San Francisco

Door Familie Kuhlmann - 31-07-2010 05:36

Hello everybody,

Inmiddels hebben we er twee en een halve dag opzitten in San Francisco. Het gaat allemaal zo snel, het is haast niet bij te benen. ’s Ochtends zit je nog midden in de natuur op je camping te ontbijten, je rijdt een stuk en ’s middags zit je op de “ferry” naar downtown San Francisco.

Hier kwamen we aan met de ferry. Erachter zit downtown SF met aan het begin het Financial District met al zijn hoge kantoorgebouwen.

Ook hadden we vanaf de ferry goed zicht op de Golden Gate Bridge.

San Francisco, vanaf nu aangegeven met SF, waar op iedere hoek van de straat een Starbucks met gratis wifi zit… waar het de hele zomer door ongeveer 20 graden is… waar het altijd waait… waar je heren in maatpak en dames in nette mantelpakjes ziet lopen met sportschoenen eronder die ze op kantoor vervangen door nette schoenen… waar je ook elke 30 meter een zwerver ziet zitten of ziet scharrelen in een vuilnisbak… waar evenzoveel gestoorden in zichzelf lopen te mompelen of schreeuwen naar voorbijgangers…waar iedereen haast lijkt te hebben en tijdens het lopen aan het bellen is… waar elke dag begint met bewolking of mist… waar je om de zoveel minuten sirenes hoort van politie of brandweer…waar voor de Applestore rijen mensen staan…

Zomaar even wat indrukken van SF. Ongetwijfeld gelden de meeste ervan  ook voor andere grote steden in Amerika maar wij hebben nog geen vergelijkingsmateriaal. Las Vegas is in onze ogen echt  een stad apart.

Maar even in chronologische volgorde: de aankomstdag hebben we een klein stukje van het centrum verkend waarna we heerlijk gegeten hebben in een zeer druk restaurant vlakbij de ferryterminal. De volgende dag zijn we opnieuw naar downtown SF gegaan, nu met de bus waardoor we tegelijkertijd een sightseeing SF kregen. We hebben Chinatown gezien, het Financial District, Union Square met z’n vele megagrote stores zoals Bloomingdales, Macy’s en gelukkig voor Melissa, een Abercrombie & Fitch (wij hadden er nog nooit van gehoord!) Natuurlijk hebben we ook de beroemde cablecars gezien. We hadden graag een ritje met deze cablecar gemaakt maar gezien de wachttijden voor het kopen van een kaartje en vervolgens voor het opstappen, hebben we dit maar gelaten.  Opnieuw zijn een aantal van ons goed geslaagd in het shoppen. ’s Avonds teruggegaan met de ferry (voor diegenen die het zich afvragen: we zitten namelijk aan de andere kant van de SF Bay) en in de camper wat kleins gegeten.

De derde dag moesten we er allemaal vroeg uit wat voor de kids ietwat problematisch was, omdat een excursie naar Alcatraz op het programma stond. Gelukkig had ik de kaartjes al heel lang geleden via internet gekocht want bij aankomst op de pier waar de boot zou vertrekken bleek dat er voor vandaag al geen kaartjes meer beschikbaar waren. Aangekomen op Alcatraz, ook bekend als The Rock, hebben we een audiotour met ieder z’n eigen headset, van 45 minuten gedaan met Nederlands commentaar. Zowel het gevangeniscomplex als het verhaal eromheen zijn zeer indrukwekkend. Wie kent niet de film “Escape from Alcatraz”. We hebben daadwerkelijk de gaten achter de ventilatieroosters in de cellen gezien, gemaakt met behulp van afgebroken bestek, waardoor drie gevangenen zijn ontsnapt. We hebben de inslagen van granaten in de vloer gezien, gegooid door het leger om een opstand door de gevangenen te onderdrukken, we hebben de isolatiecellen gezien en de “gungallery” op de eerste en tweede verdieping waar de bewakers stonden met geweren en de hele gevangenis konden overzien. Kortom, we gingen een stukje terug in de tijd en we weten nu: in Alcatraz wilde geen enkele gevangene zitten.

Daarna zijn we verder gelopen naar Fisherman’s Wharf, waar aan het einde van de pier hele groepen zeeleeuwen liggen te zonnen. De foto spreekt voor zich. Tevens zijn er vele winkeltjes en eettentjes te vinden dus we hebben ons daar wel even vermaakt. ’s Middags zijn we voor de laatste keer naar downtown SF gegaan waar we een tijdje bij Starbucks hebben gezeten met een heerlijke cappucino, vanille latte of white chocolate mocha. Daar waren ook vier police officers die toe waren aan een break. We kwamen met ze in gesprek en toen ze erachter kwamen dat ik ook bij de politie werk, nodigden ze ons enthousiast uit om de volgende dag een bezoek aan hun bureau te brengen. Zo gezegd, zo gedaan.

De volgende dag hebben we nog even contact met hen opgenomen om te vragen of een bezoekje nog steeds wel uitkwam maar we zouden met open armen ontvangen worden. Eenmaal bij het bureau aangekomen viel meteen op dat het bureau niet als politiegebouw herkenbaar was. Al snel werd duidelijk waarom. Het bleken Mark, Pete en Steve van de tactical unit oftewel het “Swatteam” te zijn! Ook is in dit gebouw  de “bombsquad” gevestigd en het is niet nodig dat dit duidelijk zichtbaar is. Ze hebben ons de hele uitrusting laten zien die een Swatteam  standaard bij zich heeft evenals de auto die ze gebruiken. Daarbij natuurlijk een uitgebreide uitleg.  We hebben ook de “the gym” gezien en daar stonden en lagen een heleboel dingen die je bij ons in een normale sportschool niet vindt. We vonden het alle vier een geweldig leuke ervaring. Een bijzonder gastvrij gebaar van de San Francisco Police Department (SFPD).

Tim met een deel van de uitrusting.

Uiteraard sloten we het bezoek af met een groepsfoto.

Na dit bezoek vervolgden we onze weg via de kust naar Monterey/Carmel.

Groetjes,

De Kuhlmannetjes.

(3x overnachting in Marin RV Park in San Francisco)