Naar Lake Louise en Banff

Door Ed en Marina Schut - 01-07-2011 01:11

Vanmorgen voor ons doen vertrokken we laat (kwart voor 9) op weg naar Lake Louise. Het eerste stuk nog over de prachtige Ice Field Parkway. In Lake Louise (plaatsje) zijn we naar het Lake Louise gereden met de machtige Victoria gletsjer. Het is een blauwgroen meer, dat omringd wordt door een schilderachtig landschap. Je ziet de sneeuw maar een paar meter boven de waterspiegel op de rotsen liggen.

Het was er wel enorm druk van de toeristen. In 1890 werd door de Canadian Pacific Railroad een hotel gebouwd met de naam Chateau Lake Louise. In 1924 brandde dit hotel af en werd herbouwd. Het is nu een imposant bouwwerk met meer dan 1000 kamers.

Als je een kamer zou hebben met zicht op het meer en de Victoria gletsjer , dan lijkt me dat fantastisch. Op het meer kun je kanoën. Het lijkt me wel koud als je in het water valt, want ook hier bereikt het water een niet hogere temperatuur dan 4 graden. Daarna zijn we naar het Moraine Lake gereden. Hiervoor moesten we 12 kilometer de bergen in. Het bracht ons op een hoogte van plm. 2.000 meter.. We hebben daar een stukje gewandeld.

Vervolgens zijn we op ons gemak naar Banff gereden, waar we 2 nachten zullen verblijven. Ook in Banff zijn het alleen campings van het Nationale Park. We hebben nu wel elektriciteit, water en afvoer maar er is geen internet. Onderweg kwamen we nog een Grizzly beer tegen. Op de foto zie je dat de beer achter gaas zit, maar dat is een afscheiding van de weg en de wilde natuur.

Nog even wat over de camper. Het is goed dat de benzine hier goedkoper is dan in Nederland. De camper lust wel wat. De benzine kost hier tussen de (Canadese dollar) 1,17 en 1,35. De dollar staat tussen de € 0,70 en € 0,75. Als de tank half leeg is, kan ik rustig zo’n 100 liter tanken. Om de twee dagen moeten we wel tanken.

Banff een dagje rust (woensdag 29 juni)

We hadden vandaag gewoon behoefte aan een dagje rustig aan doen. We hoefden niet te reizen, want ook in onze planning zouden we op deze camping 2 dagen blijven. Vanmorgen eerst maar eens uitgeslapen, rond ½ 9 kwamen we ons bed uit. We hebben vanochtend een bezoek gebracht aan de Upper Hot Springs Pool. Dat is een soort Nieuwe Schans. Het water komt uit een bron. We hebben er heerlijk in gedreven, het water was 40 graden. Het was heerlijk ontspannen. Het is buiten, je kijkt vanuit het water naar de bergen met sneeuwtoppen. Daarna hebben we wat rondgewandeld in het plaatsje Banff. Dit is echt een toeristenplaatsje, met uiteraard de verschillende toeristenwinkeltjes met veel kitsch maar ook met mooie sieraden. Er zijn in het plaatsje wel wat musea, maar we hadden geen puf om er heen te gaan. Vanmorgen was het weer goed, de zon scheen. Rond 3 uur waren we weer bij de camping en zijn rustig wat gaan lezen. Het weer is toch wel wat wisselvallig, vanmiddag en vanavond heeft het geregend en dan komt de zon weer er door. Nu ik dit schrijf, hebben we de kachel aangezet, want het was niet aangenaam in de camper.

Morgen vertrekken we weer. We verlaten morgen Alberta en komen weer in Brits Columbia. Het tijdsverschil wordt dan weer 9 uur met Nederland