van Capitol Reef naar Moab

Door Joost van Gils - 01-08-2011 06:27

Beste allemaal,

Gisteravond hebben we gekaart....vandaar dat ik nu pas de blog aan kan vullen :-).

Gisterochtend, 30 juli, zijn we omstreeks 9.00 uit Torrey vertrokken van de campground 1000 lakes.

De meiden sliepen nog en na een ontbijtje zijn we eerst naar de plaatselijke winkel vertrokken: verse broodjes voor Fleur en Pam en nog wat andere spullen.

Deze broodjes bleken lekker!  Dit in tegenstelling tot het meeste brood in Amerika: plakkerig en zoet. Gelukkig hebben we op dag 1 van de camper een broodrooster overgenomen van een vader en zoon uit Stramproy en eten we meestal toast.

Van deze vader en zoon hadden we ook een waterkoker en wat andere restanten zoals vuilniszakken, wasmiddel en afwasmiddel overgenomen. Hardstikke handig. Ben benieuwd of wij weer het een en ander kunnen verpatsen als wij de camper inleveren.

Na ons vertrek uit Torrey zijn we het NP Capitol Reef ingereden. Dit is een nogal langgerekt smal park, dus je bent er snel doorheen. Het is wel bijzonder, nl in het eerste stuk , vlakbij het visitor centre zijn volop boomgaarden. Deze zijn aangelegd door de Mormonen die zich omstreeks 1860 hier vestigden. Dit gebied heet Fruita en het is heel bijzonder om weiden met fruitbomen te zien tussen de ruige rotsen en bergen. We kwamen ook een schooltje tegen van de mormonen. Het leek wel op het schooltje van het volk van laaf uit de Efteling: klein en ouderwets, het zag er nog net zo uit als toen men gestopt is met daar les geven.

Toen Joost en ik nog een keer onderweg stopten omstreeks 11.00 uur om een kop koffie te drinken werden beide dames wakker. Zij hebben ontbeten terwijl wij van een bakkie genoten.

Om ongeveer 13.30 reden we Moab binnen en zochten meteen een plekje op de camping Canyonlands Campinggrounds. Dat was niet meoilijk want er was nog genoeg plek.

Het leuke van deze camping is dat deze in ligt tussen twee national parken: Canyonlands en Arches, en dat je op loop afstand zit van het stadje.

Moab is een redelijk grote plaats met allerlei winkeltjes oa outdoor spullen en vele souvenirs. Ook zijn er veel restaurants en is er een mooie grote goed gesorteerde supermarkt. Ook merk je in dit stadje veel indianen (native americans) en mexicaanse invloeden in eten en opschriften van spullen en de nacho chips in een barretje.

's Avonds zijn we schuin aan de overkant van de camping gaan eten  bij Moab's micro Brewery. Om te mogen eten moesten we eerst in de rij staan, zo druk was het. (Terwijl de Macdonalds ernaast vrijwel leeg was).  We hebben er heerijk en een beetje teveel gegeten: cheeseburger (Pam) zalm wrap (Fleur), beef (Wilma) en een bord vol met vlees, oa beef, kip en krabbetjes voor Joost. Alles vergezeld van salade en friet.

De toetjes waren van relatief even grote omvang, dus voor het eerst ging de helft van de Brownie (toetje Fleur) mee naar huis om lekker vandaag op te peuzelen. natuurlijk hadden ze in deze eettent ook bier en hebben Joost en Wilma genoten van een heerlijk glas bier. Fleur mag natuurlijk van de puriteinse Amerikanen....

daarna een potje gekaart en vannacht zijn we alle 4 wakker geworden van de ontzettende hitte in de camper en de nadorst van het eten. Allemaal een sloot water op , airco aan en ondanks de herrie van dat kreng heerlijk verder geslapen.....

Vanochtend vroeg (31-7-11) zijn Joost en Fleur een rondje gaan hardlopen.

Bij het ontbijt hebben we plannen gemaakt voor de komende dagen in Moab en voor de verdere invulling van de komende 10 dagen: raften of met een 4x4 off the road en voor de langere termijn: welke parken doen we nog wel en welke laten we voor een volgende keer (?) .

Op de korte termijn viel de keuze op raften en dat hebben we meteen voor as dinsdagochtend besproken. Vervolgens hebben we de plaatselijke outdoor winkel onveilig gemaakt: Joost vond eindelijk vervanging voor het elastiek op zijn rugzak en Pam vond een mooie zonnebril (ze had er pas twee..:-)) Ik heb zelf een touwtje gekocht om aan mijn zonnebril te maken me raften, zodat ik deze niet verlies ls het te wild wordt. Ze beloven nl "white water" bij de raft  op de Colorado!!! Ik ben benieuwd.

Daarna hebben we Dead end point en  Canyonlands met de camper doorkruist. Duizelingwekkende diepe afgronden waarin je beneden de Colorado ziet stromen. En boven lijkt het soms net alsof je dooreen weiland rijdt. Het blijft allemaal nog steeds erg indrukwekkend en bijzonder wat we zien.

Tot slot de dag goed beeindigd in het zwembad (Pam en Wilma). Het zwembad blijkt steeds een goede informatieplek te zijn. Er zijn altijd mn nederlanders en je kan er goed ervaringen uitwisselen. Dat was ook nu weer het geval. Daarna lekker gegeten van de bbg en nu een rustig avondje. Pam gaat nu richting haar bed (22.27 plaatselijke tijd) en de rest volgt ook zo.

Morgen gaan we op tijd op om NP Arches te gaan bekijken. Vooral op tijd om de ergste warmte voor te zijn.