In the White Mountains

Door John en Martine - 30-07-2010 16:17
Dinsdag zijn we op tijd weer de weg opgegaan richting Bretton Woods in de White Mountains. Maar halverwege de rit zijn we gestopt in het plaatsje Waterbury in de staat Vermont bij de fabriek van…… BEN & JERRY’S! Dit is de eerste fabriek van de vrienden Ben en Jerry die ze gestart zijn, hier worden dagelijks meer dan 300.000 ijsjes gemaakt. We hebben een leuke rondleiding gekregen met een introfilmpje, een uitleg met overzicht van het produktieproces in de fabriek en we mochten een nieuwe smaak van Ben & Jerry’s proeven. Hierna hebben nog wat souvenirs en een ijsje gekocht en zijn we verder gereden naar Bretton Woods in de staat New Hampshire. Tegen drie uur in de middag kwamen we aan in een prachtig hotel in de bergen. We verblijven in een kleiner hotel van de “Mount Washington Resorts”. Het grote hotel ligt een circa 100 meter boven ons en is een mooi wit beroemd hotel waar vele nationale als internationale presidenten zijn verbleven. Verder is dit een groot skigebied, er zijn hier bij het hotel en in de wijde omtrek vele pistes met ski-liften. Nadat we waren ingecheckt zijn we gaan met de Jeep gaan rondrijden door de bossen in de bergen, in de hoop dat we nog wat wilde dieren zouden tegenkomen. Helaas hebben na een rit van een uur niet gespot, maar toen we in de avond naar een restaurant in de buurt reden, stak er plots een zwarte beer over de weg. Bij aankomst in het restaurant werd nog een beer gespot en daar vertelde ze dat beren dagelijks in de buurt komen van het restaurant. Martine was aan het eind van de afgelopen middag nog een rondje wezen rennen rondom het hotel, maar ze heeft er na al dat berengebeuren een beetje vrees van om nog te gaan rennen.

Woensdagochtend zijn we na het ontbijt naar de “Bretton Woods Canopy Tour” gereden. Martine wilde graag een keertje tokkelen en dat heeft ze ook gedaan. Ze vond het zo leuk dat ze nog maar een keer is gegaan en na de tweede keer vond ze het weer tijd om verder te gaan. Onze volgende stop is het station van waar de “Mount Washington Cog Railway” begint. Dit bergbeklimmende tandradspoor uit 1869 was de eerste van zijn soort in de werled. De spoorweg begint op een hoogte  van 823 meter en eindigt op de top van 1.917 meter, het was een mooi gezicht om de stoomlocomotiefjes en de dieseltjes omhoog te zien gaan tegen de steile helling. We hebben nog getwijfeld of we mee wilden gaan, maar hebben toch maar afgezien omdat de totale reisduur drie uur was. We zijn na wat foto’s te hebben gemaakt de auto weer ingestapt en zijn via een zandpad door de bergen en bossen op een provinciale weg terechtgekomen die leidde tot de de poort van de “Mount Washington Auto Road”. Bij de toegangspoort kregen de instructie om de auto in z´n eerste versnellin g te zetten en houden, dat we bij het dalen op moetsen leteen dat de remmen niet oververhit raken en we kregen een CD mee die we tijdens de rit moesten afspelen omdat hierop de geschiedenis van deze weg werd verteld. De rit naar boven was erg leuk, vooral de laatste kilometer omdat je vanuit de auto mooi naar de afgrond kon kijken (zonder vangrail). Bij aankomst aan de top hadden we een prachtig uitzicht over de beregn en waaide we bijna weg door de felle wind die daar altijd waait. Verder zagen we ook het treintje van de “Mount Washington Cog Railway” staan die we eerder die middag zagen vertrekken vanaf het stationnetje beneden de berg. Dus uiteindelijk hebben we dezelfde berg als het treintje beklommen maar dan vanaf de andere kant en met waarschijnlijk nagenoeg dezelfde uitzichten. Tegen de avond kwamen we terug bij het hotel en zijn we gaan dineren. We hebben weer lekker gegeten hier, het is ons opgevallen dat we tijdens deze vakantie toch erg goed hebben kunnen eten in de USA.

Donderdagochtend hebben we de koffers weer gepakt en zijn we gaan rijden naar ons nieuwe adres in Boston. Toen we Boston naderde, besloten we toch nog even langs de “Premium Outlet Store” te gaan in Wrentham. Dit outletcentrum had nagenoeg dezelfde aantal en -merkwinkels als dat we twee geleden in Las Vegas troffen, dus we zijn deze middag flink aan het shoppen geweest en wel zo flink dat we nu maar hopen dat we niet bij hoeven te betalen voor de terugvlucht naar Amsterdam. Uiteindelijk kwamen we rond half zeven in de avond aan in ons hotel down town Boston en hier hebben de in de avond gegeten in Chinatown en nog een paar drankjes gepakt in een aantal kroegjes in de buurt van het hotel.
Infodag zat. 23 nov @ Zwolle
drie regio's, twee campers
20 oktober: Roadshow in Breda
Zuidwest-Amerika, West-Canada en camper!