Maandag 26 juli 2010, laatste dag op de Icefields Parkway (voor deze keer dan toch)

Door Nico & Mireille - 27-07-2010 02:56 Maandag 26 juli 2010
Zo afgelopen nacht heerlijk geslapen bij Waterfowl Lakes. Het was gelukkig niet zo koud als de vorige nacht. We zijn dan ook weer een klein stukje gedaald. Vanmorgen hebben we voor de verandering de wekker eens laten aflopen. We wilden vandaag in Lake Louise de Plain of the 6 glaciers gaan lopen. Aangezien het in Lake Louise, zeker vanwege het prachtige meer, altijd erg druk wordt in de loop van de dag, was dat een van de redenen om vroeg te beginnen. De andere was dat het ook vandaag weer een erg mooie dag is, waarop het tot 28 graden kan worden. Als je dan een flinke wandeling gaat maken rond de middag, dan is het haast niet vol te houden. Zeker het klimmen valt dan behoorlijk tegen. Dus zogezegd zo gedaan, zo rond half 7 reden we al richting Lake Louise. We moesten ongeveer een uurtje rijden. Onderweg toch weer een paar keer gestopt, want zo met de opkomende zon zien de bergen er toch weer erg mooi uit. In Lake Louise hebben we eerst lekker ontbeten zodat we genoeg energie hadden om aan deze stevige wandeling te beginnen. Eenmaal bij het meer hadden we een zowat lege oever. Het meer lag er nog helemaal strak bij, dus eerst even van het uitzicht genieten. Gisteren werden we nog gewaarschuwd dat je de wandeling die we vandaag gaan lopen niet met minder dan 4 personen mag lopen, i.v.m. beren in de omgeving. Tja, als je maar met z’n 2-en op vakantie bent gaat dat een beetje lastig, dus dan maar af en toe eens een brul geven, je weet maar nooit of er eentje in de buurt zit. De wandeling begon met een opwarmertje, want we liepen eerst 2 km. langs Lake Louise zelf. Eenmaal aan het eind begon het pas echt. Het klimmen begon en we kwamen al snel op kleinere grindpaden terecht. Ook hier kwamen onze wandelstokken maar weer eens van pas. We begonnen zo tegen 8 uur te lopen en na goed anderhalf uur lopen kwamen we bij het eerste doel van onze wandeling, namelijk het teahouse. We hadden er toen zo’n 5,5 km. opzitten, en zijn direct op het terras van dit mooie teahouse gaan zitten. We waren de eerste klanten van vandaag! Hier hebben we lekker wat gedronken, ze hadden zoveel verschillende soorten thee, dat het moeilijk kiezen was. Gelukkig is er in Banff een winkel die dezelfde thee verkoopt, dus wie weet gaan we daar nog eens langs. Nico vond dat hij al een hoop energie heeft verbrand en besloot hier de specialiteit van het huis en favoriet bij de lokale bevolking, de chocoladetaart te bestellen. Tjonge, jonge, jonge, ook ik kon het niet nalaten om hier even van te proeven en…. We snappen rustig waarom de lokale bevolking dit als favoriet heeft gekozen. Het teahouse wordt maar 1x per jaar, aan het begin van het seizoen, per helikopter bevoorraad. Het personeel dat hier werkt, blijft hier 5 dagen en gaat dan weer terug naar het dorp Lake Louise. Ze moeten elke keer dezelfde weg lopen die wij ook gelopen hebben. De verse producten worden door het personeel of te voet of per paard meegenomen vanuit het dorp. We hebben er in elk geval heerlijk genoten van het uitzicht op de 6 gletsjers en van de heerlijke versnaperingen. Daarna hebben we ervoor gekozen om vanaf hier nog 1,5 km. verder door te lopen richting de Victoria gletsjer. Het was al met al nog een hele klim, maar het uizicht hier was adembenemend mooi. We hebben hier nog even lekker uitgerust, en zijn daarna aan onze terugtocht begonnen. Onderweg natuurlijk nog een paar keer gestopt om foto’s te maken, maar vooral ook om van de prachtige uitzichten te genieten. Je kunt dit haast niet uitleggen, maar het is zo ontzettend mooi! Enne…., wat waren wij blij dat we vanmorgen vroeg begonnen zijn. Want de terugweg was het al enorm warm, gelukkig konden wij vooral dalen dus dan was het goed te doen. Maar als we de mensen naar boven zagen komen…., dan konden wij alleen maar blij zijn dat wij mochten dalen. Eenmaal terug bij het beginpunt, wemelde het van de overige toeristen op de oever. In Lake Louise zelf hebben we nog even wat gewinkeld, en natuurlijk waar we 6 jaar op hebben gewacht, een heerlijke frozen yoghurt gegeten. Mmmmm, wat was dat smullen, zo ontzettend lekker!!! Nu maar hopen dat we er weer geen 6 jaar op moeten wachten.
Tja, en toen zijn we weer een stukje verder afgedaald. De Icefields Parkway hebben we erop zitten, en in plaats van de Highway 1 hebben we voor de Bow Valley Parkway gekozen. Een alternatieve route richting Banff, maar veel rustiger natuurlijk dan de Highway. Ook hier hadden we weer geluk, want we zagen 4 elks staan. Wow, wat hadden die een grote geweien. Gauw even voorzichtig uit de auto om wat foto’s te maken en daarna weer verder. Vlakbij Banff hebben we nog een kleine wandeling gemaakt op Mount Norquay, alhoewel hij was toch ook zo’n 4,5 km. Al met al dus vandaag zo’n 19,5 km. gelopen door de bergen. We moeten oppassen dat we niet teveel afvallen, want onze broeken zitten na 3 weken hiken redelijk ruim. Daarna terug naar de camping. Gelukkig hadden we een reservering want ze staan allemaal vol hier in Banff. Morgen gaan we nog een laatste mooie grote wandeling maken, en daarna begint het al aardig te ruiken naar de terugrit richting Calgary. Voorlopig nog maar even niet aan denken, het is pas maandag, en we hebben nog tot donderdag! Zo, jullie hebben nu weer wat leesvoer gehad van de afgelopen 4 dagen, en we hopen dat jullie ervan hebben genoten. Wij des te meer van alles wat we hier zien, beleven en meemaken. Een prachtige tijd!