Jasper in de Rocky Mountains

Door Ed en Marina Schut - 01-07-2011 00:13

Zaterdag Het heeft vannacht flink geregend en er stonden dan ook flink wat plassen op de camping. De camper was wel een beetje schoongespoeld. Rond 8 uur vertrokken we dus richting Rocky Mountains. Het eerste stuk over Highway 5. Het is hier zeer dunbevolkt je komt geen dorp meer tegen. Aan beide zijde van de weg zijn provinciale en of regionale parken. Na zo’n 80 kilometer kwamen we langs Valemount. We hadden geen brood meer voor de lunch, dus het plaatsje in. Helaas geen supermarkt en de bakkerij was al maanden gesloten. Bij een tankstation konden we een kaascroisant kopen. Voor bij deze plaats gingen we over op Highway 16 en reden zo de provincie Alberta binnen. Het tijdsverschil met Nederland is hier maar 8 uur. Ook is hier het begin van de Rocky Mountains. We reden langs de Mountain Robson, de hoogste berg t.w. 3954 meter hoog. Enige kilometers voor Jasper reden we het nationale park Jasper binnen en moesten hiervoor toegang betalen. Al spoedig zagen we een beer. In Jasper aangekomen vonden we een hele mooie camping. Helemaal gelegen in het nationale park. Het is ook een onderdeel van het NP.. Er was echter geen plek meer met elektriciteit , op zichzelf geeft dat niet omdat de camper gewoon alles aan boord heeft. De koelkast en de vriezer werken dan op gas. Je kunt alleen de airco en de magnetron niet gebruiken. Het licht kun je gewoon aandoen. Voor de volgende nacht was er wel een plek met elektriciteit, water en afvoer. Beide plekken waren vlakbij een gehandicaptentoilet/douche waarvoor we een sleutel kregen. Ook was er geen wifi beschikbaar.

De volgende dag (zondag) Volgens ons had het de hele nacht geregend en waren bang dat onze uitstapjes die we in gedachten hadden moesten laten schieten. Maar het werd droog, maar wel bewolkt. Je zag de bergtoppen niet door de wolken. Toch om 8 uur weggereden om naar het Maligne Lake te rijden ( plm 50 kilometer). Dit meer is het langste meer van het Jasper National Park t.w. 22 kilometer lang. Het is 97 meter diep en het water wordt nooit warmer dan 4 graden. De route naar het meer was echt fantastisch. Je komt langs de Maligne Canyon en het Medicine Lake. Dat laatste meer loopt door de ondergrondse watergangen soms leeg en weer vol.. Onderweg kwamen we twee beren tegen en hebben er één op de foto kunnen zetten.

Ook zagen we twee “Bighorn sheep”. Bij het Maligne Lake hebben we een boottocht gemaakt van 1 ½ uur en hebben een bezoek gebracht aan het “Spirit Island” De boottocht was met een kleine motorboot. Het “Spirit Island” ligt heel mooi in het meer. Vanaf de boot had je een prachtig zicht op alle bergen er om heen. De toppen kon je niet zien, omdat de bewolking erg laag was. Maar ook dat heeft iets betoverends.

Aan het eind van de middag klaarde het weer gelukkig op en konden we bij de camper in het zonnetje zitten.