Yellowstone and Teton National Park

Door H. Hendriks - 20-07-2011 06:35

Yellowstone oudste nationale park van de VS was indrukwekkend vanwege: het landschap en het wild wat er los rondloopt. De valleien liggen op een 2000 meter hoogte en de hoge pieken komen boven de 4000 meter uit en zijn met sneeuw bedekt. Na de oude ,hoge en dikke bomen uit olympic nationaalpark vallen hier de dunne jonge bomen op (lodgepole dennen) Veel dood hout staat en ligt in de bossen als gevolg van de vele bosbranden in dit vulkanisch gebied.

Op de eerste camping aan de noordzijde kwamen 's avonds een kudde Elken (groot hert) tussen de campers en tenten door van de heuvel af, tot groot plezier van de kinderen. Overal moet het eten goed worden opgeruimd om geen beren aan te trekken. Dat ze er zitten hebben we zelf kunnen vast stellen. Gelukkig wel vanuit de auto en niet op een wandeling door het park. Hoewel we ons wel bewapend hebben met berenspray, een pepperspray waar zelfs een Grissly voor op de loop gaat.

Verder hebben we veel Bizons, herten en knabbel en babbels gezien. De laatsten in alle vormen en maten. Van uit de auto met de verrekijkers in de hand hadden de meiden alle focus op het wild wat er rondliep.

De geizers zijn bijzonder. Vooral de Old Faithfull is indrukwekkend omdat hij zo regelmatig en hoog spuit. Het is een prachtig gezicht en mensen komen van over de hele wereld om dit natuurgeweld te zien. Indrukwekkende plassen met heet water die een netwerk van overkokende kommen aan elkaar borrelen.

Teton Nationaal Park is minder bekend maar ook erg mooi en ligt direct ten zuiden van Yellowstone. Het meer in Teton ligt iets lager en daar worden dus kano's verhuurt tot grote schik van onze meiden. Weer een prachtig moment, vanuit onze kano's de Grand Teton in de verte kunnen zien. Het zwemmen op de ochtend van vertrek bleek iets te ambitieus, bibberkoud water. Zowel in Yellowstone als in Teton zijn onze meiden nu 'junior ranger' geworden. Met een echte badge en onder uitspreken van de eed. daarna was het ook niet meer interesant om nog nieuwe diersoorten te zien en werd de aandacht voor de nitendo's weer groter.

Inmiddels zijn we verder zuidwaarts gezakt en zitten we net in Idaho, bij Dinasour. Een gebied waar 40 miljoen jaar geleden de dino's rondliepen. In het museum hebben we  vanmiddag enkele restanten daarvan gezien. Morgen gaan we op weg naar Arches Nationaal park, Bryon Canyon, Grand Canyon en Zion NP. We zijn benieuwd en de parken nog lang niet zat.