De dagen in Toronto, Canada

Door John en Martine - 23-07-2010 04:17
Dinsdagmiddag kwamen we om 14.30u aan in ons hotel downtown Toronto. We verblijven in het Bonds Hotel op de 17de verdieping en hebben een leuk uitzicht. Nadat we onze koffers in de kamer hadden geplaatst zijn een rondje gaan lopen over de Yonge street en de Yonge Dungas square, daar waar veel boetiekjes te bezichtigen zijn. Rond etenstijd zijn we naar de “three breweries” gegaan om te eten. Dit restaurant brouwt zijn eigen bier, maar pasteuriseert het niet waardoor er een heerlijk biertje ontstaat. Nadat we er lekker hadden gegeten en gedronken hebben we nog een paar kroegjes rondom de Yonge Dungas square bezocht.
Culinaire recensie op verzoek: Martine had een standaard opwarm lasagna, goed te eten, maar niet speciaal. John had een soort kipsate die erg goed te eten was.
Woensdagochtend stonden we om half tien in het “Eaton Centre” voor de aankopen die we op onze shoppinglist hadden staan en tegen half drie in de middag liepen we met tassen vol naar buiten. Hierna zijn we wat gaan drinken aan Nathan Phillips square om vervolgens terug naar ons hotel te gaan om onze aankopen af te droppen en om onszelf op te frissen. Aan het begin van de avond zijn we met de taxi naar de Hockey Hall of Fame gereden. In dit museum staan alle bekende hockeyspelers afgebeeld met de prijzen die ze hebben gehaald tijdens hun carriere. Verder was er een mogelijkheid om via een videoscherm te ijshockeyen tegen bekende spelers en er was een Trofeenruimte waar alle bekende trofeeen uit de Hockeyleagues staan opgesteld, inclusief de Stanleycup die Martine even wilde omhelzen. We vonden het een aardig museum ,maar helaas kennen we alleen maar Wayne Gretzky, dus waren we na een klein uurtje al snel klaar in dit museum.

Eenmaal buiten zijn we gaan lopen naar de CN-tower waar Martine een tafeltje had gereserveerd in het restaurant op een hoogte van 341 meter. Eenmaal aan tafel kwamen we erachter dat het restaurant draaide zodat we tijdens het eten een mooi 360 graden overzicht hadden over de gehele stad Toronto. Na het eten zijn we nog langs de “Steamwhistle Brewery” gelopen, zodat we vanaf die zijde nog een paar mooie plaatjes konden schieten van de CN-tower in het donker. Na dit alles hebben we een taxi gepakt naar de “threenbreweries” voor een afzakkertje voor het slapengaan.
Culinaire recensie op verzoek: Hier hebben we erg lekker gegeten..met een flinke rekening maar door het uitzicht zeker de moeite waard.
Voorgerechten:
NIAGARA “PINGUE” PROSCIUTTO AND AGED PARMESAN CHEESE
Organic baby arugula, roasted peppers, unfiltered olive oil
BALIK OF NOVA SCOTIA SALMON WITH CRÈME FRAÎCHE
Carrot and jicama salad, spicy cucumber vinaigrette
Hoofdgerecht:
GRILLED QUEBEC PORK TENDERLOIN
Red Vermouth and Rosemary jus, double smoked bacon and aged cheddar grits,
pearl onions and French beans
BLACK TRUFFLE HONEY GLAZED BONELESS HALF CHICKEN
Fennel and olive oil mashed potatoes, summer squash, cider jus

Donderdagochtend
zijn we met de auto de stad uitgereden richting “UnionVille”. Dit oude dorpje ziet er erg pittoresk uit, maar helaas was het niet al te groot en bestond het voornamelijk uit restaurantjes, waardoor we na een kleine wandeling besloten om maar verder te gaan kijken. We stapten weer de auto in en via onze gids van Tioga kwamen we uit bij het themapark “Black Creek Pioneer Village”. Hier is een dorpje uit 1800 nagebouwd, dat was de tijd dat de Europese pioniers in Canada kwamen wonen. Hier werd een goede indruk gegeven hoe het toen aan toeging, zo konden we een kijkje nemen bij onder andere een leerlooier, een molenaar, gemeenschapshuis en een weverij. Na een mooie wandeling door dit dorpje zijn we weer teruggereden naar ons hotel.

Donderdagavond zijn we met de taxi naar de “Distillery District” gereden. Dit is een oude maar vooral grote distilleerder in Toronto die is omgebouwd. Hier bevinden zich nu vele galerijen, designwinkeltjes en restaurantjes. Na  wat rondgewandeld te hebben zijn we wat gaan eten  in een brouwerijtje, daarna zijn we weer terug gegaan naar het hotel voor de laatste overnachting in Toronto. Morgen hebben we een zware rit voor de boeg naar Montreal, vandaar dat we vandaag op tijd naar bed gaan.
Tot slot willen het volgende nog meegeven aan het thuisfront: Het is ons opgevallen hier in Toronto dat als je wat langer dan normaal op je stadskaart staat te turen, dat er mensen spontaan hun hulp aanbieden om je op weg te helpen. Verder als je de mensen (zowel in de USA als Canada) verteld dat je uit Nederland komt, dat ze het jammer vinden dat we de finale WK-voetbal hebben verloren van Spanje, terwijl wij dachten dat voetbal niet zo leefde hier in Noord Amerika.