Druk, maar prachtig

Door Canadareis - 15-07-2010 23:55 Hallo allemaal,

Na 2 dagen niet geschreven te hebben heb ik nou echt zo iets van, waar zal ik eens beginnen.
Nou bij het begin natuurlijk. Volgens mij heb ik dinsdagmorgen voor het laatst geschreven. Krijn was toen bij de bijbelstudie. Na mijn verhaaltje gemaakt te hebben ben ik gaan slapen. Even wat achterstallige slaap inhalen.
Rond 3 uur was ik weer wakker.
We zouden om 4 uur opgehaald worden door iemand die Krijn zondag in de kerk ontmoet had. William en Alice Vanderhorst.
We werden met een hele mooie route naar hun huis gereden. Onderweg kletste Krijn honderduit met William. De laatste vertelde dat hij een farm heeft gehad met kistkalveren. Maar door ziekte (MKZ) is hij in de problemen gekomen. In Nederland krijg je dan nog een vergoeding, hier in Canada dus niet. Dat lijkt me wel erg moeilijk.
Nadat de kalveren wegwaren is hij een eigen bedrijf gestart, voornamelijk in grondbewerking en straten leggen. Als ik het goed begrepen heb.
Aangekomen kregen we lekker te eten, hamburger en hotdogs, met salade, ed.
Als toetje kregen we ijs.
Ze hebben 6 zonen en we hebben er 4 van ontmoet. De andere 2 zijn al getrouwd.
Alice vertelde ons dat haar zus een van de busdrivers is, en na wat heen en weer gepraat wist ik wie dat dan wel was. Zij is de best Hollandssprekende chauffeur die we hebben.
Verder kwamen we er achter dat William en Alice getrouwd zijn door ds. P. den Butter. Dat is wel heel bijzonder, want zijn ook door hem getrouwd. William heeft belijdenis gedaan bij ds. den Boer. Net als ik, hoe klein is de wereld toch!

Na het eten heb ik geholpen met de afwas, en daarna heeft William ons de schuren en de tuin laten zien. Ze hadden ook nog een zwembad, had ik nu mijn zwemkleding maar meegenomen!
Om een uur of half 11 bracht hij ons terug naar de campus, onderweg kregen we nog een Iced Coffee bij Tim Hortons. Dat is de meest succesvolle koffiewinkel in Canada. Ik houd niet echt van koffie, maar deze was echt lekker.
's Nachts hebben we lekker geslapen, maar helaas moesten we woensdag morgen weer erg vroeg op.
Nou ja, daar hebben we zelf voor gekozen, maar ik had het toch niet willen missen.

Om 7 uur kregen we een ontbijtpakketje mee en vertrokken we naar een bejaardentehuis, waar voornamelijk Hollandse oudjes wonen. Daar ging het grootste gedeelte van het koor zingen. De mensen vonden het echt geweldig en ik hoorde ze ook veel in het Nederlands met elkaar praten.
Echt een bijzondere belevenis.

Daarna gingen we weer in de bussen, richting de Niagara Falls. Daar hebben we wat gegeten en de watervallen bekeken. Dat was werkelijk zo mooi. Als je er over nadenkt dat dat nou altijd doorgaat, dag in, dag uit en jaar in en jaar uit, daar word  je stil van.
We zijn ook nog met een boot mee geweest (The Maid of the Mist) tot vlak bij de watervallen. Je krijgt dan allemaal een wegwerpponcho, omdat je nat kan worden. Maar dat viel in ons geval nogal mee, want we stonden achterop.
Om half 7 gingen we met de bus terug naar de campus. De meesten bleven tot half 11, maar dat vonden we te lang. Thuisgekomen ben ik eerst gaan douchen en heb ook nog wat kleding uitgewassen. Krijn was intussen al op bed gaan liggen en sliep al vroeg. Ik heb eerst nog de foto's op de computer gezet en nog een spelletje gedaan. Om half 11 sliep ik wel denk ik.

Vanmorgen (donderdag) waren we half 8 op en zaten om 8 uur aan tafel. Na een heerlijk ontbijt gingen we half 10 op de bus richting de st. Jakobs markt. Dat was nog zo'n anderhalf uur rijden.
We hadden helaas niet veel tijd daar. Ik had gedacht dat er veel meer mennonieten zouden zijn, maar er waren veel andersoortige kraampjes, die erg commercieel waren.
Wel hebben we een aantal van die mensen gezien, en ze verkopen veelal jam, groente, honing en worst.
En dan nog handwerkartikelen. En dan speciaal de quilts. Daar was een hele winkel van. Ma zou wel watertanden als ze dat zag.  We hebben er foto's gemaakt en nog wat gekocht.
Ook kochten we nog een hoed voor mij, voor de zon. Ik moet zeggen dat het fijn is in de felle zon. En ik heb ook al een aantal complimentjes gehad, dat hij zo leuk staat. Dat is dan weer leuk, men denkt dat ik hem ook wel naar de kerk op kan. Dat zal ik niet doen denk ik.

Na de markt zijn we weer terug gereden en hebben we vlakbij Redeemer bij de chinees gegeten. Het was een lopend buffet en het was werkelijk een zeer uitgebreide zaak en het smaakte fantastisch. Echt een gelegenheid om je helemaal vol te eten, en dan met spijt te moeten bekennen dat je nog niet alles op hebt.

Nu zijn we weer op de campus en het is hier bijna 18.00. Over drie kwartier gaan we naar het concert in Hamilton. Dit is een bevrijdingsconcert en belooft heel speciaal te worden. HEt is gelukkig niet zo ver, dat scheelt vanavond weer, dan hoef je niet zo lang in de bus te zitten.
Morgen wordt ook weer een drukke dag, dus dat belooft wat.