Op z´n Frans in Montreal, Canada

Door John en Martine - 27-07-2010 00:54
Vrijdagochtend hebben we onze wekker op tijd gezet omdat we een rit voor de boeg hebben van 550km naar Montreal. We zijn in de regen vertrokken uit Toronto en we waren van plan om halverwege de rit in het stadje Kingston te stoppen. Maar omdat het nog steeds regende, zijn we door gereden en zagen we een tijdje later een kledingoutlet langs de kant van de snelweg. Wij konden het natuurlijk niet laten om even een kijkje te nemen en na een uurtje stapte we weer in de auto met een partij nieuwe kleren. Aan het eind van de middag kwamen we aan bij ons Holiday Inn hotel downtown Montreal. Nadat we ons hadden opgefrist zijn we naar een van de uitgaansstraten in Montreal , namelijk boulevard Saint-Laurant gelopen.
Culinaire recensie op verzoek: Hier hebben we een tapas restaurant gevonden waar we die avond heerlijk hebben gegeten, met een leuke variatie aan gerechten en een lekker flesje casa mendez :
Salade van witlof met peer en blauwaderkaas
Gerookte zalm met een salade van limoengras
Gebakken aardappelschijfjes met rozemarijn
Biefstuk met een kaaskorstje
Eendenborst
Als afsluiter een kaasplankje met Portugese kazen en een glaasje port!!

Zaterdag zijn we aan het eind van de ochtend gaan lopen door de stad. Na een halfuurtje wandelen kwamen we op het “Place de Arts” waar het festival van de lach bezig was. Omdat het nog vroeg was, was het nog niet echt druk op het plein zodat we door zijn gaan lopen richting de oude binnenstad van Montreal. Als eerste kwamen we bij de baseliek “Notre Dame” aan, een mooie oude kerk verscholen tussen diverse wolkenkrabbers, waaronder de eerste van Montreal. Tijdens deze middag voltrokken zich ook een groot aantal huwlijken in de oude binnenstad, er poseerden vele bruidjes en er reden een groot aantal witte limo’s in de stad. Door de mooie historische gebouwen in dit gedeelte van Montreal, waande je een beetje in een kopie van een Franse binnenstad. Na deze mooie wandeling zijn we terug naar het hotel gegaan om even uit te rusten en op te frissen voor de avond. Tegen achten zijn we door het uitgaansgedeelte “Quartier Latin” naar een park gelopen waar een Afrikaans festival bezig was. Hier waren een aantal kraampjes opgesteld en traden er een aantal bandjes op. Het festival werd goed bezocht en na een uurtje te hebben rondgekeken zijn we met de taxi naar “Rue Crescent gegaan, dit was de derde bekende uitgaansgebied van Montreal. Helaas was dit bezoekje voor ons van korte duur omdat alle kroegjes en dancings zich begeven op een bovenverdieping die alleen door een steile trap genomen kon worden. Dit was voor John geen doen, dus zijn we na een paar drankjes in een wel toegankelijke kroeg weer terug naar ons hotel gegaan.

Zondagochtend hebben we lekker uitgeslapen en zijn we pas aan het begin van de middag op pad gegaan. Omdat we de belangrijkste plekjes van Montreal hebben gezien (op het olympisch stadion na), waren we al weer snel terug in het hotel. We beginnen nu de stad beu te raken en kijken uit naar morgen als we de natuur gaan opzoeken.

Maandagochtend hebben we bijtijds de koffers gepakt en zijn we naar het olympisch stadion gereden, voor een bezoek aan 1 van de roemruchtige stadions ooit uit de geschiedenis van de Olympische spelen. Dit stadion is gebouwd voor de spelen van 1976 en de uitvoering van dit ontwerp leverde zoveel problemen op dat het bouwwerk niet op tijd voltooid kon worden. De 169 meter hoge schuine toren was pas 10 jaar later klaar. We hebben bij aankomst via een gondel de top van de toren bereikt, waar we een mooi uitzicht hadden over Montreal.

Maandagmiddag zijn we gaan rijden naar ons volgende adres (Vergennes in de USA), we zijn de grens weer overgestoken en de uitzichten worden weer beter, namelijk bergen en veel bos. Na een uurtje te hebben gereden op de Highway, gaan we de weg af en rijden we door kleine dorpjes en prachtige natuur richting een meer wat we doormiddel van een veerpont over moesten steken. Uiteindelijk komen we halverwege de middag aan in een resort midden in het bos aan een meer waar we een eigen huisje hebben. Hier gaan we vandaag en morgen genieten van de omgeving en zullen we lekker tot rust komen.