Dag 15

Door Hans Marianne Linda en Petra - 24-07-2010 06:08

Vrijdag 23 juli 2010 Van rotswoningen naar rotsreuzen met andere woorden van Mesa Verde naar Monument Valley

Vanochtend vroeg op. We moesten al om 9 uur achter in het park zijn en dat was zeker ruim een uur rijden vanaf het motel. Dus om half 7 op en snel alles pakken. Om 7 uur liepen we naar het ontbijt, want we blijven Nederlanders en als het ontbijt gratis is dan gaan we natuurlijk daar eten. Het ontbijt was heel erg goed. Vandaag naast toast, wafels ook ragout L, kleine hamburgertjes L en scrumbled eggs J , muffins J en yoghurtjesJ. Ons hoor je niet klagen. Om even na half 8 reden we weg. Gelukkig hadden we niet de tijd nodig die ze tegen ons gezegd hadden, want dan waren we zeker door de weg opbrekingen te laat gekomen. We moesten een aantal keer wachten, terwijl het toch nog erg rustig was. Om kwart voor 9 kwamen we bij Cliff Castle aan. We moesten nog even wachten, maar hadden daardoor nog even tijd om wat foto’s te maken. De groep die er stond was erg groot, maar achteraf bleek het te kunnen. Al snel kwam Ranger Allison aan en nam ze ons mee naar beneden. Daar kwamen we bij een indrukwekkend dorp. Het was gebouwd in een grote opening in de rotswand. De mensen die het hebben gemaakt leefden daar ongeveer 800 jaar geleden. De woningen bestonden uit bakstenen, keurig uitgehakt uit steen, met modder ertussen. Het bestond uit allemaal woningen bovenop elkaar gebouwd en in alle hoeken die er waren. Ze denken dat er ongeveer 150 kamers/ruimtes waren en dat er ongeveer 100 mensen hebben gewoond. Deze rondleiding was een stuk korter dan gister en al snel stonden we weer bij de auto. Tijd om weer op weg te gaan. Voordat we het park uit waren liep het al tegen 12 uur. In Cortez hebben we nog even getankt. En zijn toen richting Monument Valley gereden. Het was de hele ochtend vrij bewolkt gebleven, maar eenmaal onderweg kwam de zon door en werd het toch wel weer warm in de auto. Onderweg zijn we nog gestopt bij een Indianen trading post en bij het vier Staten punt. Bij beide waren veel souveniers te koop. Veel zilveren sieraden en natuurlijk ook andere prularia. Het vier Staten punt werd verbouwd en stond dus tussen de hekken L. Toch was het wel leuk om even langs de “kraampjes” te lopen. Uiteindelijk reden we rond 3 uur Kayenta binnen. We besloten om meteen door te rijden naar het park, omdat dat nog een klein uur verder ligt. Daar aangekomen moesten we $ 20 betalen om naar binnen te komen. Het is namelijk geen Nationaal Park maar een privé park van de Navajo Indianen. Bij binnenkomst bleek dat er muziek gemaakt werd door Indianen in een tent. Wij wilden dat natuurlijk wel even bekijken en liepen er naar toe. We stonden nog niet eens bij de tent of er kwam een Indiaan op me af om me mee te nemen naar de “dans”vloer. De meiden drongen zo aan dat ik het moest doen, dat ik er niet onderuit kon. Daar liep ik dan op de muziek rondjes met een Indiaan. Hij begon op een gegeven moment ook nog mee te zingen.  Aan het eind van de dans heb ik maar gevraagd waar het lied over ging. Het was een lied voor de gezondheid. Dus voorlopig moet ik toch gezond blijvenJ. Tijdens het dansen kreeg ik ook nog een sinasappel. Daarna zijn we het Visitor museum ingegaan en vervolgens het park. Wie zich de Marlbaro reclames nog kan herinneren; dan weet je wat we gezien hebben, grote rotsformaties in de vlakte. Er zijn ook een aantal westerns opgenomen. De weg was een zandbak en bovendien met grote gaten. Wij waren aan het eind van de rit aardig door elkaar geschut. Gelukkig stop je toch geregeld om foto’s te maken, zodat je niet misselijk wordt. Na ongeveer 2 uur gingen we op weg naar ons hotel. De tomtom kon het adres niet goed vinden, maar gelukkig zagen we in Kayenta aangekomen het motel zo liggen. Na ons geïnstalleerd te hebben in onze kamer en al het stof even van ons afgehaald te hebben gingen we op zoek naar eten. Bij Kayenta moet je, je niet al te veel voorstellen. Een wijkje met woningen, veel trailers en dan een aantal motels en natuurlijk is de BurgerKing,Mc Donalds en een aantal wat vervallen restaurants.   Na de Chinees bekeken te hebben en nog een ander restaurant besloten we uiteindelijk maar bij Mc Donalds te gaan eten. Nu liggen we op bed tv te kijken of te lezen.