San Francisco

Door Jacqueline van der Weijden - 31-07-2010 08:14
San Francisco … de eerste middag/avond

We besluiten naar Fisherman’s Warf te gaan. We zijn nog erg zomers gekleed en willen eigenlijk zo gaan. Een blik vanuit het hotelraam brengt ons aan het twijfelen … iedereen heeft een lange broek aan en lange mouwen .. dan toch maar even omkleden? Daar krijgen we later geen spijt van! Eigenlijk hadden we nog meer aan moeten doen, want het waait enorm langs de pier. We gaan met de tram. Er is maar een tramlijn en die stopt vlak bij ons hotel, dus dat is goed te doen. We stappen uit bij Pier 39. Hier liggen sinds de aardbeving in 19… weet ik niet meer, enkele honderden zeeleeuwen. De meesten liggen te slapen en het ruikt niet al te fris. Bovendien waaien we weg, dus aan het eind van de pier lopen we via het super toeristische winkelstraatje terug naar de hoofdweg. Klinkt alsof dit snel ging, maar dat was niet zo. Winkel in winkel uit. Leuke armband gescoord en een aantal sleutelhangers. Lekker fish & chips gegeten en toen door geslenterd naar een tramhalte om de tram weer terug te nemen. Ondertussen is het zo rond half 10. Mooie tijd om terug te gaan, want morgen moeten we vroeg op. Thuis heb ik de tickets geprint voor Alcatraz. En lekker optimistisch de Early Bird geboekt = de boot van 9 uur. Vlak bij het hotel treft Frans een politieman. Even een praatje maken. Hij heeft perslot van alles meegenomen aan badges en pins van de Nederlands politie … om t ruilen. Nou, gaat op straat niet lukken, maar 3 blokken verderop is een politiebureau. Hij is van harte welkom. Hij gaat met Celine naar het bureau, de rest blijft in het hotel.

Ik was er niet bij, dus hier volgt het relaas van Frans en het politiebureau in deze wijk van San Francisco:

Het blijft natuurlijk beroepsdeformatie, maar vooruit: Eén van de politiemensen geeft aan dat het een rare buurt is om met twee dochters even naar het bureau te lopen. Celine doet haar haren in haar sweater, muts op en daar gaan we. We melden ons bij Officer MLaker, op 301 Eddy Street. Het is inmiddels 22.00 uur. Op weg er naar toe flink wat jaren bajes gepasseerd. Ook hangt hier een bekende geur.
Dan volgt onze rondleiding. Foto’s achter de briefingstandaard en op de Harley en samen met MLaken. Waar we verblijven. Oh, dat is op de grens van district J. Zolang we noordwaarts blijven zal het wel lukken, maar gaan we zuidelijk van ons hotel, dan komen we uit in J, het meest criminele district van San Francisco. Het blijkt een rustig jaar 2010. Tot op heden zijn er slechts tussen de 80 en 100 moorden gepleegd. De grote van dit district is ongeveer zo groot als Meerssen- West! In een klein bureau werken 160 politiemensen om de orde te bewaken. Het bureau heeft een eigen fitness ruimte. De wapenkamer is voorzien van automatische wapens, die dwars door kogelvrije vesten gaan, want die dragen de bad guys in San F. Maar ze schieten ook wel eens met beans als iemand alleen maar een mes heeft… Na het uitwisselen van spiegeltjes en kraaltjes, om 23.00 uur terug in het hotel. Jammer dat het niet lukt om foto’s te plaatsen.

Dag 10 in San Francisco

De wekker gaat om 7 uur… dat zijn we niet meer gewend. Ruim ¾ uur later zitten we bij de Subway voor ons ontbijt. Dan met de tram naar Pier 33 voor de boot naar Alcatraz. We zijn ruim op tijd, maar er staat al een gigantische rij. Wij hebben al tickets en kunnen zo doorlopen. Het is trouwens koud en het waait en de mist hangt laag. Het eiland is nauwelijks te zien. Maar gaande weg klaart het een beetje op. Onderweg met de boot toch wat aardige foto’s kunnen schieten.
Eenmaal op het eiland, gaan we voor de tour met een van de vrijwilligers. Ik denk dat het een ‘normale’ begeleide tour is. Na ’n klein uurtje lopen we nog steeds buiten … en de vriendelijke mevrouw vertelt wel heel veel over de plantjes en de tuintjes … dus ik zeg tegen Frans: die is wel erg van de bloemetjes. Tja, zegt hij, wat wil je met een ‘garden’ tour! De kids waren het gewauwel over de aanplanting inmiddels ook zat en dus zijn we opzoek gegaan naar de ingang van het ‘celhouse’ waar we de koptelefoontjes met Nederlands gesproken toelichten hebben opgehaald. Dat was echt super! Goed verhaal, bleef boeien tot het eind en je kreeg een erg goede indruk van Alcatraz als gevangenis. Al met al zijn we er ’n uurtje of 3 geweest.

Terug met de boot. Aan wal eerst een Mactrek gezocht. Het was inmiddels tegen enen. Daarna naar de fietsenverhuur en op naar de Golden Gate. Nou, we zijn er gekomen en overheen gefietst, maar toen waren we inmiddels zo gaar van de tegenwind en het omzeilen van de voetgangers en andere fietsers die beduidend minder gewend waren om te fietsen dan wij echte Hollanders, dat we aan het eind van de Golden Gate weer zijn omgedraaid en terug gefietst zijn. Al met al toch ruim twee uur gefietst. Bijzondere ervaring! Helaas trok de mist niet helemaal op en is de uiterste punt van de brug steevast in mist op al mijn foto’s! Wel een beetje jammer, maar weinig aan te doen.

De rest van de middag hebben we geshopt, ijs gegeten, op de tram staan wachten en in de buurt van het hotel nog meer geshopt. De cabletram hebben we wel gezien, maar zijn we niet ingegaan … er stond een aanzienlijke rij … daar hadden we even geen zin in.

Laatste nachtje alweer hier. Morgen via de kustweg naar San Simeon.