Nog meer walvissen, Victoria en de reis naar Yellowstone

Door vakantiepoel - 01-08-2010 03:43
27 juli
Om 9:00 uur vertrokken we vanaf camping Samos in Port Alberni met vandaag Ief aan het stuur richting Victoria, na 30 minuten een stop gemaakt om een oud bos te bekijken van 800 jaar, de hoogste boom was 75 meter, schitterend, er groeide zelfs weer bomen op de omgevallen bomen, het was een korte trail van een half uur. Hierna een stop gedaan in Ladysmith een dorpje met gerestaureerde huisjes van begin 1900. Toen op weg na het BC Forest park, een park over de bosbouw hier stonden oude machines die waren gebruikt bij het kappen van de bomen, we gingen met een stoomtrein naar de andere kant van het park, de stoomtrein liep niet meer op kolen maar was omgebouwd naar oliestook. Herman mocht op de bok bij de machinist. Na dit interessante park op weg naar Chemainus een dorpje met grootte muurschilderingen, hier even gezellig rond gelopen en een broodje gedaan bij de Subway. Toen op weg naar Duncan een plaatsje met 40 totempalen hier meteen de nodige boodschappen gedaan. Om 17:30 uur kwamen we aan op camping Fort Victoria, waar Ief vakkundig de camper op zijn plaats zetten. Kees en Esther hadden lekker gekookt, gebakken aardappels met Broccoli. Morgen gaan we Victoria bezoeken.
28 juli
Nadat we om half 9 keurig waren gewekt door de stoomtrein die 10 meter achter onze tent langs reed, pakten we om 10.00 de bus naar Downtown Victoria. In Victoria een beetje langs de waterkant geslenterd en twijfelen of we nog een keer walvissen zouden gaan spotten. Vorige keer hebben we de grijze walvis gezien, de trips vanuit Victoria gingen naar de orka’s. Na wat rond gevraag hadden we een deal bedongen bij een van de aanbieders. Annelies werd toch overgehaald om weer in het bootje te stappen. We gingen met een Zodiac, Herman en Kees voorin. Michael op de bijrijders stoel en op de achterste rij Esther, Annelies en Yvonne. Nadat we na een 45 minuten bij het eilandje aankwamen waar de orka’s moesten zijn was het Esther die de eerste vinnen zag. We zagen deze vinnen van een afstand van honderd meter. Ineens bleek dat de orka’s met zijn alle een stukje gingen zwemmen. Het was een kudde van ongeveer 30 beesten. Ze zaten overal om de boot. Ze waren goed gezind want ze gaven een supershow. De orka’s sprongen omstebeurt boven het water uit en maakten een superbommetje. (Yvonne heeft een heel mooi filmpje gemaakt, vind ze zelf en die laat ze graag zien bij thuiskomst.) Het leken wel een stelletje popcorns, als klap op de vuurpijl zwommen er twee orka’s onder onze boot door en kwamen vlakbij de boot weer omhoog. Volgens onze gids was het de show van de week, het was in ieder geval supervet om te zien! Annelies misselijk als ze weer was kon dit ook beamen. Op de terug weg nog zeehonden gezien en de rug van een grijze walvis. Voordat we de orka’s gingen kijken had iedereen tijd om zelf Victoria te bekijken. Annelies en Kees hadden het parlement gebouw en chinatown bekeken en hebben door de smalste straat van Vancouver Island gelopen. Esther en Michael waren op de aquariumboot geweest waar ze o.a. zeesterren geaaid hebben en inktvissen gespot. Herman en Yvonne hadden door de stad geslenterd en wat dingen gekocht. Na het orka’s kijken gingen we heerlijk op het terras zitten en hebben we daar ook lekker gegeten. Hierna weer met de bus terug en nog even voor de camper zitten.

29 juli
Vanmorgen vroeg op om een vroeg ferry naar het vaste land te machtigen. We gingen voor de boot van 8 uur maar die was helaas net vol. Om 9 uur was het onze buurt en anderhalf uur later stonden we met de auto in Vancouver. Een grote stad dus we moesten nog een stukje rijden voordat we dicht bij de binnenstad waren. Onderweg nog een tussenstop gemaakt bij de Richmond Oval, de ijsbaan waar o.a. Mark Tuitert een gouden plak behaalde. Er was weinig Olympisch meer van over, in de hal lagen allemaal sportvloeren en waren kinderen lekker aan het sporten. Het enige olympische wat er te doen was was een filmpje over hoe de ijsbaan in elkaar is gezet, enkele foto’s en de olympische ringen aan de muur.
Hierna reden we verder. Kees dacht de camper wel in de binnenstad te parkeren. Een camper past natuurlijk niet in een parkeergarage dus dat werd nog een moeilijke klus. Hij manoeuvreerde de auto net langs enkele palen waarna besloten werd toch iets buiten de stad te parkeren. Iedereen wilde iets anders zien en daarom gingen we allemaal apart de stad in. Kees en Annelies hebben vandaag door de stad gewandeld en als hoofdattractie van de dag fietsen gehuurd in Stanley Park. Hierna hebben ze naar eigen zeggen ‘heerlijke’ kip met broccoli gegeten. Esther en Michael zijn met het veerpontje een stukje gaan varen, zijn naar de markt op Granville Island geweest en zijn nog door de hele stad gelopen, gastown, chinatown en het olympische dorp. Herman en Yvonne hebben ook een hele ronde door de stad gelopen de markt bezocht en in het park gelegen.
Om een uurtje of 8 was iedereen weer bij de camper en zochten we de camping op bij de grens van Canada en Amerika.
30 juli
Vandaag vroeg uit de veren om te beginnen aan de trip naar Yellowstone Park. Om een uur of half 9 bereikten we de USA border. Na een uurtje wachten waren we aan de beurt en werden de camper sleutels ingenomen en moesten we allemaal naar binnen voor grondige inspectie. Iedereen mocht mee, en om 11 uur waren we weer op weg. Jammer genoeg hadden we wat tijd verloren wat betekende dat we snel moesten shoppen. We stopten bij een groot winkelcentrum en hier had iedereen een krappe 2 uur de tijd. Dat was natuurlijk veel te kort, rond 3 uur gingen we weer op weg en om een uurtje of 8 bereikten we Spokane. Hier wilden we overnachten, bord gezocht langs de snelweg en geprobeerd die te volgen. We hebben gemerkt dat er hier maar 1 bord staat en dat je de rest zelf moet uitvogelen. We waren natuurlijk helemaal verkeerd en te ver gereden, maar hier kwamen we wel een grappige camping tegen. Inchecken in de kroeg, waar allemaal mensen helemaal laveloos waren, en een staaltje live muziek. Snel broodjes hamburger gemaakt en hierna de kroeg in. Lekker gepooled en biertjes geproefd. Herman en Yvonne hebben Kees en Annelies 2 keer verslagen J.
31 juli
Deze dag was moest er 1000 kilometer worden afgelegd en zou dus erg saai worden. Dat was het eigenlijk ook wel, veel rijden en langs de weg niets te beleven. We zijn net aangekomen in west Yellowstone waar we net voor de regenbui de tent en de camper middenin de stad hebben gezet. We gaan zo lekker macaroni eten in de camper onder het genot van tikkende regen. Morgen gaan we Yellowstone park in!