25 t/m 27 juli

Door Soentken - 09-07-2010 18:35 Napa Valley
Mariott Hotel + Spa, 3425 Solano Ave. Napa

Vervolg dag 15:

Na het ontbijt stappen we weer in de auto en ook vandaag blijkt dat we langer dan gedacht onderweg zullen zijn. Onze geplande stop in Fairfield  bij de Jelly Belly snoepfabriek komt te vervallen omdat Pien en Jip om 17.00 uur in Calistoga worden verwacht. We rijden direct door naar ons hotel in Napa om in te checken, onze spullen te droppen, snel te douchen en weer in de auto te springen, want Pien en Jip moeten op tijd in de spa zijn voor een manicure! We leveren de dames af bij de Spa lounge en gaan daarna door voor in borrel in de tuin van het restaurant waar we vanavond zullen eten. Het is een heel mooie locatie met een strak aangelegde tuin en een mooi zwembad waar Roos en Mees gebruik van maken. Als Pien en Jip een uurtje later met op en top gelakte nagels voor ons staan, gaan we naar het restaurant waar we heerlijk eten. (Even opzoeken op het internet: Solage in Calistoga!)

Dag 16:

Nog nauwelijks bijgekomen van het diner van gisteravond, gaan we vandaag met de Napa Valley Wine Train een culinair treintripje maken door de wijnvelden. Al om 11.30 uur zitten we aan de bubbels in een fraai ingerichte Pullmann wagon uit ca. 1920. Terwijl we het voor- en hoofdgerecht voorgeschoteld krijgen, zien we het (wijn)landschap aan ons voorbij trekken. Niet normaal hoeveel wijnhuizen hier zij aan zij te bezichtigen zijn! Bijna al deze wijnhuizen organiseren proeverijen. De kinderen zijn echter niet welkom bij deze proeverijen, want ze zijn in Amerika heel streng met het controleren van de leeftijd en alcohol is verboden voor personen jonger dan 21! Voor het dessert  en de koffie worden we in een andere coupe verwacht en om 14.30 rollen we uit de trein.

Aangezien we wegens tijdgebrek de plannen van gisteren hebben moeten aanpassen, gaan we vandaag naar de Jelly Belly fabriek. We komen er om 15.15 aan en er staat een enorme rij om de fabriek te gaan bezoeken. De tours door de fabriek worden tot 16.00 uur georganiseerd en we zijn al een beetje teleurgesteld omdat we denken dat we voor niks zijn gekomen, maar daar doen ze in Amerika niet aan. De fabriek blijft gewoon wat langer open om iedereen kennis te laten maken met de beroemde Jelly Belly snoepjes. De tour is gratis en we worden door het hele productieproces heen geloodst met natuurlijk af en toe proeven. De tour eindigt in....de winkel en even later staan we met een grote tas snoep weer buiten.

De dag wordt afgesloten met een bezoek aan de Napa Premium Outlet Shops, waar Rob deze keer zijn slag slaat met inkopen en daarna via de McDonalds weer terug naar het hotel want we moeten morgen heeeeeeeel vroeg op voor de laatste grote verrassing van de vakantie.

Dag 17:

Zoals ik al zei heeeeeeeeeeeeeeeel vroeg op. We staan om 4.45 naast onze bedjes en zitten om 5.20 in de auto want we worden om 5.30 in Downtown Napa verwacht. De kinderen zijn niet helemaal aanspreekbaar op dit tijdstip, maar Jip raad toch wat we gaan doen. Onze hint van iets feestelijks met slingers en BALLONNEN gaf de doorslag. We gaan een ballonvaart maken! Ook nu blijkt de Downtown Napa een verzamelpunt van ballonvaarders te zijn en met busjes moeten we drie kwartier rijden naar de plek waar de ballonnen zullen opstijgen. Al snel is het stil achter in de bus, want de kinderen besluiten nog even verder te tukken. Uiteindelijk arriveren we bij een klein vliegveld waar een stuk of zes enorme ballonnen klaar liggen met dito formaat manden. Het vertrek heeft nog heel wat voeten in aarde omdat de wind van richting verandert. Als onze ballon bijna klaar voor vertrek is, moeten er al vast een paar mensen in de mand, die dan nog op de grond ligt, plaats nemen en als de mand dan eindelijk overeind staat moet de rest van de passagiers (17! in totaal) snel aan boord klimmen. Voor we het weten zijn we met veel kabaal van de gasbranders los van de grond en gaan we hoger en hoger. Ik had verwacht dat de mand heel erg zou schommelen, maar we hangen heel rustig onder de ballon. Op de warmte en kabaal van de gasbranders na is het ook heel stil en het uitzicht prachtig! Vroeger droomde ik vaak dat ik als een vogel boven het land zweefde en alles op mijn gemak van bovenaf kon bekijken. Ik ging ervan uit dat een ballonvlucht deze droom het meest zou benaderen en vandaar dat het maken van een ballonvlucht een grote wens van mij was. Ik kan nu beamen dat mijn droom is uitgekomen. Ik zweef inderdaad over het land en als we over het stadje Davis vliegen hebben we zelfs contact met de mensen beneden ons. Ze zwaaien en roepen en maken foto's. Heel grappig. Na ongeveer anderhalf uur landen we niet helemaal volgens planning in een weiland. Al snel komen de busjes ons ophalen en is de ballonvaart ten einde. We gaan terug naar Napa waar we met een  champagnebrunch worden ontvangen.

We rijden terug naar het hotel om onze spullen op te halen en beginnen dan aan de laatste etappe van onze reis: San Francisco. Al na een drie kwartier rijden (gelukkig valt de afstand deze keer mee) zien we San Francisco  en de Golden Gate bridge liggen. We rijden naar ons hotel in de wijk Fisherman's Wharf en laden de tassen voor de laatste keer uit de auto. Na het inchecken ga ik met de kinderen naar de hotelkamer en gaat Rob de huurauto terug brengen naar de verhuurder. Roos, Mees en Jip gaan even lekker zwemmen en als Rob weer terug is bij het hotel gaan we San Francisco in. We lopen naar de beroemde Pier 39 waar de zeeleeuwen liggen te zonnebaden. We besluiten vroeg te eten en daarna terug te gaan naar het hotel want we zijn doodmoe.