dinsdag 24 augustus 2010

Door Fam Braad en Fam Cordes - 29-08-2010 00:49
Dinsdag 24 augustus 2010

Vandaag blijven we in Banff, eerst gaan we naar het Minnewaka Lake, (grootste meer van Banff). We wilden hier een trail rond het meer maken, maar er werd ons verteld dat we in één gedeelte van het meer niet mochten komen in verband met een grizzlybeer.. Deze had twee kleintjes gekregen en zocht voedsel voor de jonge grizzlyberen. Als je dan te dicht in de buurt komt van  de grizzlybeer wordt hij  agressief en valt aan. Daarom hebben we alleen het andere gedeelte van de trail gelopen. Hierna zijn we met onze RV Camper verder gereden langs het Johnson Lake en het Two Jake Lake. De lunch nemen we op de camping en hierna gingen we de bus naar de stad Banff. Het stadje Banff ontstond rond de warme bronnen die rond 1880 werden ontdekt. De directeur van de Candian Pacific Railroad William Cornelius van Horne, die verwachtte dat er een toeristenstroom zou komen en bouwde daarom het Banff Springs Hotel in 1890. Dit hebben we bezocht en dit was één van de mooiste hotels die we gezien hebben. We bezoeken daarna een leuke winkel die indianenspullen verkoopt en komen aan de praat met een 91-jarige Canadees. Deze man hoorde aan ons accent dat wij Nederlanders zijn. Hij vertelde dat hij in 1939 vliegenier was bij de RAF en met zijn vliegtuig in de tweede wereldoorlog naar beneden was gestort in de buurt van Arnhem en is verzorgd door een Nederlandse familie. Toen hij dit vertelde zag je dat hij geëmotioneerd raakte. Hierna gingen we op een terras, op de tweede verdieping een biertje en een cocktail drinken. De ober die ons bediende heette Harmen de Vries, zijn vader is in Nederland geboren maar als driejarig jongetje naar Canada verhuist. Hij heeft z’n grootouders nog nooit Nederlands horen praten en de grootouders hebben de namen van hun kinderen gelijk in het Canadees aangepast. We besloten om lekker in de stad te gaan eten, dit keer werd het een Italiaans Restaurant. Het smaakte ons voortreffelijk. Om 20.00 uur namen we de bus terug naar de camping en hebben daar koffie gedronken. Het was een prachtige dag met veel zon.