van 75 meter naar beneden komt vallen. Er zullen er hier in Wells Grey Park nog veel meer volgen, want het park staat bekend om zijn watervallen. Vervolgens zijn we een wandeling gaan maken, op advies van de persoon in het centrum, naar Moul Falls. Het was zo’n 45 minuten enkele reis naar de Moul Falls. Een mooie wandeling om mee te beginnen vandaag. En dan de Moul Falls, die was prachtig. En zo dichtbij dat we konden komen. We hebben daar dan ook gelijk onze boterhammetjes opgegeten, want van zo’n mooi uitzicht moet je toch genieten! We hadden geluk want even later werd er nog door een groep avonturiers van de helling bij de waterval gesprongen. Zij liever dan wij! Eenmaal terug bij de auto zijn we richting Helmcken Falls gereden. Gelukkig had Nico zijn huiswerk goed gedaan, want hij had gelezen dat je er ook te voet kon komen, en dat je dan een nog mooier uitzicht zou hebben op deze waterval. En jawel hoor, wij gingen op pad voor deze 10 km. lange tocht. Het was een hele belevenis, langs flinke afgronden, maar het was het zeker waard. Na een poosje kon het haast niet anders dan dat we in de buurt kwamen van de waterval, want het geraas werd steeds luider en luider, en de rivier steeds ruiger. En toen, ja hoor daar was de waterval waarvoor we waren gekomen. 145 meter komt deze waterval naar beneden gevallen, da’s 2,5 keer hoger dan de Niagara watervallen. De foto’s moest ik hier maken, want Nico kreeg het wat benauwd daar dichtbij de afgrond. We hebben daar lekker even wat gedronken en zijn toen aan de wandeling terug begonnen. Dat werd al met al een heel avontuur. Op zo’n kleine kilometer voor het eindpunt ging ik een bochtje door. Ik zei nog, oh we krijgen tegenliggers met een hond. Duh, bleken het 3 kleine zwarte beren te zijn. Oeps, wat nu gezongen. Leuk als ze op veilige afstand zijn, maar als ze zo’n 20 meter van je vandaan rondhuppelen, is het toch even wat anders. We hebben in eerste instantie maar veel geluid gemaakt, want dat is één van de adviezen die je meekrijgt. En jawel hoor, ze vlogen alle drie met een razend tempo de bomen in. We weten nu dus zeker dat het niet zal helpen om in een boom te klimmen als je een beer tegenkomt, want het zijn  inderdaad ontzettend goede klimmers. Tja, wat nu, want 3 kleine beren daar hoort vast een moeder bij. Die zal vast niet zo vriendelijk reageren net zoals haar 3 kleintjes als ze ons ziet. We zijn dan ook even een eindje teruggelopen, want je weet maar nooit. We hebben goed rond ons gekeken, en natuurlijk leuke foto’s kunnen  maken, maar we hoorden moeder niet. De kleintjes kwamen na verloop van tijd wel uit de boom, gelukkig maar, want dan konden wij onze weg voorzichtig vervolgen. We zijn gelukkig goed bij de auto gekomen en hebben geen spoor van moeder beer gezien (gelukkig maar). Later op de camping zei men dan moeder zeker in de buurt moet zijn geweest, aangezien de kleintjes nu zo’n 5 á 6 maanden oud zijn, en ze die nooit alleen zou laten. Pfff, en dan dachten we dat we vanmorgen geschrokken waren. Op de camping hebben we weer een mooie plaats aan de Battle creek, waar we op het gemakje voor het eten hebben gezorgd en nogmaals over onze  avonturen vandaag hebben gepraat. Het was al met al een hele bijzondere en prachtige dag hier in Wells Grey Park. Morgen hopen we nog een heleboel van dit mooie stukje Canada te mogen zien.
We hebben geprobeert om ook nog een foto te plaatsen van 1 van deze beren. Aangezien we satteliet internet verbinding hebben hopen we dat het gelukt is.